GUSTAVO VELA
' Geografias humanas '
LOGION L
<< EEN BEWEGING
EN
EEN RUST .
____
Als ze u vragen :
waar komt u vandaan ?
zeg dan :
wij zijn gekomen uit het licht ,
van waar het licht
uit zichzelf ontstond .
Het is opgestaan
en openbaarde zich
in hun beeld .
Als ze zeggen :
bent u het ?
zeg dan :
wij zijn kinderen
en
de uitverkorenen
van de levende vader .
Als ze vragen
waaraan
kan ik de vader
in u
herkennen ?
zeg dan :
het is
een beweging
en
een rust .>>
______________
<< In de oudtestamentische traditie
schiep God
op één enkel tijdstip ,
namelijk 'in den beginne' ,
de gehele kosmos .
De kosmos bestaat setertdien
geheel op zichzelf .
Maar
er is in de klassieke oudheid ,
met name in Egypte ,
ook een andere scheppingsmythe .
In dat andere scheppingsverhaal
wordt de wereld op elk moment
nieuw
geschapen . >>
Dit
is
ook
Pythagoras .
<< Zoals het licht
elke dag weer opnieuw
uit de zon straalt ,
zo vloeit
in een
nooit eindigend
scheppingsproces
de werkelijkheid
voort
uit
de Bron van het Zijn .
Men noemt dat
permanente scheppingsproces
van de werkelijkheid
een
emanatie .
Zie ook logion 19
Veel teksten uit het Thomasevangelie ,
en vooral dit logion ,
kan men alleen goed begrijpen
tegen de achtergrond
van dit Egyptische scheppingsverhaal . >>
Beter :
Pythagoras .
Maar
het is waar
dat Egypte ,
de Hamieten dus ,
de Fenicische ,
Semitische
en
IndoEuropese
beschavingen
flink bestuifd hebben .
<< In het Egyptische scheppingsverhaal
komt alles voort
uit één Bron .
Alles is een vorm van de Bron .
In het oude Egypte
was dat de kern van de religiositeit .
Vandaar dat men
toen
in alles
de goddelijkheid kon zien .
Ook een krokodil
komt voort uit de Bron ,
met alles erop en eraan ,
dus is een krokodil
heilig .
En evenzo een kat ,
een koe ,
een boom
of wat dan ook .
Want in elk van deze manifestaties
brengt de Bron
een aspekt
van zichzelf
tot expressie .
Ook de mens
is een manifestatie van de Bron
en daarom
in zijn heelheid
heilig ,
inklusief het lichaam .
De hele natuur ,
de hele kosmos is heilig .
Alles daarin ,
elk schepsel
is met diens unieke eigenheid
een gelaat van de Bron .
Let wel ,
want dat
is ook
wezenlijk voor de gnostiek ,
hier staat dus
dat het de unieke eigenheid is
van elk schepsel
waarmee die een gelaat ,
of deel is van de Bron .
Dat deelgenootschap
gaat verloren
wanneer die unieke eigenheid
wordt ontkend of vervangen
door een beeld
dat
niet
met die unieke eigenheid samenvalt .
Door de unieke eigenheid
te vervangen door een beeld ,
wordt een schepsel ontheiligd ,
vervreemd ,
afgescheiden van de Bron .
Ook de schepping als geheel
kan ontheiligd .
Maar die kan ook
hersteld .
De kosmos kan worden
genezen .
De gnostikus
ziet de rol van Yeshua
ook als
de genezer van de kosmos
met alles daarin .
Yeshua reinigt het Al
en brengt het terug
tot de
Vader en Moeder ,
zoals uitgedrukt in de
Hymne aan Yeshua
uit het
Evangelie van de Waarheid :
' Zo gaat het Woord van de Vader
uit in het Al .
Als de vrucht van zijn hart
en de uitdrukking van zijn wil .
Het draagt het Al
het verkiest het Al
en ook ontvangt het
de trekken van het Al .
Het reinigt het
en brengt het terug
tot de Vader en de Moeder :
Yeshua ,
van oneindige zoetheid ! '
<< Wie weer deel wil worden
van deze opnieuw geheiligde kosmos
kan ook zichzelf reinigen ,
'heiligen' .
Of juister nog :
wie
zichzelf
heiligt ,
heiligt daarmee ook de hele kosmos .
En bedenk dat het woord
' heilig '
verwant is aan het woord
' heel ' . >>
En
' helen '.
Bij
de Germanen
heelde
de hel .
<< Dus
'zichzelf heiligen'
betekent :
zichzelf heel maken ,
één maken ,
en dus ook :
lichaam en ziel
met elkaar verenigen ,
en met die heelheid
weer
scheppend deelgenoot worden
van de Bron . >>
_ _ _ _ _
<< Wie zichzelf kent ,
in zijn oorspronkelijke unieke eigenheid ,
kent het AL . >>
_ _ _ _ _
LOIC DUPUIS
LOGION LI
<< DE NIEUWE AARDE
IS ER AL .
________
' Wanneer
zullen de doden rust vinden
wanneer
zal de nieuwe aarde komen ?'
' Wat ge nog verwacht
is al gekomen
maar ge herkent het niet .' >>
___________
<< Het 1ste logion
begon zo :
' Iedereen
die de betekenis van deze woorden vindt ,
zal de dood niet smaken .'
In logion 18 en 19
werd op die belofte
al een toelichting gegeven .
Logion 18 zegt :
' Gelukkig hij die staat in het begin .
Hij zal het einde kennen
en de dood niet smaken .'
Logion 19
maakt het overigens
misschien nog veel raadselachtiger
dan het al was :
' Gelukkig hij die was
voor hij er was . '
Er is dus het begin ,
dat begin was er kennelijk al
voor ge bestondt
en als ge daarin staat
zult ge de dood niet smaken .
Logion 2
voegt daar nog aan toe
dat ge dan rust zult vinden .
Mooie beloftes , zeker .
Maar wat betekent het ?
De leerlingen vragen er opnieuw naar .
Het is ze kennelijk
nog steeds niet duidelijk .
En ze voegen aan die vraag
over de rust van de doden
nog iets toe :
' Wanneer zal de nieuwe aarde komen ? '
Dus
nu gaat het niet meer alleen
om de persoonlijke verlossing
van de spirituele dood ,
maar ook om een nieuwe aarde .
Dat is een grote stap verder .
Voor uw persoonlijke verlossing
zoudt ge op zoek moeten
naar iets in uzelf
dat er al bestond
voor ge geboren werdt .
Maar datzelfde
geldt voor de gehele aarde .
De nieuwe aarde
die Jesaja voorspelde
is er al .
Jesaja zei { 65 : 17 } :
' Zie ,
ik schep een nieuwe hemel
en een nieuwe aarde .'
Jesaja
is geheel op de toekomst gericht .
Die nieuwe hemel en aarde
moeten er nog komen ,
in de toekomst .
Ze zullen
ooit
door Yahwe
geschapen worden .
Niet door de mens dus ,
maar door Yahweh .
Maar Yeshua keert dat
- opnieuw -
radikaal om . >>
Dit
begint
Libertas' richting uit te gaan
<< Die zogenaamde nieuwe aarde
is er al ,
is er altijd al geweest .
Maar de leerlingen
herkennen die niet .
Ze begrijpen ook niet
wat in het vorige logion werd gezegd ,
dat de unieke en heilige eigenheid
van elke eenling
én
van het Al
verduisterd kan raken
achter het geloof in allerlei beelden
die daarmee niet overeenkomen .
Die nieuwe aarde ,
die dus helemaal niet nieuw is ,
kan alleen
in het hier-en -nu
herkend worden
door al die beelden los te laten .
De Spaanse schrijver
Jorge Semprún
vertelde
over een ware gebeurtenis
die een goede illustratie vormt
bij dit logion .
Hij verbleef
tijdens WO II
in kamp Buchenwald .
De gevangenen
liepen elke dag in een lange rij ,
begeleid door bewakers ,
naar de plek waar ze
dwangarbeid moesten verrichten .
Op een zo'n dag
zag Semprún
een boom die helemaal berijpt was .
Het was winter .
Hij werd getroffen
door de pure schoonheid daarvan
en stapte uit de rij
om die boom nader te bekijken .
Een Duitse bewaker
liep hem na ,
en heel even ,
vertelde Semprún ,
stonden ze
samen
naar de boom te kijken ,
volkomen vergetend
in welke situatie
ze opgenomen waren
als gevangene en bewaker .
Dat was niet alleen
een moment van pure schoonheid ,
maar ook van een verrassende nabijheid ,
vertelde Semprún .
Tot de Duitse bewaker
weer in zijn rol terugviel ,
en Semprún dwong
terug te gaan
naar de rij van de gevangenen .
Heel even was de nieuwe aarde
werkelijkheid ,
in het hier-en-nu .
De nieuwe aarde
is er altijd . >>
I
Wat een
voorbeeld
doet
II
Hoe een diktatuur
de macht behoudt :
iedereen heeft angst
van iedereen .
III
Over
die
'nieuwe aarde'
is
de Libertas-filosofie ,
zoals gezien in
Gedicht 106
toch . . .
anders ,
laat ons zeggen . . .
aanvullend .
IV
Wat ons
ontroert
is
goed .
Het goede .
De dwangarbeid
in Buchenwald :
zeer slecht .
De boomscène :
heel goed .
RANCHOR MEGHWAL
' Pots of Seas '
LOGION LII
<< DE AARDE ,
DAT ZIJN WE ZELF .
___________
' 24 profeten spraken in Israël ,
en allen spraken door u '
'U gaat voorbij
aan de levende die voor u staat ,
en ú spreekt over de dode ' . >>
___________
<< Jesaja
beloofde in het O.T.
dat Yahweh
in de toekomst
een nieuwe aarde zou scheppen .
In het vorige logion
zegt Yeshua
dat de nieuwe aarde
er al is ,
er zelfs altijd al geweest is .
Het probleem is ,
dat de mensen die niet herkennen .
Yeshua keert zich daarmee dus
tegen
de belofte van Jesaja .
Hier
is Yeshua
nog veel duidelijker
in zijn mening
over de Joodse profeten .
Zij zijn de doden
en hij de levende.
Dit moet ge niet letterlijk verstaan .
Wie passief afwacht
tot God een nieuwe aarde schept
leeft niet .
Zo iemand
miskent zijn eigen mens zijn
als een scheppend wezen
en is dus
spiritueel
een dode .
In die betekenis
zegt Yeshua
dat de profeten doden zijn :
ze wachten tot God in actie komt .
Maar Yeshua
legt de verantwoordelijkheid
voor de heelheid van de schepping
geheel bij de mens zelf ,
bij de levenden ,
bij iedereen die leeft .
Wij zijn deel van het leven op aarde .
De kwaliteit
die wij aan ons eigen leven geven
is tegelijkertijd
de kwaliteit
die we aan het leven als geheel geven .
U bent uw eigen kwaliteit .
Als u
een ander mens wordt ,
verandert daarmee
ook de schepping .
Wie zichzelf heelt ,
heelt ook de schepping ,
hier en nu .
De aarde ,
dat zijn we zelf . >>
Pythagoras
Brahmanisme .
NIET
O.T. of shaoulisme .
PRAFULL SAWANT
LOGION LIII
<< ZIJT GIJ
WEL GOED GENOEG ?
_________
' Is de besnijdenis nuttig of niet ? '
' Als ze nuttig was ,
zou hun vader
hen reeds besneden
verwekken uit hun moeder .
Maar de ware besnijdenis ,
in de geest ,
die is alleszins nuttig . >>
____
<< Ook hier neemt Yeshua
afstand van het O.T.
en van het gebod
dat iedere Jood
besneden zou moeten worden .
Maar de betekenis
is hier
ook nog anders :
zijt ge als mens
goed genoeg zoals ge zijt ?
Moet er nog iets
aan u verbouwd worden ,
als voorwaarde
voor een spiritueel leven ?
Nee ,
dat hoeft niet .
Ge zijt goed zoals ge zijt .
Laat elke illusie
over uzelf los ,
ook
dat ge nog zou moeten verandren ,
val met uzelf samen
gewoon zoals ge zijt ,
word zo een heel mens ,
en dat is het .
De besnijdenis
in de geest ,
dat is het loslaten
van allerlei illusies
over uzelf .
Zoals de illusie
dat ge er nog niet zijt . >>
Klinkt goed .
Maar
er ontbreken
voorbeelden .
En die
zouden duidelijk maken ,
mijn insziens ,
dat Yeshua
hier iets anders bedoelt :
behoren
tot het volk
van onafhankelijke denkers ,
vrijdenkers .
PRAFULL SAWANT
LOGION LIV
<< HET LEGE BEWUSTZIJN
EN
DE INNERLIJKE WAARNEMER .
_____________
Gelukkig de armen ,
want jullie behoort
het koninkrijk van de hemel . >>
______________
<< De uitspaak
' Gelukkig zijn de armen '
betreft hier
natuurlijk
de ook in het N.T. genoemde
armen van geest .
Dat zijn mensen
zonder illusie ,
of althans mensen die
niet
in een illusie gevangen zitten .
Dat heeft dus
niets
te maken met materiële armoede . >>
Dat laatste :
akkoord .
Maar
'niet
in een illusie
gevangen zitten '
. . .
Ik denk eerder
dat Yeshua bedoelt :
1
mentaal gehandikapten
2
Zoals Alice Nahon
het verwoordde :
' Daar is het leven goed
daar is het leven zoet
waar men stil en ongedwongen
alles voor een ander doet .'
<< We hebben het al eerder gehad
over 2 vormen
van bewustzijn .
In het
persoonlijk
bewustzijn
ervaren we onszelf
als een individu
tussen geboorte en dood .
Er is ook een andere staat van bewustzijn ,
waarin we ons verbonden ervaren
met al wat is .
Die andere staat van bewustzijn
heet in de gnostiek
het Christusbewustzijn ,
en in hedendaagse taal
het
transpersoonlijk
bewustzijn .
In die staat van bewustzijn
is er geen enkele gehechtheid
aan wat aan het bewustzijn verschijnt .
We hebben altijd al iets
van dat open bewustzijn ,
ook in het alledaagse bestaan .
En dat openbaart zich
onder andere
in het feit
dat we onszelf kunnen waarnemen ,
zelfs onze emoties .
Meestal
zal dat niet als bijzonder ervaren worden
maar toch is het heel opmerkelijk
dat we boos kunnen zijn
en
waarnemen
dat we boos zijn
en
waarnemen
dat we blij zijn . . .
Er blijkt in ons
een innerlijke waarnemer te schuilen
die de toestand van ons gemoed
kan waarnemen
zonder daar deelnemer in te zijn
en vooral
zonder zich daarmee te identificeren .
Het is al een hele stap
op het spirituele pad
als ge beseft
dat er in u zoiets is
als een waarnemer .
Spirituele groei
bestaat vooral daaruit
dat ge u steeds meer bewust wordt
van die waarnemer in u .
Ge verwerft dan de vaardigheid
om uit uw
alledaagse bewustzijn
te stappen
en uzelf
vanuit een innerlijke distantie
waar te nemen .
Ge kunt dan
enerzijds
met volledige aandacht
opgaan
in wat ge aan het doen zijt ,
en
anderzijds
met uw bewustzijn
in uw positie van de innerlijke waarnemer
uzelf gadeslaan ,
en dan vooral de toestand van uw gemoed .
De innerlijke waarnemer ,
ook wel de innerlijke getuige genoemd ,
kan al de bewegingen van uw gemoed
oordeelloos zien ,
zonder erin op te gaan
en zonder er strijd mee te leveren .
De innerlijke waarnemer
kan zien dat ge boos zijt ,
zonder zelf boos te zijn ,
of waarnemen dat ge blij zijt
zonder zelf blij te zijn .
De waarnemer
is daar zelf geheel vrij van .
Daarom heet het
dat het bewustzijn
van de innerlijke waarnemer
leeg is
of met het symboolwoord
van dit logion :
arm ,
arm van geest .
De innerlijke waarnemer
is als een spiegel
die slechts weerkaatst ,
zonder zelf
de weerkaatste werkelijkheid te zijn .
Die toestand
van het bewustzijn
is volledig onthecht
en heet weliswaar
leeg of arm ,
maar
is zelf toch niet
zonder eigenschappen .
Ge kunt die kwaliteiten
van dat bewustzijn
samenvatten onder :
vrijheid ,
vertrouwen ,
zijn
en
goedheid .
Vrijheid .
De innerlijke waarnemer
is volledig vrij .
Hij is vrijheid
of ,
met een gebruikelijke term ,
vrijheid van geest .
De innerlijke waarnemer
is
de innerlijke vrijheid .
Vrijheid
is het wezen
van het toeschouwend bewustzijn .
Vertrouwen
Het vertrouwen
als kenmerk
van het toeschouwend bewustzijn
is de innerlijke gesteldheid
van
een rustige
en
onwankelbare
zekerheid .
Het is geen dogmatische zekerheid ,
die bestaat uit
gehechtheid aan uiterlijke waarheden ,
maar meer
een vorm van angstloosheid ,
ongeacht de omstandigheden .
Wij geloven
daar
zo niet in .
Er is
soms
angst .
Soms
veel .
En / of
langdurend .
Ze moet
overwonnen .
Moed en angst
gaan
vaak
hand in hand .
<< Vertrouwen
kent
geen angst . >>
Ze
kent
het OVERWINNEN van angst .
<< De innerlijke waarnemer
kan nog wel angst ,
of welke andere emotie dan ook ,
bespeuren in uw gemoed ,
maar is daar zelf geen deelnemer in .
Misschien anders
dan ge zoudt verwachten
staat dat angstloze vertrouwen
u zelfs toe
elke emotionele aandoening
ongecensureerd
in uzelf te laten gebeuren
en waar te nemen ,
dus ook angst ,
maar dus zonder daaraan
zelf gehecht te zijn .
De innerlijke waarnemer zelf
is angstloos ,
vrij van elke gemoedsbeweging .
Die vrijheid van de innerlijke waarnemer
van de eigen gemoedsbewegingen
schept de keuzevrijheid
om daar
wel of niet
naar te handelen .
Ge wordt dan
niet
willoos
meegesleept
door allerlei emoties ,
maar kunt in alle vrijheid ,
de emotionele gesteldheid
van uw gemoed beziend ,
besluiten om u soms wel ,
soms niet
met zo'n emotie te verbinden
en daarnaar te handelen .
Zijn
Het zijnsaspekt
is een soort vaste grond
onder uw voeten .
Het is een heel kenmerkende ervaring ,
die u kan laten zeggen :
' ik ben '
Er is de ervaring van
puur en kristalhelder
' zijn ' .
Het is als lopen op water .
Dit wil zeggen :
de grond onder uw voeten
is niet hard en onwrikbaar ,
maar stromend ,
scheppend ,
gebeurend ,
een stroom van zijn .
En juist
die beweeglijkheid is ,
heel paradoxaal misschien ,
de vaste grond onder uw voeten .
Want er is niets meer
waarin ge ten onder kunt gaan .
het is een beweging en een rust ,
zei logion 50 al .
Het leven is een beweging ,
als stromend water ,
als een golvende
en soms zelfs
onstuimige zee ,
maar de rustige zijnszekerheid
van de innerlijke waarnemer
gaat daarin
niet
ten onder ,
hoe heftig de stroom ,
hoe woest hoog ook de golven . >>
Heraklitus
KUDALAYA HIREMATH
LOGION LVI
<< DE DODE SCHIJN
________
Wie de wereld kent
heeft een lijk ontdekt ,
en wie een lijk heeft ontdekt ,
hem
is de wereld
niet waardig .>>
____________
<< In het N.T.
wordt verteld
dat Yeshua mensen uit de dood wekte .
In de kerkelijke traditie
van het kristendom >>
Kort :
het shaoulisme .
<< is het altijd zo uitgelegd
dat Yeshua
dan een wonder verricht
door een lichamelijke dode
weer
tot lichamelijke levende te maken . >>
Ik herinner me
hoe de leraar
van de lagere school ,
de 3de klas,
- we waren al groot :
we geloofden niet meer
in Sint-Niklaas ,
dat was voor die papkinderen
van 1ste en 2de -
er op drukte ,
er op hamerde
dat de mensen
die het Yeshua kwamen vragen
zeiden
' dat het lijk reeds stonk '.
En wij
geloofden het allemaal .
<< Hij kon dit ,
zo wordt verteld ,
omdat hij als God
macht heeft over leven en dood .
Door de studie
van de oude gnostische teksten
en door ander historisch onderzoek
wordt steeds duidelijker
dat hier sprake is
van een werkelijk groot misverstand .>>
Alleez ,
ge meent het !
Hoe voorzichtig
!
Altijd duidelijk geweest .
Voor volwassenen
die de moed hebben
na te denken .
<< Hoe het misverstand ook ontstaan is , >>
Om
meer
sukses te hebben
bij de te bekeren massa .
<< het bestaat ,
en het kan
eenvoudig
opgehelderd worden . >>
Voor
mensen die
dúrven denken
was het altijd al
' opgehelderd '.
<< Het Evangelie van Thomas
begint met de volgende aanhef :
' Dit zijn de geheime woorden
die de levende Yeshua sprak
en die zijn opgeschreven
door Judas Thomas de Tweeling . '
En dan volgt meteen :
' Iedereen die de verklaring
van deze woorden ontdekt ,
zal de dood niet smaken . '
Wat wordt hier beloofd ?
Een eeuwig leven ?
Een leven dus
na de dood
?
Zo lijkt het wel .
Maar veel uitspraken
in gnostische teksten
zijn dubbelzinnig ,
het zijn
' geheime woorden ' . >>
Symboolwoorden .
Maar
dat ze werden gebruikt
om vervolging
door Romeinen
en vooral Joodse
autoriteiten
te bemoeilijken ,
lijdt geen twijfel .
<< Ze betekenen
iets anders
dan
wat ge zo op 't eerste gezicht zoudt denken .
Als we het hebben
over
' dood ' en ' leven '
dan hebben die woorden
een alledaagse betekenis .
Maar de woorden
' dood ' en ' leven '
hebben in de gnostiek
nog een andere betekenis .
Maar die is
' geheim ' ,
in die zin
dat hij niet vanzelfsprekend is .
Om die betekenis gaat het in de gnostiek .
Binnen de gnostische kringen
kregen alledaagse woorden
nog een symbolische betekenis
die duidelijk was
voor de leden van de kring
waarbinnen die
' geheime woorden '
gebruikt werden .
De symbolische betekenissen
vormen
het levende element
van een traditie .
Toegang
tot zo'n traditie
betekent voor een deel
toegang tot de ' geheime woorden ' .
Men leert dan
de symbolische betekenis
van overigens
alledaagse uidrukkingen kennen .
In onze tijd
is er niemand meer
die ons kan leren
de symbolische betekenis
van de geheime gnostische woorden . >>
Ah ?
Vreemd ? ?
<< We zullen die
op enigerlei wijze
zelf
moeten rekonstrueren .
Overigens ,
het intellektuele kennen
van de symbolische betekenis
van die symboolwoorden
is nog niet
het diepere verstaan
van waar het in de gnostiek om gaat ,
waardoor de tekst
werkeliik
' levend '
wordt .
De intellektuele ontsluiting
van de symbolische betekenis
kan ons echter wel
op de weg zetten .
Schatgravend
naar de betekenis
van de gnostische geheime woorden
komen we welhaast vanzelf bij
Kierkegaard .
Kierkegaard
is de grondlegger
van de existentiefilosofie .
Hij leefde halverwege
de 19° eeuw .
In een van zijn boeken ,
' Johannes Climacus '
vertelt hij een verhaal
over een jochie
dat aan zijn pappie vraagt
of deze met hem wil gaan wandelen .
Zijn vader
heeft daar echter niet zo'n zin in ,
want buiten ,
in de wereld ,
kunnen er allerlei
nare dingen gebeuren .
Het waait heel hard
en er zouden
pannen van de daken kunnen vallen .
Het is markt
en net als vorige week
zou er ruzie
tussen de kooplieden kunnen ontstaan
en daar zouden ze kunnen in verwikkeld raken
en klappen krijgen .
Er zouden ook
paarden op hol kunnen slaan
die hen zouden kunnen
vertraplen .
Kortom ,
het is buiten niet veilig .
De vader
stelt daarom zijn zoontje voor
om samen in de woonkamer
te gaan wandelen .
Dat doen ze .
Ze lopen op en neer ,
hand in hand ,
in de woonkamer .
Tijdens deze wandeling
vertelt de vader
over de wereld ,
hoe het zou hebben kunnen zijn
als ze echt naar buiten ,
de wereld in ,
waren gegaan .
Hij vertelt
van de dakpannen
die van de daken waaien ,
de klappen die op de markt vallen
en wat er allemaal gebeurt
als er paarden op hol slaan .
De andere dag
vraagt het jochie opnieuw :
" Pappie gaan we weer wandelen ? "
Het is nu
niet meer
zijn bedoeling
om naar buiten te gaan ,
maar om weer ,
zoals de vorige dag ,
lekker veilig
in de woonkamer
op en neer te lopen ,
waarbij pappie verder gaat
met vertellen over de wereld .
En dat doen ze .
Ze gaan weer wandelen .
In de woonkamer ,
gezellig bij de open haard .
En dat herhaalt zich voortaan
elke dag .
Zo leert het jochie
de wereld kennen .
Hij wordt deelgenoot
in het verhaal
dat pappie
over de wereld vertelt .
In het verhaal van Kierkegaard
wordt het jochie ,
later als volwassene ,
professor in de filosofie aan een universiteit .
Hij kent immers de wereld !
En als professor in de filosofie
vertelt ook hij aan zijn leerlingen
hoe het buiten in de wereld is .
In de veilige collegezaal
vertelt hij spannende verhalen
over dakpannen
ruzies
en
paarden.
De studenten
noteren die verhalen
heel zorgvuldig
en als ze die
aan het eind van een schooljaar
goed kunnen navertellen ,
heet het dat ze
in het studievak filosofie
geslaagd zijn .
Kierkegaard
schildert hiermee
het verschil tussen
onechte en echte
kennis .
Echte kennis
kunt ge alleen opdoen
door naar buiten te gaan ,
door in de wereld te zijn ,
door te leven .
Maar veel mensen
kennen de wereld alleen
van ' horen zeggen '.
Deze mensen
beschouwen
het-verhaal-over-de wereld
als de wereld zelf .
Ze nemen genoegen
met de verhalen
en willen of durven
niet
zelf te ervaren
hoe het is om
in-de-wereld te zijn ,
om te existeren ,
zoals Kierkegaard
dat voor het eerst noemde .
Mensen
die alleen maar in verhalen wonen ,
existeren niet ,
ze leven niet .
Het zijn ' doden '.
Maar mensen
die open in het leven staan ,
die het leven
zelf ,
ervarend
willen onderzoeken ,
dat zijn de ' levenden ' .
Diezelfde opvatting vinden we terug
in het Evangelie van Thomas
en onder gnostische teksten .
Als daar over
' de wereld '
gesproken wordt ,
dan is dat niet de echte werkelijkheid .
Als men daar
over ' de wereld ' spreekt
bedoelt men
de verhalen van ' horen zeggen '
over de wereld .
Die wereld is slechts een illusie
en bestaat alleen
in de verbeelding van de mensen
die daarin geloven .
Maar dat is wel de schijnwerkelijkheid ,
de schaduwwereld ,
waarin veel mensen wonen ,
waarin ze zelf gevangen zitten ,
omdat ze denken >>
. . .zich wijsmaken ,
zich
wanhopig
proberen
er van te overtuigen . . .
<< dat deze lege schijn
de werkelijkheid zelf is .
Die wereld ,
de schijnwerkelijkheid ,
wordt in het Evangelie van Thomas
een ' lijk ' genoemd .
_ _ _ _ _
Dat gaat erover
dat de echte werkelijkheid
dat-wat-is ,
vervangen is door een illusie ,
een schijnwerkelijkheid ,
een schaduwwereld .
Dat is de wereld van
' men zegt '
en
' men vindt '.
Kierkegaard
heeft daarvoor
een prachtige term bedacht :
' het men '.
Wie in de wereld van
' het men '
leeft
is ,
in de krasse taal
van het Evangelie van Thomas ,
' een dode ' .
Zo iemand
vraagt zich alleen maar af
wat ' men '
ervan zal zeggen ,
in plaats van
zijn eigen
innerlijke ervaring van de werkelijkheid
tot toetssteen
van zijn existentie te maken .
Zo iemand láát zich leven
in plaats van zelf te leven .
En wie ontdekt
dat deze schijnwereld
inderdaad alleen maar dode schijn is ,
wie dus het lijk van de wereld heeft gevonden ,
die ontdekt daarmee
ook het echte leven ,
en
' hij zal de dood niet smaken '.
Dat is het wakker worden
voor de echte werkelijkheid ,
voor het zijn-in-de-wereld ,
of ,
zoals Thomas dat noemt :
voor het binnengaan in het koninkrijk .
Als in de verhalen
van het N.T.
wordt verteld dat Yeshua
doden weer tot leven wekt ,
wordt daar in gnostische zin
mee bedoeld
dat hij ze als leermeester
helpt
een ' levend ' mens te worden .
Dat is helemaal geen mirakel .
En daar hoeft Yeshua
ook geen God voor te zijn . >>
'
THOMAS W. SCHALLER
LOGION LVIII
<< OVERGAVE
AAN DE HELE WERKELIJKHEID .
___________
Gelukkig de mens
die heeft geleden
en het leven gevonden . >>
_________________
<< Gelukkig de mens die heeft geleden ?
Het moet voor Yeshua's Joodse tijdgenoten
een verbazingwekkende uitspraak zijn geweest .
Het lijden
was toch een straf van Yahweh
op de zonde
?
Mozes
was daarover
toch duidelijk geweest
?
In Deuteronomium
laat hij weten
dat Yahweh
als een rechter over het leven regeert .
Wie hem volgt
zal beloond worden ,
wie dat niet doet ,
zal gestraft worden .
En latere Bijbelboeken
zijn er niet onduidelijk over
dat alle rampspoed
die het Joodse volk
keer op keer treft
een terechte straf is
op de ongehoorzaamheid
aan Yahweh .
Zo zegt de profeet
Ezechiël
namens Yahweh :
' Ik zal u niet ontzien
en geen deernis hebben ,
maar Ik zal uw wandel
aan u vergelden ,
uw gruwelen
zullen op u neerkomen ,
en gij zult weten ,
dat ik de Here ben . '
Tiens ,
hier
gebruikt Moerland
de ' gij '.
Ik heb altijd gevonden
dat meeste van O.T.
geschreven is
door ouw mannekes
razend jaloers
op jongere mannen
EN
beschavingen
die zowel
materieel als kultureel
hoger stonden .
Beetje te vergelijken
met Al Qaida
tegenover Amerika .
<< En de profeet Hosea
voegt daar nog aan toe ,
eveneens sprekend namens Yahweh :
' Samaria moet boeten ,
omdat het weerspannig is geweest
tegen zijn God .
Door het zwaard
zullen zij vallen ,
hun kleine kinderen
zullen worden verpletterd ,
hun zwangere vrouwen
zullen worden opengereten ' . >>
Hartelijke mensen !
Enfin ,
rechts theofascisme
in al zijn glorie .
Overigens ,
ik sta achter Samaria .
<< Maar Yeshua
verlaat
deze wraakzuchtige zienswijze >>
' wraakzuchtig '
vind
ik
een
radikaal onprecieze term .
' misdadig tiranniek '
is juister .
Ik hou niet
van fanatici
die de buiken van zwangere vrouwen
willen openrijten .
<< en breekt er
nadrukkelijk mee . >>
Dat strekt hem tot eer .
<< In het N.T.
wordt verteld
dat hij zich mengt
met melaatsen
en
andere verschoppelingen . >>
Dát
is
1
van de zaken
die het N.T.
korrekt
heeft weergegeven .
<< Daarmee laat hij zien
dat niemand buitengesloten is
van de naastenliefde
waartoe hij oproept .
Niemand .
Ieder mens is een naaste .
Het antwoord van Yeshua
op het menselijk lijden
is niet een beschuldigende vinger ,
maar barmhartigheid
zonder oordeel .
Dat is misschien wel
het meest kenmerkende verschil
tussen Yeshua en het O.T.
Dit logion
past bij die
revolutionair nieuwe houding
van Yeshua tegenover het lijden ,
maar voegt daar nog iets aan toe .
Hij laat zien
dat de bereidheid
het lijden oordeelloos te aanvaarden
als deel van het leven ,
u tot heel mens maakt ,
tot ' een levende '
in de symboliek van de gnostiek .
Waar het steeds om gaat
in het Thomasevangelie
is de heelheid
als mens .
Die heelheid
kan men niet verwerven
door
zichzelf
op welke wijze dan ook
te amputeren .
Maar ook niet
door de werkelijkheid
te willen veranderen . >>
Kommentaar
zo dadelijk .
<< Het lijden
is een onontkoombaar deel
van het mens-zijn .
Het is de andere kant
van de liefde .
Wij lijden bijvoorbeeld
om het verlies van een dierbare
omdat we deze medemens liefhebben .
Onvoorwaardelijke liefde
kan alleen bestaan
in kombinatie
met de onvoorwaardelijke bereidheid
tot het ervaren
van de pijn
die het leven ons soms ook aandoet . >>
Ja ,
als het betreft
stoïcisme ,
' no pain no gain ' .
Nee ,
als het betreft
masochisme .
* Marcus Aurelius *
' Moge God me de sereniteit geven
de dingen die ik niet kan verandren
te aanvaarden ,
de moed
om deze te verandren die ik kan ,
en de wijsheid
het verschil te zien' .
En
soms
wil ik
zélfs dáár
tegen in opstand komen ,
zoals
in
gedicht 30
_ _ _ _ _
<< Merkwaardig genoeg
sluiten
liefde en levensvreugde
het lijden
niet uit ,
maar juist in .
Ze vormen met z'n drieën
de diepte van de werkelijkheid . >>
_ _ _ _ _
<< In de christelijke traditie
is het lijden helaas
in de ban geraakt
van zonde en martelaarschap .
Met name
het lijden van Christus
is in het teken komen te staan
van de boetedoening .
Maar men kan
het verhaal over de nederdaling
van Christus op aarde
met de bereidheid
daar het lijden
te aanvaarden
ook op een andere manier bezien .
Niet als een historische werkelijkheid ,
maar als een betekenisvolle mythe .
Dan gaat ook dit verhaal
over de acceptatie
van het lijden
als deel van de werkelijkheid .
Dan wordt het anders
zo mysterieuze zwijgen
van Yeshua
bij zijn veroordeling tot de kruisdood
ineens heel betekenisvol .
Dan krijgt dat zwijgen
de betekenis
van de onvoorwaardelijke overgave
aan het leven
als doorgang
naar de opstanding
uit de spirituele dood . >>
Ja ,
er zijn andere interpretaties ook ,
maar misschien
was deze handelswijze van Yeshua ,
onder die omstandigheden
- kennen we ze allemaal ? -
wel de beste .
Trouwens
1
van de weinige
{ relatief }getrouwe weergaven
in de 4 testamenten
is m.i.
de veroordeling/ kruisdood .
Maar daarover
later
meer .
KUDALAYYA HIREMATH
LOGION LIX
<< ZIE DE LEVENDE
IN HET HIER - EN - NU
_____________
Zie de levende
wanneer u leeft ,
opdat u niet doodgaat ,
en hem zoekt te zien
en hem niet kunt zien . >>
____________________
<< Een belangrijk thema
in het Thomasevangelie
is het " zien " .
Vaak wordt gezegd :
' Het is er al
maar u ziet het niet . '
Maar ,
en dat is hier het onderwerp ,
hoe ziet ge Yeshua ?
In het O.T.
is Yahweh
een rechter .
Hij oordeelt ,
straft
en beloont .
Het lijden
wordt in het O.T.
uitgelegd als een straf van Yahweh
op de zonde .
Al in het N.T.
is duidelijk
dat Yeshua
in zijn levenswandel op aarde
daarmee breekt .
Hij mengt zich
met melaatsen
en andere verschoppelingen
als zijn gelijken ,
zijn naasten
en
laat duidelijk zien
dat die
niet
buiten
de liefde van God zijn gevallen . >>
Dit
is
nadrukkelijk
Pythagoras .
<< Dit is nieuw ,
zelfs een radikale breuk
met het beeld
van de jaloerse God
van het Oud Testament . >>
Dit is
ENKEL
nieuw
tegenoverstaande
dát gedeelte van het Joodse volk
dat Yahweaans is .
<< Hoe triest is het toch >>
' triest '
is een zwak woord
<< dat deze liefdevolle mens
later
is gelijkgesteld
aan de wrekende Yahweh
van het O.T. . >>
Het verraad
van het shaoulisme .
<< Van Yeshua
wordt zelfs verteld
dat hij bij het laatste oordeel
terug zal keren
' om te oordelen
de levenden en de doden ' . >>
Inderdaad
een shaoulische
verkrachting van de waarheid .
<< En dan zal hij
het merendeel
van de mensheid
in een eeuwig brandend vuur storten ,
zo wordt eraan toegevoegd .
Voor veel gelovige christenen
is dat nog steeds
de heilsverwachting ,
waarbij ze leven
tussen angst en hoop :
angst voor het eeuwige hellevuur ,
hoop te behoren
tot het kleine selekte gezelschap
dat daarvoor gespaard zal worden .
Dat beeld van Yeshua
is in volstrekte tegenspraak
met zijn oproep tot naastenliefde .
Zijn boodschap van liefde
is daarmee volledig ontkracht .
Hoe ziet gij Yeshua ?
Als de plaatsvervanger
van de wrekende rechter Yahwe ?
Dan miskent ge zijn liefde
en leeft ge in een wereld van angst .
Uw hoop is dan helemaal gericht
op het hiernamaals .
Daarmee maakt ge uzelf
tot een dode
volgens de symboliek van de gnostiek ,
afgesneden van de Christusnatuur in uzelf .
Maar ziet ge Yeshua
als een levende ,
vervuld van liefde ?
Alleen dan
kunt ge iets in hem herkennen
dat ook in u woont .
Dan kunt ge aan hem gelijk worden ,
nog tijdens dit leven . >>
Ik denk
dat Yeshua te bescheiden was
om van dit
'aan hem gelijk worden '
te waarderen .
<< Dan
kunt ook u
een levende worden ,
vervuld van liefde ,
in het hier-en-nu ,
en niet pas aan het eind der tijden .>>
KUDALAYYA HIREMATH
LOGION LX
<< OP WEG
NAAR
EEN SPIRITUELE ILLUSIE .
____________
Zij zagen
een Samaritaan
die een lam droeg ,
op weg naar Judea .
Hij zei tegen zijn leerlingen :
' Die man daar
draagt een lam in zijn armen '.
Zij zeiden hem :
' Hij zal het doden en opeten .'
Hij zei hen :
' Zolang het leeft
zal hij het niet opeten ,
pas als hij het gedood heeft
en het een lijk is geworden ' .
zij zeiden :
' Dat kan toch niet anders ? '
Hij zei hun :
' Zoek jullie ook
een plaats van rust voor uzelf ,
opdat ge geen lijk wordt
en opgegeten . ' >>
_______________
<< Dat is weer
zo'n heerlijk speelse tekst .
Hier wordt gespeeld met
de letterlijke en figuurlijke
betekenis
van dood en eten .
Tegelijkertijd
is de tekst ook rijk aan inhoud ,
alsof te bewijzen viel
dat humor en diepzinnigheid
een goed koppel vormen . >>
Diepzinnige humor
en
humorvolle diepzinnigheid .
Ik denk
dat er bij de Pythagoranen
vaak
een hartelijk stukje gelachen werd ,
1 van de redenen
van Yeshua's
verbluffend sukses .
_ _ _ _ _
<< In de mythes van de klassieke oudheid
is het beeld
van de vrouw
vaak
symbool van de menselijke ziel .
Ook het verhaal over moeder Maria
kunnen we zo verstaan ,
Maria als symbool
van de menselijke ziel ,
en ook haar maagdelijkheid
krijgt dan een symbolische betekenis :
de ziel van de mens
moet eerst maagdelijk worden ,
voor de Christus
in u
kan geboren worden .
Dat is de symbolische betekenis .
Een ander vergelijkbaar beeld
is dat van de Samaritaanse vrouw .
In de tijd van Yeshua
bevonden de Samaritanen zich
aan de onderkant van de Joodse sociale ladder .
Maar juist deze
nietswaardige Samaritaanse vrouw
weet in het bekende verhaal
van haar gesprek met Yeshua
te putten uit de bron van het levende water .
Dan is er ook nog
het verhaal van de barmhartige Samaritaan .
Ook hij is als Samaritaan
een nietswaardige .
Maar juist hij
is in staat
tot waarachtige liefde .
De maagdelijkheid van moeder Maria ,
de Samaritaanse vrouw ,
de barmhartige Samaritaan ,
het zijn symbolen
van de toestand van de ziel
zoals verbeeld
in het nog niet besneden kind
van logion 4 .
Ook het lam in dit logion
is zo'n beeld .
Hier ,
in dit logion ,
zien we een Samaritaan
die een lam in zijn arm draagt .
Hij is
- heel betekenisvol -
op weg naar Juda .
Hij zou misschien wel
een wettische Jood willen worden
en zich laten besnijden .
Maar daardoor zal hij het lam
- het onbesneden kind in zichzelf -
moeten doden .
Maar zover is het nog niet .
Yeshua
maakt zijn leerlingen
opmerkzaam op dat beeld van die Samaritaan
op weg naar het wettische Jodendom ,
dat wil zeggen
op weg naar een illusie
over zichzelf .
Hij wil ook een Jood worden
en daarmee
zijn schamele sociale rol als Samaritaan
in aanzien verheffen .
De leerlingen
begrijpen de figuurlijke betekenis niet .
Hun opmerking laat zien
dat zij zijn woorden letterlijk verstaan .
Yeshua
drijft daarna
de spot met hen ,
door verder te spreken
in de symbooltaal
die de leerlingen
- en allen die zijn woorden
letterlijk
willen verstaan -
natuurlijk absurd zullen vinden .
Prachtig !
Als de Samaritaan
een besnedene zou worden ,
wordt hij niet alleen een dode
in spirituele zin ,
hij wordt dan symbolisch ook
door het wettische denken
opgegeten .
En opnieuw laat Yeshua weten
dat het hem daar niet om gaat .
Wat dan ?
Zoeken naar een plaats van rust
in
uzelf .
Op die innerlijke plaats van rust
kunt ge één worden met de bron ,
niet in Judea . >>
Prachtig
die uitleg
over
Samaritanen en " wettische Joden " .
PRAFULL SAWANT
LOGION LXI
<< ZELFBEELD
EN
HET WARE ZELF .
_________
61 a
Twee
zullen rusten op een bed ;
één
zal sterven ,
de ander
leven .
61 b
Salomé zei :
' Mens , wie bent u ?
U hebt zich neergezet
op mijn rustbed
en u eet van mijn tafel ,
alsof u namens iemand komt ' .
' Ik kom namens een gelijke .
Mij werd gegeven
wat van mijns vader is ' .
' Ik ben uw leerling . '
' Daarom zeg ik :
Wie één is
zal vol zijn van licht ,
maar wie verdeeld is ,
zal vol zijn van duisternis '.>>
___________
61 a
<< In het vorige logion
zei Yeshua
' Zoek een plaats van rust
voor uzelf '
Dit logion
is daar een vervolg op .
Wat gebeurt er
als ge een plaats van rust
voor uzelf hebt gevonden ?
Op de plaats van rust
zal het valse zelf
sterven
en het ware zelf
wakker worden .
Het valse zelf ,
dat is het beeld
dat u van uzelf gemaakt hebt
en waarvan u denkt
dat u dat bent .
Dat bent u niet .
Het ware zelf ,
dat is uw echte ,
persoonlijke identiteit
die tevoorschijn zal komen
als u uw valse zelf
durft los te laten .
Dat is dus de omgekeerde weg
van het vorige logion .
Daar was een Samaritaan
op weg om een wettische jood te worden .
' Niet doen '
zei Yeshua daar .
Maar als u al zo iemand bent ,
als u bijvoorbeeld opgegeten bent
door
' een menigte '
die u een vals zelfbeeld aanpraat ,
moet u om weer mens te worden
de weg
terug
afleggen . >>
Heenwaarts .
<< En dat doet u
door
die innerlijke plaats van rust te zoeken
en u daaraan over te geven .
Daar sterft uw valse zelf ,
en wordt u een levende ,
een waar mens .
De plaats van rust
is het graf van het valse zelf .
Daarna is er de opstanding
uit de spirituele dood .
Luister naar het verhaal van Heinrich ,
een Duits kindsoldaat ,
die in 1944
opgeroepen wordt
om het vaderland te helpen verdedigen .
Aangekomen in de kazerne
krijgt hij niet alleen
een soldatenuniform als kledij ,
ook zijn geest
wordt geüniformeerd .
In de gnostieke terminologie
wordt ook zijn geest bekleed ,
maar dan met ideeën .
Hem wordt verteld dat hij
een Ariër is ,
een edelgermaan .
Van andere mensen
krijgt hij toegediend
allerlei vijandbeelden .
Heinrich gelooft dat allemaal .
Hij gelooft nu dus
dat hij een Ariër is
met een nobele taak ,
namelijk om de mensheid te redden .
van de
Untermenschen .
Dat beeld van hemzelf
als-Ariër-met-nobele-zaak
is zijn valse zelf .
Dat zelfbeeld
is een deel van de nazi-ideologie .>>
[ 186 - K ]
Schijnbeelden
___
Het opgezwollen , pathetisch zelfbeeld
van nobele idealist ,
strijdend
voor een betere ,
nee ,
ideale wereld ,
ten koste van al ,
het behoort bij elk fascisme .
Het veroorlooft ,
noodzaakt ,
gebiedt zelfs
het onderdrukken ,
minachten ,
vervloeken
van alle hoogwaardige gevoelens ,
het verwerpen ,
verkrachten
van alle demokratische spelregels
en
uiteindlijk
het afmaken
van de demokratie zelf .
En dit alles
voor
" de hogere zaak "
hun genadeloos perfekte toekomstutopie .
Geplaveid met goede intenties :
de weg
naar
de hel .
Een nobel zelfbeeld ,
een kompensatoir zelfbeeld ,
mislukt kompensatoir
want
in totale kontradiktie
met het tóch aangevoeld
geschouwd beschouwd
wáre zelfbeeld
en
het maar al te ware
het maar al te laffe
handelen .
Dit heeft men
bij
politiek fundamentalistisch handelende
nazis ,
bij
politiek fundamentalistisch handelende
kristenen
-voor zover ze nog bestaan ,
bij
politiek fundamentalistisch handelende
moslims,
- ze bestaan ,
bij
politiek fundamentalistisch handelende
ekoaktivisten kommunisten
pipofascisten .
<< Op precies dezelfde manier
vormen wij ons allemaal
tijdens onze opvoeding
ook een beeld van ons zelf .
En we denken
dat we dat beeld zijn .
Als we 'ik' zeggen
bedoelen we dat beeld .
Heinrich
deelt zijn valse zelf
als Arïer
met alle andere mensen
die ook denken dat zij
een Ariër zijn . >>
Denken
dat ge
een Ariër zijt ,
Bask , Hongaar ,
Japanner ,
Semiet of Hamiet . . .
dat mag hoor
Bram Moerland .
<< En ook de vijandbeelden
zijn groepsgewijs
op
andere mensen
van toepassing .
Zo'n beeld
van
uzelf en anderen
maakt blind
voor het eigen unieke zelf ,
maar ook
voor het zelf van de ander . >>
Niet persee .
Dit is fundamenteel .
Mensen
mogen zich zien
als
individu ,
als
lid van een familie ,
van
een land , federatie , religie ,
ja
en
ZELFS
ras ,
- niet dat het laatste míj interesseert ,
leve kleurenblindheid ,
leven en laten leven ,
{ om ,
indien nodig ,
het u gemaklijker
te laten doorspoelen ,
denk aan Semieten . . .
gaat ge die verbieden
zich Semiet te voelen
? } -
én
als deel
van een ekosysteem .
WEL
gevaarlijk ,
WEL
af te keuren :
" wíj
zijn Semiet ,
Japanner ,
Indo-Europeaan . . .
of
Kristen ,
Islamiet ,
Hindoe . . .
DUS
wij hebben het recht
béter te zijn dan een andere ,
die uit te buiten ,
onderdrukken ,
verdrijven
ENTFERNEN ".
<< Om die blindheid
op te heffen
is nodig
dat ge uw vals zelfbeeld
durft
loslaten . >>
Áls
het
een vals zelfbeeld is . . .
en belangrijker :
áls
het
schade berokkent ,
schade aan uzelf en/of anderen .
VOORBEELDEN
Moerland .
<< In de afwezigheid
van het valse zelf
zal het ware zelf
zich 'vanzelf ' aandienen .
Voor dat proces
is nodig
dat ge een innerlijke
'plaats van rust'
schept ,
een veilige plek
in uw bewustzijn . >>
Een Vrijplaats
' Die innere Migration '
<< Van daaruit
kunt ge uw
eigen
constructen
over
uw
identiteit
leren zien
en ze loslaten .
Zie daarover ook
logion 54 .
Het zien
van uw constructen :
het begin
van de verlossing . >>
61 b
<< Opmerkelijk
is hier
weer
dat de vraag
' Mens wie bent u ? '
wordt gesteld
door een vrouw
die bij haar
eigen naam
wordt genoemd ,
Salomé ,
net zoals
Maria Magdalena
in logion 21 .
In de meeste logia
zijn het
' de leerlingen '
die de vragen stellen .
' De leerlingen '
worden
nooit
bij hun naam genoemd ,
behalve Petrus
in logion 114 . >>
En Thomas
en Petrus
en Matteüs .
Logion 13 .
Mr Moerland !
<< ' De leerlingen '
vervullen gewoonlijk als groep
de retorische functie
van de onwetenden
die de juiste vraag stellen ,
om zo Yeshua
de gelegenheid te geven
de verhelderende antwoorden te geven .
Opmerkelijk is hier ook
dat Salomé Yeshua aanspreekt met
' mens ' .
En dan vraagt zij :
' Wie bent u ? '
Om die vraag te begrijpen
moeten we even terug
naar het hiervoor gegeven voorbeeld
van Heinrich .
Heinrich
denkt dat hij een Ariër is . >>
Ariër ,
of
Indo-Europeaan .
Hij ís het Moerland .
Nogmaals ,
DAT ,
OP ZICHZELF ,
is niet verkeerd ,
WEL
het hoger besprokene .
<< Hij zal zich zo ook
aan zijn medemensen voorstellen
en
zij zullen hem
ook zo zien ,
en dat zal hij zeker van ze verlangen .
Daarmee raken niet alleen
hijzelf ,
maar ook zijn medemensen
onwetend
van zijn ware aard
als mens .
Zij zien alleen
zijn sociaal masker ,
ze zien niet de mens in hem .
Hij is ontmenselijkt . >>
Tragisch .
En nogmaals
hier had moeten staan
' nazi '
of
ubermensch '.
Stel
Semieten .
Of Bantoes . Of Masaï .
Dán
zou
Bram Moerland
niét
dezelfde gedachtengang volgen .
Bram Moerland
is
een Germaan .
Een Indo-Europeaan .
Dat dit
nu
niet direkt
in de mode is ,
doet er niet toe .
Facts
don't care about your feelings .
<< Salomé
spreekt Yeshua hier aan met
' mens ' .
Ze kijkt door de sociale maskers
van Yeshua heen .
Ze ziet hem
als een ' mensenzoon ' ,
een mens dus zonder masker.
Maar wie is hij dan ,
als hij geen sociaal masker heeft ?
Hoe kunt ge iemand
zonder masker ,
zonder sociaal kader ,
kennen ?
Ze geeft zelf ook al
een voorlopig antwoord :
' Het lijkt alsof u
namens iemand komt . '
Het is kennelijk voor haar
net alsof Yeshua niet zichzelf is ,
maar als een soort ambassadeur
zichzelf wegcijfert
om namens een superieur te spreken ,
namens God bijvoorbeeld ,
zoals de oudtestamentische profeten .
Maar Yeshua
maakt meteen duidelijk
dat het zo niet is :
' Ik kom namens een gelijke . '
Een gelijke !
Profeten zijn geen God ,
ze zijn niet Gods gelijken .
Ze zijn
slechts
spreekbuis van het goddelijke .
Yeshua is geen spreekbuis .
Hij is wezensgelijk
aan het goddelijke . >>
Zoals
wij allemaal
<< Salomé begrijpt nu
wat Yeshua bedoelt ,
en hoe bijzonder dat is .
Zij wil zijn leerling worden .
Maar Yeshua waarschuwt haar meteen ,
precies zoals hij dat ook deed
met Thomas
in logion 13 .
Als ze
een onderscheid zou aanbrengen
tussen haar en Yeshua ,
als ze zou denken
dat alleen Yeshua goddelijk is
en zij niet ,
dan raakt ze juist daardoor
verdeeld
in zichzelf .
Want
dan
plaatst ze
haar goddelijke wezenskern
buiten zichzelf .
Dan zal ze
verdeeld worden
in zichzelf .
Daar zal ze duisternis scheppen
over haar eigen ware zelf ,
net als Heinrich .
Door Yeshua
te vergoddelijken
en zichzelf
ongelijk
aan hem te maken ,
zal ze sterven in spirituele zin ,
en een lijk worden .
Als ze op zichzelf betrekt ,
wat ze heeft gezien in Yeshua ,
dan zal ook zij één zijn
met haar ware zelf ,
haar eigen mens zijn .
Dan zal ook zij
een levende zijn .
Ook zij is hier op aarde
namens een gelijke .
Als mens ,
als de unieke mens Salomé ,
en
niet ,
bijvoorbeeld ,
als nietswaardige vrouw ,
is zij één
en wezensgelijk met de Bron .
Evenals Yeshua .
En dan neemt zij ter harte
wat Yeshua zegt in logion 108 :
' Wie de woorden uit mijn mond drinkt ,
zal worden als ik ,
en ik zal worden als zij . '
'
PRAFULL SAWANT
LOGION LXII
<< GNOSIS , GELOOF
EN
MACHT
_______
Ik zeg mijn geheimen aan hen
die mijn geheimen waardig zijn .
Laat uw linkerhand
niet weten
wat uw rechterhand doet . >>
______________________
<< Het onderscheid
tussen geloof en gnosis
speelde een belangrijke rol
in het vroege christendom .
Het is 1 van de
belangrijkste kontroverses
tussen kerk en gnostiek .
De kerk
heeft een geloofsbelijdenis .
Die is voor elke gelovige
hetzelfde .
De gnostiek kent principieel
geen
geloofsbelijdenis .
Want in de gnostiek
gaat het om de vereniging
met uw ware zelf ,
en de ontdekking van de Christusnatuur
in u ,
en niet om een verhaal over de werkelijkheid
en over u
dat u voor waar zou moeten houden .
Iedereen kan geloven ,
waarin dan ook . . .
Er wordt veel geloofd .
Er bestaat een ruim aanbod
van allerlei geloven .
Kies maar uit .
Op het spirituele pad van de gnostiek
is het belangrijk
dat ge eerst de moed verzamelt
om elk geloof los te laten .
Gnosis ,
het ervaringsweten ,
is niet tweedehands ,
van horen zeggen ,
verkrijgbaar .
De weg daarheen
moet ge
zelf
gaan .
Natuurlijk kunt ge
samen
optrekken
met anderen
en onderweg ervaringen uitwisselen .
Dat is de waarde
van een spirituele traditie
en een spirituele gemeenschap .
Maar de weg moet
zelf
gegaan worden .
Maar onderweg
kunt ge ervaringen meemaken
die u in grote verwarringen brengen .
Dan is het mooi
dat er een spirituele traditie is
die u laat verstaan
wat er met u gebeurt .
Jammer genoeg
is de spirituele traditie van de gnostiek
uit onze christelijke cultuur verwijderd ,
nogal hardhandig zelfs . >>
Lees :
Minstens
honderdduizenden
doden .
<< Maar door de vondst
van
Nag Hammadi
is die herontdekt .
Ook al zal niet iedereen
de weg van de gnostiek willen gaan ,
hij staat open voor iedereen .
Want :
' Wie zoekt zal vinden . '
EN logion 2
moedigt u aan
te blijven zoeken ,
ook al zal het onderweg
misschien somtijds schrikken zijn .
Zijt ge op zoek
naar een geloof ,
een tweedehands waarheid ?
Dan zijt gij de gnosis nog niet waardig .
Maar zijt gij bereid
los te laten ?
Elke schijnzekerheid
overboord te gooien ?
Alle illusies te laten ontploffen
als niet bestaande zeepbellen ?
Dan zijt ge van harte welkom
op het spirituele pad
van de gnostiek .
Laat uw linkerhand
niet weten
wat uw rechter doet .
Het is een opmerkelijke toevoeging ,
deze spreuk .
Hij betekent gewoonlijk
dat ge bij werken van barmhartigheid
niet stiekem
aan uw eigen belang moet denken .
Doe goed om niet .
Het is een mooie en wijze raad .
Laten we aannemen
dat deze spreuk en deze betekenis
indertijd
algemeen bekend waren .
Het is dus waarschijnlijk
geen originele uitspraak van Yeshua .
Wat doet deze spreuk dan hier ?
In de symbooltaal van de gnostiek
betekenen 'rijk zijn '
dat ge weet hebt
van de gnosis .
Nu kunnen we deze uitspraak
beter begrijpen .
Als ge ' rijk ' zijt
in de gnostische betekenis ,
geef dan uw rijkdom
weg om niet .
Zorg
dat ge niet
het onderwerp wordt
van persoonsverheerlijking .
Kweek geen slaafse volgelingen .
Kortom :
gebruik uw spirituele rijkdom
niet
om macht over andren te verwerven .
En misschien is dát wel
de ultieme test
waarmee bepaald wordt
of ge de gnosis waardig zijt :
of ge er macht mee wil verwerven
of niet .
Daarom past deze uitspraak
bij nader inzien
perfekt
bij het 1ste deel van dit logion .
Daar gaat natuurlijk
ook de volgende tekst over
uit het Evangelie van Philippus :
" De liefde eigent zich niets toe ,
want waarom zou ze zich
iets toe-eigenen ?
Alles is immers van haar ?
Ze zegt niet :
' Dat is van mij . '
of
' Dit is van mij . '
Ze zegt :
' Het is van u ! ' " >>
Vervang
die laatste ' u '
door ' ons '
en dan hebben we
Pythagoras .
<< Precies .
Gnosis is van niemand ,
en dus van iedereen .
Maar gnosis
kan alleen door ieder mens apart
op ieders eigen manier
ervaren worden .
Geen kerk ,
geen sekte ,
geen spiritueel leraar
kan zich de gnosis
van een medemens
toe-eigenen .
Wie dat wel probeert
is de gnosis niet waardig . >>
KUDALAYYA HIREMATH
LOGION LXVII
<< WIE ALLES WEET
__________
Wie alles weet
maar niet zichzelf kent
die mist het Al . >>
_______________
' Ken uzelf '
Pythagoras .
En
andere
Griekse wijsgeren .
<< Dit is natuurlijk
de kerntekst van het Thomasevangelie .
Daarom is
hier
de juiste plek
om het spirituele pad van de gnostiek
in zijn geheel samen te vatten .
De gnostiek
kent een aantal kenmerkende fasen
van spirituele groei :
de dwaling ,
het midden ,
het herstel
en
de volheid .
DE DWALING
Mensen kunnen vergeten
wie ze zelf in werkelijkheid zijn .
De onverloste mens
is 'zichzelf kwijt' .
Het gevolg daarvan is
dat zo iemand het contact
met zijn innerlijk weten ,
de gnosis ,
verliest .
Deze staat
van vervreemding
van het ware zelf
wordt in de gnostische teksten
met velerlei verschillende termen beschreven ,
zoals slavernij ,
vergetelheid ,
slaap ,
dronkenschap ,
blindheid ,
de dood .
De meest algemene term
die daarvoor wordt gebruikt is
' de dwaling ' ,
in de betekenis van
' verdwaald zijn ' .
Daarbij past
het volgende prachtige verhaal ,
' Het Lied van de Parel '.
Het verhaal
vertelt over een koningszoon
die door zijn ouders
naar een ver land gestuurd wordt .
De koningszoon
krijgt de opdracht
in het verre land een parel te zoeken .
Als hij in dat land aangekomen is ,
vergeet hij echter zijn opdracht .
Hij neemt de zeden van het vreemde land aan
en wordt zo een
' zoon van het land '.
Daardoor vergeet hij
wie hij van oorsprong is ,
waar hij vandaan kwam
en wat zijn opdracht was .
Maar dan
komt er een boodschapper van zijn ouders .
Die herinnert hem
aan zijn afkomst .
Nu weet hij weer
wie hij is
en hij herinnert zich ook zijn opdracht .
Hij slaagt erin de parel te vinden
en hij keert terug naar zijn geboorteland
en wordt daar koning . >>
Bram Moerland
vermeldt
dat ge het verhaal
in zijn geheel kunt lezen
op zijn website .
<< HET MIDDEN
Het midden
wordt in de gnostiek beschouwd
als een ellendige toestand .
Die ontstaat wanneer ge
in konflikt komt met uw sociale omgeving ,
met de wereld waarin ge zijt opgegroeid
en innerlijk verscheurd raakt
door trouw
aan uw sociale omgeving ,
het geloof van uw ouders bijvoorbeeld ,
en trouw aan uzelf .
Maar ook
omdat ge bang kunt zijn
voor de eenzaamheid die ge vreest
moest ge uw eigen weg gaan ,
zelfs als ge daar
niet
op afgewezen wordt .
Het is de toestand
van de besluiteloosheid .
Het is in dit verband
betekenisvol
dat de gnostici
vroeger
werden aangeduid als
' heretici ' .
Dat woord
wordt nu gewoonlijk vertaald met
' ketter '
maar oorspronkelijk betekent het
' iemand die een keus maakt ' .
Ja ,
soms komt ge in het leven
voor radikale keuzes te staan
die u geheel kunnen verlammen .
Dan verkeert ge in
' het midden '.
Het midden
is hier verbeeld
in het verhaal over de jongeman
Joyce
uit logion 68 ,
die een held wilde wezen ,
maar vreesde dat hij een lafaard was .
HET HERSTEL
Het herstel is verbeeld
in het verhaal van ' meneer pastoor '
bij logion 6 ,
die ontdekte dat zijn kerklijke plicht
een innerlijk protest in hem opriep .
Het herstel
is de overgave
aan dat innerlijk weten .
DE VOLHEID
Ge kunt als mens
vervreemd zijn
van uw ware zelf .
Dan verkeert ge in de dwaling .
Dat kan hersteld .
Bij de proloog
van het Thomas evangelie
werd verteld
dat ge als mens 2 naturen hebt ,
uw persoonlijke natuur
en de Christusnatuur .
Als ge gelooft
in een beeld
van uzelf ,
zijt ge niet alleen
afgesneden
van uw ware zelf ,
maar ook
van uw Christusnatuur .
Een beeld
heeft geen Christusnatuur .
Alleen
met uw ware zelf
kunt ge daarmee verbonden worden .
De Christusnatuur
is een toestand van uw bewustzijn
waarmee ge uzelf ervaart
in een totale verbondenheid
met al - wat - is .
Dat is de volheid .
De volheid
is de ervaren werkelijkheid
van de liefde .
Het is een ervarend weten ,
geheel anders
dan de Schriftgeleerden
uit logion 39 . >>
KUDALAYYA HIREMATH
LOGION LXIX
<< OORDEELLOZE OVERGAVE
AAN
DE HELE WERKELIJKHEID .
_________
69 A
Zalig
zij die geraakt worden in hun ziel .
Waarlijk ,
zij zijn het
die de vader hebben leren kennen .
69 B
Zalig
de hongerigen ,
want
de buik van hen die verlangen
zal verzadigd worden .
____________________
_ _ _ _ _
<< Hier ,
in dit logion ,
wordt er de nadruk op gelegd
dat liefde niet alleen maar
een moreel geluid is ,
hoe waardevol ook ter navolging ,
maar dat liefde
tot de werkelijkheid behoort .
Liefde bestaat .
_ _ _ _ _
De gnostiek
belooft u dus
geen verlossing van het lijden .
Integendeel ,
om de eenheid
met de Bron
te kunnen ervaren
vraagt dat
onvoorwaardelijke overgave
van het leven
in al zijn facetten ,
verbeeld
in de open handen van moeder Maria .>>
MICHIEL SCHRIJVER
LOGION LXXI
<< GEREALISEERD INZICHT
__________
Ik zal dit huis omverwerpen
en
niemand
zal het weer kunnen opbouwen .
______________
_ _ _ _ _
<< Vreugde voor de mens
die zichzelf ontdekt
en ontwaakt ! ' >>
ALFREDO MANGANO
LOGION LXXII
<< GIJ BENT MIJ
IN EEN ANDERE VORM .
__________
Iemand zei tegen hem :
" Zeg tegen mijn broers
dat ze de erfenis van mijn vader
met mij moeten delen . "
Hij zei hem :
" Man ,
wie heeft mij tot verdeler gemaakt ? "
Hij keerde zich tot zijn leerlingen
en zei hen :
" Ben ik dan een verdeler ? "
______________________
<< Als ge enigszins
tot de teksten van het Thomasevangelie
bent doorgedrongen ,
gaat ge van sommige teksten
ook de humor zien .
Dit is er zo een .
Het is een woordspel over een erfenis .
In de gewone werkelijkheid
zijn mensenkinderen
erfgenamen van hun ouders .
In een vergelijkbare betekenis
geldt in de gnostiek
dat alle mensen
erfgenamen zijn van de Bron .
Ze stammen er van af
en ze komen er uit voort . >>
Onze filosofie vindt dit
' hanteerbaar '
doch
heeft een andere visie .
<<Maar
er is een wezenlijk verschil
tussen de erfenis
zoals die geregeld wordt
tussen ouders en kinderen ,
en de erfenis van de Bron .
En over dat verschil
gaat dit logion .
In het mensenbestaan
wordt de erfenis van de ouders
verdeeld
tussen de kinderen onderling .
Daar krijgt ieder
een eigen en apart deel .
Ieder krijgt iets anders .
Maar hier dus ,
bij verrassing ,
niet .
Want Yeshua
is geen verdeler .
Waarom niet ?
Als erfgenamen van de Bron
erft elke mens
precies hetzelde ,
namelijk de wezensgelijkheid met de Bron .
Yeshua
beheert ,
bij wijze van spreken ,
de erfenis van de Bron ,
maar in plaats van de erfenis
te verdelen
onder de erfgenamen ,
geeft hij
iedereen
de hele erfenis .
_ _ _ _ _
MOISE KISLING
LOGION LXXIII
<< ER ZIJN
GEEN
HEIDENEN .
_______
De oogst
is groot ,
maar het aantal arbeiders
is gering .
Vraag daarom de landheer
arbeiders te zenden voor de oogst . >>
____________
<< In Matteus 9 : 37 - 38
vinden we nagenoeg
dezelfde tekst . >>
_ _ _ _ _
<< Traditioneel wordt deze tekst
uitgelegd als een oproep tot zending ,
tot bekering van anderen .
Maar daar gaat Thomas
helemaal niet over .
De arrogantie
dat er buiten het christendom
geen verlossing zou zijn ,
en dat daarom
de heidenen moeten bekeerd worden ,
is vreemd aan Thomas .
Lees bijv nog eens logion 14 .
Thomas gaat niet
over het verspreiden van een geloof ,
maar over het ontdekken
van de rijkdom
in het innerlijk van de mens .
Over die rijkdom
beschikt elke mens ,
ook al zijt ge daar onwetend van .
De oogst
van de spirituele groei
waar de teksten van Thomas over gaan
is groot .
Dit logion
is een uiting van verbazing erover
dat schijnbaar zo weinig mensen
zich ertoe zetten
deze oogst binnen te halen .
Het aantal arbeiders
is gering ,
dit wil zeggen :
het aantal mensen
dat zich inzet
om te werken
aan de realisatie
van de eenheid met de Bron
lijkt verbazingwekkend klein
als ge beseft
hoe groot de oogst is
die elk zou kunnen binnenhalen .
Natuurlijk
wilt ge uw medemens
op de rijke oogst
van de spirituele groei wijzen .
Maar maakt u geen zorgen
over uw
zogenaamd
ongelovige
of de
volgens u
niet spirituele medemens .
Laat het lot van die ander
aan de Landheer over
als iemand horende doof blijkt
voor wat gij zoudt willen vertellen
over de innerlijke rijkdom
die gij in uzelf hebt gevonden . >>
' Landheer '
Hier met een hoofdletter .
Nee .
Wij beschouwen hier
- in lijn met de rest van Thomas -
als landheer
de beslisser
IN UZELF .
Ge moet
zelf
de alfamoed verzamelen .
En
laat het lot van die ander
aan zíjn landheer over .
<< Wie zijt gij
om daarover te oordelen ?
Er zijn geen heidenen ,
er zijn alleen mensen . >>
Leve
de
heidenen .
Maar
we begrijpen
wat u bedoelt .
<< Alle mensen
zijn onderweg ,
elk op haar of zijn
eigen
pad ,
waarheen dan ook .
Maar wilt ge
tóch iets betekenen
voor uw medemens ,
wilt ge
zélf
een arbeider worden
voor de innerlijke oogst
van die ander ? >>
Dat
is
volgens ons
de 2de betekenis
van dit logion ,
ja .
<< Word dan
geen
zendeling ,
maar
bemoedig die ander
om
niet
in u ,
maar
IN ZICHZELF
te geloven ,
zijn
EIGEN WEG
te gaan . >>
RAY MORIMURA
LOGION LXXV
<< DE EENLINGEN
EN
HET BRUIDSVERTREK .
________
Velen staan voor de deur ,
maar het zijn de eenlingen
die het bruidsvertrek
zullen binnentreden . >>
_________________
<< Dit logion
is een vervolg
op het vorige ,
over ' de velen' .
We hebben al gezien
dat het woord eenling
een bijna letterlijke vertaling is
van het Latijnse woord
individuum ,
van
in = niet
en
dividere = verdelen .
Een individu
is dus
niet-gedeeld ,
een heel mens ,
een eenling .
Niet
' de velen '
zullen het bruidsvertrek binnengaan ,
en zich daar verbinden met de Bron ,
alleen de hele mensen ,
de helen ,
de eenlingen ,
de mens als individu .
Een heel mens
is oorspronkelijk
de betekenis van een heilig mens ,
een heilige .
In het Engels
zien we dat
in de verwantschap tussen
' whole ' en ' holy ' . >>
Heel - heilig - heil
<< Heel bijzonder
en kenmerkend
voor het Thomasevangelie
dat ge eerst
een eenling moet zijn
voor ge het bruidsvertrek kunt binnengaan .
Ge moet eerst worden
een individu ,
samenvallen met
uw
unieke
ware
zelf .
Hier
wordt
een belangrijk onderscheid aangegeven
met die andere spirituele tradities
die sterk gericht zijn
op egoloosheid .
In de gnostiek
speelt egoloosheid
geen enkele rol . >>
We volgen
hier
de gnostiek .
Pentaïsme / Libertas
is
volledig
tegen het
wegcijferen , annuleren
van de ego .
De ego ,
het individu ,
het is
1
van de
5
metastrukturen ,
5
metapijlers .
<< Het is daar
als begrip zelfs niet aanwezig .
De gnostiek
legt om 2 redenen
juist de nadruk
op de verwerking van
uw
persoonlijke individualiteit .
Uw
eigen
unieke identiteit ,
uw ware zelf ,
is van wezenlijk belang.
Met
úw
wáre
zélf ,
zijt
gíj
deel van de Bron ,
bestaat
gíj .
De realisatie daarvan
in de praktijk van het leven
is bovendien
ieders persóónlijke
bestemming ,
die
gíj
vervult
door te woekeren
met
úw
talenten .
Er bestaat daarover
een mooie Joodse anekdote .
Hij gaat over Mosje
die sterft
en bij God aanklopt
om toegelaten te worden in de hemel .
God vraagt hem nieuwsgierig : >>
' De Alwetende '
Nu ja ,
het is
een anekdote .
<< ' Wat hebt ge zoal gedaan
tijdens uw leven op aarde
? '
Mosje antwoordt :
' Heer ,
ik heb alle heilige teksten bestudeerd
en precies gedaan
wat daarin staat . '
' Echt waar ?'
zegt God ,
en zijn gelaat betrekt enigszins . >>
Moeilijke
mens
!
<< ' Dat was alles ? '
' O nee ,'
zegt Mosje ,
' ik heb aan de voeten gezeten
van de allerbelangrijkste rabia's ,
en als ik in de schriften
niet kon vinden wat ik moest doen ,
vroeg ik het hen .
Ik heb altijd precies gedaan
wat zij mij opdroegen . '
Trots
kijkt Mosje op naar God ,
in de verwachting
nu een vooraanstaande plaats te krijgen ,
heel dicht bij God .
Maar God kijkt helemaal niet blij . >>
Een beetje
empatie
mag wel hé God .
<< ' Weet ge , '
zegt hij peinzend tegen Mosje ,
' ik heb eeuwen nagedacht
over de mens die gij moest worden
en die nodig zou zijn
op de plek
en de tijd
waar gij geboren zoudt worden .
Ik heb u
een innerlijk weten meegegeven
van uw persoonlijke bestemming .
Ik heb u rijkelijk
van talenten voorzien
om die bestemming te kunnen realiseren .
Ik heb uw hart
vervuld van verlangen
om datgene te doen
waarvoor ge bestemd waart .
En ge hebt
niet
naar uw hart geluisterd ?
Ge zijt
niet
Mosje geworden ?
Wat zonde ,
dat ge uw bestemming gemist hebt .' >>
God's wens !
Moest ik Mosje zijn ,
'k had al lang goesting
't radikaal tegengestelde
te worden .
<< En God voegt daaraan toe ,
na een tijdje stil te zijn geweest :
' Weet ge ,
ik ben Liefde ,
en ik kan niet anders
dan u toelaten tot de hemel ,
want ook ik moet als God
mijn bestemming volgen .
Hier is iedereen altijd welkom .
Dat ge welkom zijt ,
dat is de hemel .
Dus ,
daar is de hemelpoort .
Maar soms ,
als we elkaar aankijken ,
zult ge de spijt in mijn ogen zien
dat ge niet geworden zijt
zoals ik u bedoeld had .
En de pijn in uw hart
die ge daarbij zult voelen ,
is misschien wel
wat jullie mensen
de hel noemen .' >>
En daar
moet die sukkelaar het mee doen .
Ziet er een hartelijke boel uit ,
die hemel !
Moraal van de historie :
wees braaf , doe uw best ,
en ge wordt behandeld als een sul .
Hang heel uw leven de beest uit ,
bekeer u de laatste dag ,
en ge zijt een held .
VILHO LAMPI
LOGION LXXVI
<< HET EEUWIGE
WOONT
IN HET VERGANKELIJKE .
______________
Het koninkrijk van de vader
is als een koopman
die een vracht goederen
aangeleverd kreeg .
Daartussen vond hij
een parel .
De koopman was zo verstandig
om zijn hele voorraad te verkopen ,
maar hield de parel voor zichzelf .
Doe zo ook ,
zoek de schat die niet vergaat ,
die zijn waarde behoudt ,
waar geen mot van zal eten
en geen worm aan zal knagen . >>
______________
<< Eerst
moet ge een eenling worden ,
zegt het vorige logion ,
worden wie ge bedoeld zijt ,
pas dan
kunt ge het bruidsvertrek binnengaan .
Om een eenling te worden
moet ge allerlei
aanslibsels
loslaten
over wie ge bent .
Dít
zijt ge niet ,
dát
zijt ge niet ,
afpellen ,
laag na laag . >>
In de Libertasfilosofie :
afpellen ,
maar
óók
bijpellen ,
boetseren ,
opbouwen ,
vooral
de moed vergaren
het te
doén .
<< Tenslotte
blijft er over
een ondeelbare kern . >>
Iemand
uit
1
stuk .
<< Die kern
is
onbenoembaar ,
en heeft ook geen etiket nodig .
Maar
wanneer ge op die kern stoot
is er een onmiskenbare ervaring :
' ik ben ' .
Die ervaring
zal zich vanzelf aandienen
wanneer we
alle beelden over ons zelf
durven loslaten . >>
* Nietzsche * :
<< Wordt
wie gij zijt . >>
<< Die ervaring
overstijgt
alle vergankelijkheid .
Alle getob
en
alle fantasieën
over een leven na de dood
verdwijnen
als sneeuw voor de zon .
Ge weet dat ge
ten diepste
deelnemer zijt in iets
dat de lichamelijke dood
overstijgt .
Uw lichaam
is niet meer
dan een tijdelijke vorm
van die eeuwige Bron van leven .
Eeuwig
betekent niet :
eeuwige tijd .
Want in dié
eeuwigheidservaring
speelt tijd
geen enkele rol meer .
Daarin
bestaat
geen tijd . >>
Het ligt
ons inziens
toch . . .
anders .
Hoewel
dit
een aardig denkproces is .
Zie
' de grenzen van het heelal '
in gedicht 106 ,
het Libertasmanifest .
<< Juist de tijdloosheid
is het kenmerk van die ervaring .
Maar het is niet zo
dat ge dan beseft
een lichaam te hebben
én
dat eeuwige .
Er is
in die bronervaring ,
waarin uw zelfbewustzijn
zomaar samenvalt
met al-wat-is ,
geen dualiteit .
Er is geen
ik
en
het andere .>>
Op bepaalde
manieren :
ja .
Natuurlijk
het mag
geen
middel zijn
om het ego
toch
weg te cijferen .
Dus :
noch
egoloosheid
noch
ego oplossen .
<< Alles is heilig .
Ook uw lichaam
is heilig ,
en onlosmakelijk deel
van de alomvattende heelheid .
Gij weet
dat
gij ,
in uw verschijning in de tijd ,
een vorm bent
waarin die bron
zichzelf manifesteert
en ervaarbaar maakt .
Uw lichaam is een tempel
waarin ,
als een parel in een oester ,
het heilige zich lijkt te verschuilen .
Maar wie goed kijkt
zal ook in dat lichaam
de Bron kunnen herkennen .
In het vergankelijke
woont het eeuwige .
In al het vergankelijke
toont zich het eeuwige ,
in
een
oneindige
verscheidenheid
aan
vormen . >>
HIROMUCHI ENDO
'The Stilness of Silence '
LOGION LXXVII
<< U BENT ALLES
EN
IEDEREEN .
_____
Ik ben het licht
dat over alles schijnt .
Ik ben alles .
Uit mij
kwam alles voort ,
en naar mij
strekte zich alles uit .
Klief een stuk hout
en daar ben ik ,
til een steen op
en daar zult gij mij vinden . >>
______________
<< Het eeuwige ,
waarover we in het vorige logion spraken ,
is alomtegenwoordig .
Alles ,
zonder uitzondering ,
is een manifestatie van de Bron .
Het is dus niet alleen
in
u
aanwezig ,
ook
in
alles om u heen .
Dat is
de indrukwekkende ontdekking
die ge kunt opdoen
als ge een eenling zijt geworden ,
als ge u los hebt gemaakt
van allerlei identiteiten
die niet bij uw wezenskern passen ,
zoals in logion 75 werd verteld ,
en het eeuwige
in uzelf hebt ervaren ,
als in logion 76 .
Wie het eeuwige
in zichzelf
heeft ervaren ,
zal het daarna ook zien
in alles om zich heen .
Alles om u heen
is niet meer
' het andere ' ,
ge zijt er
wezenlijk
mee verbonden .
Alles
is een vorm van
Het Ene ,
waar gij ook deel van zijt .
Overal
ontmoet ge dat
Ene ,
waar ge ook zijt
of wat ge ook ziet .
Gij
zijt
alles .
Dat alles
zijt
gij .
En dan kunt gij ,
net als Yeshua hier ,
zeggen :
' Til een steen op
en daar zult ge mij vinden ' .
Er is een fraaie parallel
met een tekst uit de
Bhagavad Gita .
Daarin zegt
Shiva :
' Ik ,
o Arjuna ,
ben
het Zelf ,
tronend in het hart
van alle schepselen .
Ik ben het begin ,
het midden
en ook
het einde
van alle wezens .
{ X - 20 }
Als zijn zelf
harmonisch is geworden door
yoga ,
ziet hij
het Zelf
wonend in alle schepselen ,
en alle schepselen
in het Zelf ,
overal ziet hij dit .
{ IV - 29 }
De verlichte wijze
maakt geen onderscheid
tussen een door
kennis ,
bescheidenheid
en
nederigheid
gesierde Brahman
en
een koe , een olifant ,
ja zelfs
een hond en een paria !
{ IV - 18 } ' >>
Yoga
YOGA
YOGA
De Bhagavad Gita
was ,
en is
indo-europees ,
ook
de europese tak
beoefende
- geestelijk
én
lichamelijk -
een vorm
van yoga .
Ook de Pythagoreeërs ,
dus ook Yeshua .
LOGION LXXVIII
<< DE FIJNE WEEFSELS
VAN DE MACHT .
______
Waarom zijt gij
op reis gegaan ?
Om een riet te zien
dat meewaait met de wind ?
Om een mens te zien ,
in fijne gewaden gekleed ,
zoals
jullie heersers en machthebbers ?
Zij dragen fijne gewaden ,
maar
van de waarheid
hebben zij geen weet . >>
__________________
<< De reis
is hier het symbool
van het leven ,
van de levensreis .
Kleren
zijn hier
in eerste instantie
het symbool van illusie ,
van wanen .
Zij bestaan niet werkelijk ,
evenmin
als de kleren van de keizer
in het sprookje van Hans Anderson .
De vraag :
' Waarom zijt gij op reis gegaan ,'
betekent hier :
' Waarom zijt gij geboren ? '
of
' Wat is de zin
van uw leven ? '
Toch niet
om bevend als een riet
te buigen voor de machten ?
Zijt gij geboren
om gehoorzaam te zijn ?
Om angstig
achter heersers aan te lopen ? >>
Dit logion
is er
inderdaad
zeer duidlijk in
en
we
staan er
volledig achter .
<< Om u te bekleden
met uniformen
van dienstbaarheid aan de machten ? >>
Dít
behoeft
meer uitleg .
<< Dat zal u geen vervulling geven ,
want dan zijt gij in de greep geraakt
van het niet-bestaande .
Daar zijt gij dus
niet
voor geboren .
Gij zijt geboren
om deel te nemen
aan het leven
vanuit uw eigen kracht
en om
uw
eigen
bestemming
te zoeken .
Maar om dat te kunnen ,
moet ge wel de moed hebben
om die niet-bestaande kleren
af te leggen ,
zoals ook logion 37 zegt ,
om ,
alleen met
uw
eigen
wezenskern ,
te worden
naakt zelfvertrouwen .
Maar kleren
zijn ook het symbool
van de betekenis
die gij
zelf
aan het leven kunt geven ,
vanuit
uw
eigen ,
werkelijk bestaande wezenskern .
Gij bekleedt dan
u
zelf
met
uw
zelf
geschapen betekenis .
Daar zijt gij voor geboren . >>
1
der beste logions
1
der beste verklaringen .
SUDIPTA CHAKRABORTY
' Terug thuis '