THOMAS  W .  SCHALLER

 

 

 

                                          LOGION  XXXIV

 

                   <<            KOOP EN VERKOOP

                                    GEEN WAARHEDEN

                                              _______

                                         Als een blinde

                                         een blinde leidt

                            vallen ze beiden in een put .>>

                                           __________

 

 

                              _     _     _     _     _

                           << Gedraag uzelf .>>

 

 

               Wordt

                 noch

   een zelfkritiekloze

             meester

                noch

      een kritiekloze

            volgeling .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

THOMAS   W .  SCHALLER

 

 

 

                                    LOGION  XXXV

 

   <<       HET VERRAAD VAN UW EIGEN HART

                                     __________

                                          Niemand

                     kan het huis van een sterke man

                                    binnendringen

                                                  en

                                    overmeesteren ,

                         tenzij hij zijn handen bindt ,

                                                dan

                           zal hij het huis plunderen . >>

                                 ______________

 

 

                << In uw binnenwereld

                      heerst totale vrijheid .

                  Als ge u ergens aan hecht

                            in de wereld ,

                     dan doet ge dat zelf .

                     Gehecht of onthecht ,

            waaraan wel en waaraan niet ,

                      dat bepaalt ge zelf .

                       Dat is uw vrijheid ,

                              de vrijheid

                      die het kenmerk is

              van ieders binnenwereld .

                                     Dat

                     is het uitgangspunt

       om dit logion te kunnen begrijpen .

            Want het gaat over hechten .

                         En onthechten .

                       Het is overigens

             niet per definitie verkeerd

            om u ergens aan te hechten .

         Waarom zoudt ge u niet hechten

                       aan uw geliefde ?

            Er is toch niets verkeerd mee

                           als kinderen

            zich aan hun ouders hechten

             en ouders aan hun kinderen ?

                        Ge kunt u zelfs

                             in vrijheid

          verbinden met morele waarden

          en daar voor staan in de wereld .

 

             Hechten hoort bij het leven .

 

                             En natuurlijk ,

            ge kunt u ook weer onthechten ,

                    en we weten allemaal

  dat dat een heel pijnlijk proces kan zijn ,

                            bijvoorbeeld

                als een geliefde u ontvalt .

                Daarom kunt ge ook wel

               de zienswijze tegenkomen

                    dat het maar beter is

 om u nooit meer ergens aan te hechten .

           Als ge helemaal onthecht bent ,

                           weet ge zeker

         dat ge nooit meer pijn zult lijden .

               Althans , dat denkt ge dan .

                                 Maar

            voor die onaanraakbaarheid

      moet ge wel een hoge prijs betalen .

              Ge moet uw hart stilleggen .

             En dat heeft grote gevolgen .

                    Want ge kunt dan ook

                     niet meer liefhebben .

 

           Pijn is de andere kant van liefde .

                                 Er is pijn

            om het verlies van een geliefde ,

                     omdat die medemens ,

                                ja precies ,

                         een geliefde was .

                 Als ge van iemand houdt

                        kunt ge pijn lijden

              als ge die medemens verliest .

              Als ge niet van iemand houdt

                  zult ge ook geen pijn lijden

        als die mens uit uw leven verdwijnt .

 

       Wilt ge dat uw leven gedragen wordt

                               door liefde ?

              Wees dan bereid pijn te leiden .

 

               Wilt ge een pijnloos leven ,

                       volledig onthecht ?

                  Maak dan uw hart koud

                      zodat ge nooit meer

                      het risiko zult lopen

                         om lief te hebben .

                        Maar wie dat doet

                           raakt daarmee

                                     ook

             zijn innerlijk kompas kwijt .

                Een leven zonder liefde

                         is richtingloos .

                    Ge moet u dan wel

                              uitleveren

             aan een uiterlijke autoriteit ,

          die u vertelt wat ge doen moet ,

                         een Führer dus . >>

 

 

                  Of , 

     Bram Moerland ,

       een voorzitter

    van het politburo ,

              korter :

     een kommunist .

 

 

                      << En daar zijn er

                             heel veel van ,

                       in soorten en maten .>>

 

 

Als ge 't maar weet .

 

 

                     << Ze staan om u heen 

                   te trappelen van ongeduld

                  om de leiding over uw leven

                          van u over te nemen .

 

                    Maar hoe lukt het Führers

                                 om mensen ,

                    schijnbaar buiten hun wil ,

                         aan zich te hechten ?

                                        Nee ,

                            dat doen ze dus

                                       niet

             buiten de wil van die mensen om .

                    Ze verlokken die mensen

                                 om zichzelf

                        aan hen te hechten

                                     en hun

                                      eigen

               innerlijke kompas van de liefde

                                te verraden .

 

                          Hoe doen ze dat ?

 

                  Daartoe moeten de Führers

                                       eerst

                        ' de handen binden '

                            van die mensen ,

                            zegt dat logion .

                          Wat doen ze dan ,

                                 de Führers ,

              om een mens ertoe te bewegen

           hun innerlijke kompas op te geven

          en een willoos werktuig te worden

                 in iemand anders handen ?

                         Daarvoor is nodig 

                         ' een hogere zaak ' . >>

 

 

             Op de

    altruïsmesnaar

          tokkelen .

        Inderdaad

                  1

               der

geduchtste wapens

   van elk fascisme .

 

 

             << Laat ik een voorbeeld geven .

                             In het jaar 2003

             was er een intervieuw op televisie

                met de sekretaresse van Hitler .

                    De intervieuwer vroeg haar :

            ' Maar had u dan geen medelijden

                     met al die joodse mensen ? '

               Haar antwoord was verrassend : >>

 

 

             Helemaal

                   niet

            verrassend .

           Vele mensen

denken te gemakzuchtig ,

        te oppervlakkig ,

          maken zich zelf 

            veel te bang

                     wijs

            dat mensen

    gevangen genomen

      door een ideologie

        zich als schurken ,

         misdadigers zien ,

           zich ongedierte ,

   demonen beschouwen .

               Helemaal

                     niet .

         Zij zien zichzelf

                     als

                 nobele

           idealistische

             heldhaftige

        ' drakendoders ' ,

            beschermers

                    van

  ' weduwen en wezen ' 

       strijdend voor een

                 hoger

                  doel .

 

                    ZO

          zagen Hitler ,

             Mussolini ,

                 Stalin ,

                   Mao

         en tutti quanti ,

                     al

hun medeplichtigen zich .

 

                  DUS

            de andere ,

     de niet meeloper ,

            wordt een

      sta-in-de-weg ,

    een verhinderaar ,

                    dra

     een tegenstander ,

            een vijand ,

moet gedehumaniseerd ,

       al was het maar

                 om de 

                  eigen

      morele zwakheden 

           te verdoezelen ,

                 negeren ,

         te kompenseren .

De onbeheersbare drang

    om een beter iemand

            te bezoedelen ,

              neer te halen .

                De andere

                    wordt

                    ofwel

                     lomp ,

                    ofwel

                demonisch .

 

 

                               << ' Ja , natuurlijk '

                                               zei ze ,

                                   ' maar ik meende

                                dat ik dat medelijden

                                         moest offeren

                                  aan een hogere zaak . '

 

                                   Nog een voorbeeld .

                                     Adolf Eichmann ,

                                  de kille organisator

                             van de Joodse Endlösing ,

                           vertelde aan een journalist

                        hoe hij eens was wezen kijken

                             bij een concentratiekamp .

                          Daar had een Joodse moeder

                                 achter een ijzeren hek

                                           in wanhoop

                                    haar kind opgetild

                                om dat demonstratief

                                aan Eichmann te tonen .

                                     Eichmann vertelde

                                dat hij op dat moment

                  begon te beven over heel zijn lichaam

                                       en bijna omviel .

                                            Hij besloot 

                         om nooit meer te gaan kijken

                                              en bleef 

                                           op afstand

                            zijn beulswerk uitvoeren  ,

                               trouw aan zijn Führer .

 

 

                                       Bijzonder is dus

                                    dat deze 2 mensen

                                       geraakt werden 

                                           in hun hart

                       door het lot van hun medemens . >>

 

 

             We begrijpen

                      en

                 volgen

    tot op zekere hoogte

        Bram Moerland .

          Belangrijk wel

            is te beseffen

                 dat ook

                 - nee ,

       wij zijn ook dieren -

                    dat 

         in het dierenrijk

            er zaken zijn

                 die men

          - instinktief , ? !

                     nee ,

            ' instinktief '

                       is

                     niet

          het juiste woord ,

            het is de term

     die geleerden bezigen

    wanneer zij niet weten

    wat de reden van iets is ,

hoe de vork aan de steel zit -

                 die men

                    NIET

                    doet :

        kinderen doden ,

          noodlijdenden

        in de steek laten . . .

 

 

               Elk fascisme

               doet het wél ,

        voor de hogere zaak .

         TEGENNATUURLIJK

 

 

                             << Zo worden we allemaal

                                    voortdurend geroepen

                                      door ons eigen hart .

                                         Wat doet ge dan ?

                            De sekretaresse en EIchmann

                            besloten om verraad te plegen

                                    aan die bewogenheid

                                                  en die

                                            ' te offeren '

                                                    aan

                                     ' een hogere zaak ' .

                  Ze hadden hun handen laten binden .

                                                      Ja ,

                   dan zal uw huis geplunderd worden ,

                                          zegt dit logion ,

                                     zodat al uw talenten

                                in dienst komen te staan

                                      van die vermeende

                                          ' hogere zaak ' .

                                             Gij zijt dan

                                     een onpersoonlijk ,

                letterlijk liefdeloos werktuig geworden

                           in de handen van een Führer .

                                      Zo kunt ge zelfs

                           in dienst van een instituut

                                    dat liefde predikt ,

                             een inquisiteur worden

               die medemensen op een brandstapel zet .

                                              Want

                 de gepredikte liefde van een instituut

                        is niet de liefde van het hart .

 

                                           Dat is dus

                                                hoe

                          ge iemand kunt verleiden

                        zijn eigen hart te verraden :

                 door ze een illusie voor te houden

                             van een ' hogere zaak '

                               en ze zo te bewegen

                                    in alle vrijheid

            het vuur van de liefde in hun eigen hart

                                         te doven ,

                            zich dus te onthechten

                    van hun eigen bewogenheid .

 

                                                Ja ,

                        daar wordt ge ijskoud van .

                                      Dan kunt ge

                                      onbewogen

         de meest gruwelijke wreedheden begaan .

 

                                  En denk nu niet

                   dat zoiets alleen maar gebeurde

                               in nazi-Duitsland .

                             Waar dan nog meer ?

                Daarover gaat het volgende logion . >>

 

 

           Bram Moerland !

              Als 't u belieft .

                         Élk

  van de 4 soorten fascisme

         gebruikt de taktiek

     van altruïsmemisbruik .

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                       LOGION  XXXVI

 

     <<                           DE BEREIDHEID

                              GERAAKT TE WORDEN
                                         IN UW HART

                                                 ____

                                Maakt u geen zorgen

                         van de ochtend tot de avond

                      en van de avond tot de ochtend

                          waarmee u u zult bekleden . >>

                                      ____________

 

 

                           _     _     _     _     _

      <<                          Symboliek

                                    De woorden 

                          ' kleed ' en 'bekleden '

                   staan hier voor het bekleden

                           van de werkelijkheid

                                  met betekenis ,

             voor zingeving als scheppende daad .

                       Het zijn symboolwoorden

                                voor de betekenis

                                          die ge 

                                            zelf

                              aan het leven geeft .

                            Ge bekleedt uw leven

                met uw zelfgeschapen betekenis

                                              of

                  met de conventionele betekenis

                        die ge leent van anderen .

                   Later is men in het kristendom

           onder invloed van het Griekse dualisme ,

                          met name van Plato , >>

   

 

               Moerland !

                Opnieuw :

                 van een

                gedeelte                        

van het Griekse denken .

 

 

                            << het woord ' kleed '

                                    gaan gebruiken

                             als een symboolwoord

                        voor het menselijk lichaam ,

                   het lichaam als kleed van de ziel .

                                  Maar dat dualisme

                                 van lichaam en ziel

                          { of van materie en geest }

                            is van historisch oogpunt

                                  geen geldig kader

                                  voor de verklaring

                           van het Thomasevangelie . >>

 

 

   Hoe voorzichtig ,

    hoe voorzichtig

                    !

 

 

                                      << Alleen

                                         als ge de

                                   oorspronkelijke

                              gnostische betekenis

              van het symboolwoord 'kleed ' inziet

             kunt ge het volgende logion begrijpen .

                                        Dit logion

                         is dus een voorbereiding

                                 op het volgende ,

                  waar deze symbolische betekenis

                                    van het kleed

                         als betekenistoekenning

                             van de werkelijkheid

            wordt toegepast op de joodse traditie . >>

 

 

      ' wordt toegepast '

                        =

     het O . T . bestrijden .

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                          LOGION  XXXVII

 

    <<                                           NAAKT

                                          ZONDER ANGST

                                                  _______

                                      ' Wanneer zult u zich

                                        aan ons openbaren ?

                                 Wanneer zullen wij u zien ?'

                              ' Wanneer u uw kleren aflegt

                                           zonder schaamte ,

                                    en uw kleren opneemt

                                             en op de grond 

                                     onder uw voeten legt ,

                                     zoals kleine kinderen ,

                                             en ze vertrapt ,

                                                 dan zult u

                                                      zelf

                          een zoon van de levende worden

                              en u zult niet meer vrezen . >>

                                          _________

 

 

                            << Dit logion

             is een wonder van beknoptheid .

                          In enkele beelden

              - voor de Joodse toehoorders 

                   van die tijd veelbetekenend -

              bepaalt Yeshua zijn eigen positie

               en ook nog de kern van zijn leer .

                         de leerlingen vragen :

                         ' Wanneer zult u zich

                          aan ons open baren ? '

                      Zij zijn ervan overtuigd

                      dat Yeshua de Messias is

                                die in het O.T.

              aan het Joodse volk werd beloofd .

                      Wanneer gaat hij die rol

                              nu eindelijk eens

                                      openlijk

                               op zich nemen ,

                              willen ze weten :

                   ' Wanneer zullen we u zien

                          in uw ware gedaante

                             als onze verlosser ? '

                                 Maar Yeshua ,

                                  die de vraag

                   natuurlijk heel goed begrijpt ,

                               geeft wederom

                    een verrassend antwoord ,

     dat geheel buiten de verwachtingen valt .

                                     Zij willen

           dat een Messias hen komt verlossen ,

                                  Yeshua dus .

                                 Maar Yeshua

                    wil die rol helemaal niet .

           Zijn antwoord is verrassend anders :

       wilt ge me zien in mijn ware gedaante ?

                             Dan moet u eerst

                                          zelf

                                   veranderen

                                       U moet

                                          zelf

               een ' zoon van de levende worden '.

                                       Kortom ,

                                       ge moet 

                                         uzelf

                                      verlossen .

 

                           Maar hoe doet ge dat ?

 

                      Het antwoord op die vraag

               moet voor zijn joodse toehoorders

                  vast als schokkend zijn ervaren . >>

 

 

           Preciezer :

                 voor

                  het

konservatieve gedeelte .

 

 

                        << In het boek Genesis

                                    wordt verteld

                                dat Adam en Eva

                      beseffen dat ze naakt waren

                         nadat ze gegeten hadden

                          van de boom van kennis

                               van goed en kwaad :

 

                       " Toen gingen hen beiden

                                    de ogen open

               en merkten ze dat ze naakt waren

                                           { . . . }

               Maar god , de Heer , riep de mens :

                                  ' Waar zijt gij ? '

                                 Hij antwoordde :

                         ' Ik hoorde u in de tuin

                                   en werd bang

                             omdat ik naakt ben ;

                           daarom verborg ik me . ' "

 

                                   Adam en Eva

                            schaamden zich dus

                          omdat ze naakt waren ,

                                       omdat ze

           van de bewuste boom hadden gegeten .

                          En ' ze verborgen zich ' ,

                               raakten onwetend

                                     over hen zelf .

                             Maar god hielp hen

                    hun naaktheid te bedekken :

                               " god , de Heer ,

             maakte voor de mens en zijn vrouw

                     kleren van die dierenvellen

                            en trok hen die aan . "

 

                        En wat zegt Yeshua nu

                                   in dit logion

                            tot zijn leerlingen ?

                             Dat ze de kleren

           die Yahweh voor hen gemaakt heeft

                             moeten afleggen .

                      Ze kunnen dus worden

                              als Adam en Eva

                       nadat die van de boom

              van kennis van goed en kwaad

                              hadden gegeten ,

                   maar dan zonder schaamte !

                               Dan zullen ze

              ' een zoon van de levende' zijn .

                                     Hoezo ,

                    ' zoon van de levende ' ?

 

                     Toen Yahweh ontdekte

                          dat Adam en Eva

                   van de boom van kennis

        van goed en kwaad hadden gegeten ,

                       sprak hij tot zichzelf :

                 " ' Nu wil ik voorkomen

                               dat de mens

      ook vruchten van de levensboom plukt ,

                   want als hij die zou eten ,

                       zou hij eeuwig leven '

                                     { . . . }

          En nadat hij hen had weggejaagd ,

                                 plaatste hij

              ten oosten van de tuin van Eden

                            de cherubijnen

               en het heen en weer flitsende ,

                      vlammende zwaard .

                                Zij moesten

          de weg naar de levensboom bewaken . "

 

                                   Yahweh

                          ontneemt hier dus

                                  de mens

                de weg naar de levensboom .

 

                  Yeshua wijst zijn leerlingen

                                   de weg

                                     terug

                       naar de levensboom .

 

       De weg terug naar de levensboom ,

                             om te worden

              ' een zoon van de levenden ' ,

                        moet ge als eenling

                                      zelf

                                 afleggen .

                    Dat kan een Messias

                        niet voor u doen .

                         Ge moet daartoe

               de kleren van dierenvellen

    die Yahweh voor de mens gemaakt had

                                 afleggen ,

                   onder uw voeten leggen

                                       en

                               vertrappen .

                    Maar ge moet dat doen

           zoals kinderen dat zouden doen ,

                   niet in boosheid en wrok ,

                            maar spelend ,

                     letterlijk in onschuld .

 

             De mens had zichzelf verborgen

                              uit schaamte .

           Yeshua roept zijn kinderen hier op

                    zichzelf te herinneren ,

                             terug te gaan

                 naar het kind in zichzelf ,

                 en weer naakt te worden ,

               maar dan zonder schaamte .

    Als Yeshua wordt geboren in Bethlehem ,

                                 wordt hij

                   ' in doeken gewikkeld ' .

                  Hij krijgt de kleren aan

    die Jahweh voor de mens had gemaakt ,

                             dat wil zeggen

                          de Wet van Mozes .

                   Maar als na de kruisdood

                         Maria Magdalena

               het graf van Yeshua bezoekt ,

             vindt ze daar alleen zijn kleren .

                                   Yeshua

   heeft zijn kleren van schaamte afgelegd ,

                               hij is naakt

                         als Adam en Eva

                           in het paradijs ,

           opgestaan uit de spirituele dood . >>

 

 

        Zeer korrekt

zegt Bram Moerland

                hier :

     'de spirituele'

                   !

 

 

               << Hij is mens geworden

                                       en

                 'een zoon van de levende '

 

                           Dat proces kan

                               elk van ons

                                in zichzelf

                                 herhalen .

 

            En wat is daarvan het resultaat ?

                Dat ge niet meer zult vrezen .

                 Er zal geen angst meer zijn .

    Er is niets meer om van verlost te worden .

       Er is dan ook geen Messias meer nodig .

 

                     { Het begrip naaktheid

              speelt ook een belangrijke rol

                    in de christelijke mystiek .

                             Meister Eckhart

                        verstond het symbool

           als een toestand van het bewustzijn

          die geheel naakt is van voorstellingen .

                                    Hadewyh

                                  noemde het

                              ' de ontbloting '

                                 van de geest ,

                                de blote geest . }

 

 

         Ik zou het hier

               wérkelijk

                   NIET

  'christelijke mystiek'

                noemen .

       Meister Eckhart

                     was

       anti-shaoulisme ,

                     was

                    meer

               veel meer

                 heidens ,

             stond dicht

bij Yeshua en Pythagoras .

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                            LOGION  XXXVIII

 

                                              << LEEGTE
                                                         EN
                                                 VERLANGEN

                                             __________

                              Vaak hebt u er naar verlangd

                                    deze woorden te horen

                                                die ik u zeg ,

                               en u hebt niemand anders

                                van wie u ze kunt horen .

                                  Er zullen dagen komen

                                dat u naar me zult zoeken

                                         en me niet vinden . >>

                                              __________

                              _     _     _     _    _

 

                 << Er zal een moment komen

                  dat de leerlingen zullen inzien ,

                                 elk voor zich ,

                               dat de woorden

                  die ze nu zo vaardig napraten

                                    leeg zijn ,

                            niets voorstellen ,

          zolang het alleen maar woorden zijn

              en dat het napraten van woorden

                  nog geen bewustwording is . >>

                                _  _  _  _  _

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                           LOGION XXXIX

 

                                     << DE SLEUTELS

                                             DER KENNIS

                                           __________

                     De farizeeën en de schriftgeleerden

                           namen de sleutels der kennis

                            en ze hebben die verborgen .

                        Zij zijn niet zelf binnen gegaan

                                                  en hen ,

                         die wilden naar binnen gaan ,

                                       lieten zij niet toe ,

                                            jullie echter ,

                                     wordt behoedzaam

                                         als de slangen

                                             en zuiver

                                         als de duiven . >>

                          ______________________

 

 

       << Uit deze woorden van Yeshua

                       spreekt mededogen

       met de farizeeën en schriftgeleerden .

            Hoe dicht waren ze bij de Bron !

 

           Maar ze zijn niet binnengegaan .

                Ze zijn niet op zoek gegaan

                              in zichzelf

                                om daar 

                              te ervaren

          wat de betekenis is van de woorden

                           die ze hoorden .

                                Misschien

                               zijn ze wel 

                            teruggedeinsd

                  voor het gevoel van leegte

        dat de voorbode is van de naaktheid

                      waarvan sprake was

                        in de 2 vorige logia ,

                                       het

                                   durven

                                   loslaten

        van alle uiterlijke schijnzekerheden ,

                  van alle aangeleerdheden . >>

                          _     _     _     _     _

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                                LOGION  XL

 

                                        << DE DWALING
                                     HEEFT GEEN WORTEL
                                    IN DE WERKELIJKHEID .

                                          _____________

                                Een wijnrank werd geplant

                                            buiten de vader

                             maar omdat hij niet vast staat ,

                                    zal hij met wortel en al

                                      worden uitgetrokken ,

                                                 vernietigd . >>

                            _______________________

 

 

                       << Het vorige logion

                          toonde mededogen

                      met de schriftgeleerden

                                    als mens ,

                                omdat dezen

                        zich in hun grote ijver

                     vervreemden van de Bron

                                   in zichzelf .

                                            Ja ,

                       dat is spijtig voor hen .

                                  Dit logion

            gaat over de schriftgeleerdheid zelf ,

                           en over het kwaad

                      dat die kan aanrichten .

                    Het gaat over gedachten ,

                                   dogma's . . .

                 die los van de werkelijkheid

                 een eigen leven gaan leiden ,

                  en dus geen wortel hebben 

                        in de werkelijkheid .

                            Ze zijn geplant

                          ' buiten de Vader ' .

 

                 Gedachten over 'de Vader '

       die een eigen leven zijn gaan leiden ,

                       die losgeraakt zijn

        van de oorspronkelijke ontroering ,

                    zijn het kenmerk van

                        fundamentalisme .

 

                Zij hebben het fundament

                              in zichzelf ,

                    en niet in 'de Vader ' . >>

 

 

              Beter

naar mijn mening :

    ' buiten uzelf ,

 buiten 'de Vader',

             enkel 

        in zichzelf ,

       in het niets .'

 

 

    << Dat soort fundamentalisme

                       doodt het hart ,

                       doodt de liefde ,

                     en moet daarom

                 radikaal ontworteld ,

                         om het leven ,

            het handelen in de wereld ,

                    weer te verbinden

                met de bron van liefde ,

                            'de Vader'

              die in onszelf aanwezig is .

                           Wie is hier

                           'de Vader' ?

                      In het Aramees ,

              de taal die Yeshua sprak , >>

 

 

 Daarover 

     later

    meer .

 

 

             << betekent het woord

      dat gewoonlijk vertaald wordt

                           als 'Vader'

                eigenlijk iets anders .

                       Het betekent

                            letterlijk

                    'Geboortegever'.

                        Dat woord is

                            onzijdig ,

     dus niet mannelijk of vrouwelijk .

 

          Ge kunt het ook vertalen als

                     ' Bron van zijn . '

                       Er is een bron

                          en daaruit

                               vloeit

                al het bestaande voort .

                    De werkelijkheid

                 stroomt als een rivier

                          uit een bron .

     Dat is het beeld van de schepping

           dat past binnen de gnostiek . >>

 

 

 I  ->   Bron             Rivier                Moeras     I

 I                                                                    of           I

 I                                                              Oceaan      I

 I                                                                                    I

 I   Ontstaan .     Werkelijkheid .     Einde .   I

 I  Potentieel               Nu               Potentieel   I

 I                                                                                    I

 I        Odin                   Thor                   Loki        I

 I                                                                                    I

 I                              De 3 Moiren                             I

 I                                                                                     I

 I   Brahman               Indra                  Shiva      I

 I                                                                                     I

 _      _     _      _      _      _      _      _      _      _      

 

 

               << Hier zitten we overigens meteen

                              middenin het probleem

                                   van de benoeming .

                                    Die Bron van zijn ,

                         zo is de gnostische opvatting ,

                         valt buiten elke beschrijving .

                                             De Bron

                               is het nog ongevormde ,

                                     de mogelijkheid

                                              tot zijn

                    die nog geen vorm heeft gekregen ,

                       die aan alle vormen voorafgaat .

                                                 Dus :

                              als we de werkelijkheid

                            als een rivier beschrijven ,

                        vooruitstromend uit een bron ,

                                 dan is dat ook maar

                            ' een wijze van spreken ' .

                      Het is niet meer dan een beeld .

                                       En dat beeld is

                                                  niet

                               de werkelijkheid zelf .

                      Het Evangelie van Filippus { 10 }

                                       zegt daarover :

 

                                         " De namen

                                       waarmee men

                           kosmische zaken benoemt

                           zijn vaak zeer misleidend ,

                           want ze leiden weliswaar

                                    hun betekenis af

                                    van wat bestaat ,

                                   maar richten zich

                                  op wat niet bestaat .

                                     Wie ' God ' hoort ,

                                               denkt

                                                niet

                         aan wat werkelijk bestaat ,

                                                maar

                      bedenkt iets wat niet bestaat .

                                  Zo is het ook met

                                          ' de vader '

                                                 en

                      ' de zoon ' en ' de heilige geest '

                                            en met

                                 ' leven ' en ' licht '

                                                 en

                                       ' opstanding '

                                                en

                                             ' kerk '

                                     en al het ander :

                    men denkt niet aan wat bestaat

                           maar aan wat niet bestaat ,

                                             tenzij

                                men het bestaande

                                 heeft leren kennen . " >>

 

          Het evangelie van Filippus

                  is m.i. geschreven

                        een hele tijd 

                                   na

             het evangelie van Thomas .

                  Hoe later geschreven

                  en hoe later vertaald ,

                hoe meer het Koptisch

                 afwijkt van het Grieks ,

                     hoe meer Yeshua

                      een min of meer

      vergoddelijkte sekteleider wordt ,

          hoe meer het Pythagorisme

                 naar stoïcisme gaat 

             vervolgens versterving

                       en demiurgen 

                                   enz . .

                                  Niet

dat er geen interessante zaken staan

              in het Filippus evangelie

                                  maar . .

 

 

                         << Dat is dus het probleem :

                         we proberen het onnoembare

                                        te benoemen ,

              en dan gaan we geloven in de woorden .

                                         Het verhaal

                                    komt in de plaats

                        van het werkelijk bestaande .

 

                                    Het boeddisme

              heeft daar een mooie uitdrukking voor :

                  ' De vinger die naar de naam wijst

                                    is niet de maan . '

                              Maar het probleem is

              dat mensen zo makkelijk geneigd zijn

                                     om te denken

              dat het wel degelijk om de vinger gaat ,

                                 niet om de maan .

                                     Dan worden

                  kerk , geloof en spirituele tradities

                                 belangrijker dan

                          waar ze naar verwijzen

                                       en daardoor

                      wordt de Bron van alle leven

                                       onzichtbaar .

                               De schriftgeleerden

                      zijn niet naar binnengegaan .

                          Ze zijn buiten gebleven .

                                Naar binnen gaan

                                    staat hier voor :

                     op zoek gaan naar de ervaring

                                  in uw binnenste .

                             Alleen in de ervaring

                                     kan men het

                                         werkelijk

                           bestaande leren kennen .

 

                                                 Maar ,

                        om naar binnen te kunnen gaan ,

                                 om de Bron van zijn

                        in uw ervaring te leren kennen ,

                             moeten eerst al die beelden

                                   losgelaten worden .

                                De absolute waarheid

                                    van al die beelden

                                   moet aan diggelen .

                                          De beelden

                        moeten weer beelden worden

                               en niet de waarheid zelf .

                    En ge zult inderdaad geschokt zijn ,

                                zoals logion 2 al zei ,

                                        als ge inziet

                           hoezeer die mooie beelden

               u juist kunnen afhouden van de Bron .

      En hoe fundamentalistische Schriftgeleerden ,

          die wel de beelden en de verhalen kennen ,

                     maar de ervaring buitensluiten ,

                 u van die Bron kunnen afhouden

                           door van u te verlangen

         dat ge in hun beelden en verhalen gelooft ,

                     alsof die beelden en verhalen

                          zelf de werkelijkheid zijn .

 

                 Er worden heel veel verhalen verteld

                                        over de Bron .

                                     En dat is op zich

                                       niet verkeerd .

 

                                             Filippus :

                                       ' De waarheid

                    kreeg vele namen in de wereld

                             omdat zij zonder namen

                    onmogelijk gekend kan worden .

                      De waarheid zelf is echter één .

                                         Ze toont zich

                                   in vele gedaanten

                                     omwille van ons

                                       die over dit ene

                                    onder vele namen

                                              in liefde

                                     worden onderricht .'

 

                                     Maar de verhalen

                                         die men over

                                   ' het vaststaande '

                                               vertelt ,

                                   zijn maar verhalen ,

                                         hoe mooi ook .

                    Het letterlijk geloof in zo'n verhaal

                                   heet in de gnostiek 

                                          ' de dwaling ' .

                                           De wijnrank

                     die geplaatst werd buiten de Bron ,

                                        dat wil zeggen

                   het geloof in de beelden en verhalen

                     dat het innerlijk weten vervangt ,

                  en dat innerlijk weten zelfs ontkent ,

                                                     ja ,

                          dat moet losgelaten worden .

                               En dat kan nog wel een

                                               flinke

                                         innerlijke

                           beeldenstorm veroorzaken . >>

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                           LOGION  XLI

 

                                   << DAN STIJGT U

                                     BOVEN UZELF UIT .

                                               _______

                              Wie iets in zijn hand heeft ,

                               hem zal gegeven worden ,

                                     maar wie niet heeft

                            zal het weinige dat hij heeft

                       uit zijn hand genomen worden . >>

                                                  ____________

                                    _   _   _   _   _

                    << In de klassieke oudheid 

                                noemde men dat

                                 ' enthousiasme ' .

                                        ' Thous '

                           komt van ' theos ' , god .

                                  Enthousiasme

                   betekende dus oorspronkelijk

                                    ' in god zijn ' .

                       Een enthousiast iemand

                                             is

                                 ' begeesterd '

                                    door god ,

                                      de geest 

          is woordig geworden over zo iemand .

                               Ge handelt dan 

                                ' geestdriftig ' ,

                    dus gedreven door de geest ,

          vanuit de verbondenheid met de Bron .

                           _     _     _     _     _

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                         LOGION  XLII

 

                         << Wordt voorbijgangers . >>

                                       __________

                            _     _     _     _     _

                        << Gij zijt het water

                          dat door de bedding

                  van de levensrivier stroomt .

                                Probeer niet

         een dijk van zekerheid op te werpen ,

                   om de rivier af te dammen ,

                              want daardoor

                       zult ge een stuwmeer

         van verdriet en boosheid scheppen .

                               Vroeg of laat

                   zal die dam doorbreken ,

                  met alle ellende van dien .

                                   De rivier 

       kent haar eigen weg naar de oceaan .

                                 Het water

         stort soms omlaag in een waterval ,

         slingert soms traag door een vlakte ,

          vult een meer voor het verder gaat .

                           Vertrouw daarop .

              Laat u meevoeren door het leven

          als het water dat uit de bergen komt

                   en feilloos zijn doel bereikt . >>

 

 

                       Dit

                    houdt

                      niet

                    stand

tegenover de Voorbeeldwet .

 

                     Soms

            voorbijganger

                     soms

                   soldaat

                     soms

                   dichter

                     soms

                   rechter . . .

 

                      en ja ,

ik hou ook niet van de term

                      maar ,

  er zíjn absolute waarheden .

                 Afdammen

                         is

                      soms

                     nuttig .

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                           LOGION XLIII

 

                                   << GEEN GELOOF ,
                                         MAAR DADEN

                                                ______

                            Zijn leerlingen vroegen hem :

                                            ' Wie bent u

                           dat u ons al deze dingen zegt ?'

                                        ' U kent me niet

                                         door wat ik zeg ,

                               omdat u bent geworden

                                            als de Joden :

                         want zij houden van de boom

                                  en haten de vruchten ,

                         of zij houden van de vruchten

                                     en haten de boom . >>

                                          __________

 

 

                    << Dit logion

                        is misschien

   al net zo'n radikale vernieuwing

           binnen de joodse traditie

                       als logion 4

                 Daar werd gezegd

                  dat ge terug moet

 naar het kind van 7 dagen in uzelf ,

                   dus naar het kind

            van voor de besnijdenis .

            Het gaat er dus niet om

           of ge een jood zijt of niet .

                    Zijt ge een mens ?

              Zie de mens in de jood

                                 en

                    in de niet-jood . >>

 

 

             Dit

               is

           puur

    Pythagoras .

 

 

                << Maar de joden

                  leggen traditioneel

        sterke nadruk op het jood zijn .

 

                       Voor Yeshua

           is dat van geen betekenis .

                 Het doet er niet toe

             welk geloof ge aanhangt ,

                      dat wil zeggen :

onder welke spirituele boom ge schuilt .

             Wat telt zijn uw daden ,

            de vruchten van de liefde

                       die in u schuilt ,

             en wacht op ontdekking .

                      Wat is uw geloof ?

             Aardig dat ge dat vraagt ,

       maar verder van geen betekenis . >>

 

 

         Puur

  Pythagoras

 

 

            << Wat zijn uw daden ?

                                   Ja ,

                      dat doet ertoe ,

             dat is het enige wat telt .

           De vruchten van de liefde ,

                    daar gaat het om .

         De leerlingen vragen Yeshua

                     naar zijn geloof .

       Ze willen hem een plaats geven

        binnen een verstaanbaar kader .

                    Is hij een profeet ,

                          de Messias ,

                      of wat dan ook ?

         Ze zoeken een rechtvaardiging

             van de woorden in Yeshua

             in een bron buiten hemzelf .

 Pas als ze daar een antwoord op hebben

                zullen ze hem geloven

                         - misschien .

               Maar Yeshua is zichzelf .

                 Hij is niet herleidbaar

                          tot een begrip ,

        of tot een rol binnen een traditie .

 

    Ook waarachtige liefde  is kaderloos .

           Ook die valt niet te begrijpen ,

           binnen een kader te plaatsen .

Het enige dat ge met de liefde kunt doen

                 is u eraan overgeven .

                               Luister

                    naar wat Yeshua

                      te zeggen heeft ,

                 en doe het daarmee .

                       Zoek niet naar

een rechtvaardiging van zijn woorden

              in een of andere traditie .

                           Onderzoek

                    wat zijn woorden

                          met u doen .

                                Alleen

                              in uzelf

                  is de rechtvaardiging

                                    of

                 de geloofwaardigheid

             van zijn woorden te vinden .

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                                 LOGION  XLIV

 

                                << DE SMARTELIJKE

                                             TERUGBLIK

                                                   ____

                                    Wie de vader lastert ,

                              hem zal vergeven worden .

                                     Wie de zoon lastert ,

                              hem zal vergeven worden .

                      Maar wie de heilige geest lastert ,

                          hem zal niet vergeven worden ,

                                            niet op aarde ,

                                        niet in de hemel . >>

                                               ________

 

                                 << Ach ,

                       het maakt niet uit

            in welke illusie ge gevangen zit ,

                     en wat voor fantasiën

                     over de werkelijkheid

                                ge gelooft . .

                             Denkt ge dat

                               ' de vader '

                              een olifant is

                op de rug van een schildpad ?

                          Of een schidpad

                op de rug van een olifant ?

                                    Prima .

                         Kan geen kwaad ,

                  althans niet meer kwaad

                   dan enige andere illusie .

   Het gnostische Evangelie van Philippus

                           zegt het zo mooi :

                    een parel in de modder

                 of een parel in balsemolie

          blijft toch gewoon dezelfde parel .

                        het maakt niet uit

                            in welk geloof

                      ge die parel verpakt .

                               Of beledigt .

               En zo is het ook met de mens .

                    Of ge uzelf nu vernedert

                            of verheerlijkt

                   op grond van een geloof ,

                      de gnosis in de mens

                                     blijft

                          onaantastbaar

                                zichzelf .

 

                                  Maar ,

  als ge door welke gebeurtenis dan ook

               bewogen wordt in uw hart

               en ge doet daar niets mee ,

                                     ja ,

                          dat is anders .

              Als er een innerlijk protest

                                    in

                                     u

                              opkomt

                                 tegen

                     een verplichte daad

                      en ge doet het toch ,

      als er barmhartigheid in u opbloeit

                 en ge doet het tegendeel ,

                                    ja ,

     dan berokkent ge schade aan uw ziel .

           Uw mooie geloof in alle genade

                  op aarde en in de hemel

                        die u beloofd wordt

              zal u dan niet kunnen redden .

                    Als ge in uw weigering

                           blijft volharden

                        om te antwoorden

          op de innerlijke roep van de liefde ,

                      dan plaatst ge uzelf

               buiten genade en vergeving .

                     Dan is er meer nodig

                               dan alleen

                       ritueel opbiechten

                     en rituele vergeving

             om weer in het reine te komen

                             met de Bron .

                   Dan moet er genezen ,

                                 geheeld .

 

            Die heling is het spirituele pad

                         van de gnostiek .

                                     En ,

                   voor alle duidelijkheid , 

                           die heling is

                                   niet

                               hetzelfde

              als alleen maar opbiechten

  en de daarop volgende rituele vergeving .

                             Wezenlijk is

                               het inzien

        hoe ge uzelf afsneedt van de Bron .

                      Voor de gnostiek

                   gaat het om inzicht ,

                               om zien  ,

     over een verheldering van uw bestaan .

                           Die terugblik

                         op uw bestaan

                     kan best pijn doen . >>

 

 

     Als ge het maar weet .

             Een waarheid

                       kan

  verschrikkelijk pijn doen .

     En ze moet zo gebruikt

       dat ze opbouwend is . >>

 

 

 

               << Dat is de smartelijke terugblik ,

                                           als ge

                                          ineens

                                           inziet

                       dat ge een klootzak waart ,

                     dat ge leed berokkend  hebt ,

                    dat ge mensen verraden hebt .

                                              Ja ,

                         dat kan heel pijnlijk zijn .

 

                          Die smartelijke terugblik

                               is een grote barrière

                              op het spirituele pad .

                     Dat moet ge maar aandurven ,

                          om dat serieus te nemen .

                                     Toch is juist

                             het serieus nemen

                     van die smartelijke terugblik

                   de verlossing van het verleden .

                       Zolang ge blijft ontkennen

                           en verontschuldigen

                                           en

                          naar anderen wijzen

                 blijft ge gevangen in het verleden

                            en staat ge niet

                        in het hier-en-nu . >>

 

 

                      Ja ,

              maar / en

                    ook :

              een boom

heeft de stam en bladeren

                     én 

      de wortels nodig .

 

 

 

                               << Het durven zien

                     van de pijnlijke werkelijkheid

                                   van uw verleden ,

                                 dat is de verlossing .

 

                            Het zien is de verlossing .

 

                                          Want het

                                             eerlijk

                                            durven

                                               zien

                                         maakt vrij ,

                             vrij om het los te laten ,

                     vrij om opnieuw te beginnen ,

                        vrij om het achter u te laten .

 

                             In de kerkelijke traditie

                                heeft de biecht lang

                              een grote rol gespeeld .

                                      Die was lang

                             zelfs ritueel verplicht .>>

 

 

  Zo kwamen ze ook

                 alles

     over u te weten .

        Van iedereen .

En iedereen wist het .

    Immense macht .

            Insidieus

               vicieus

            pernicieus .

 

 

 

                                 << Ge biechtte op

             en dan werdt ge automatisch vergeven :

                                   ' Ego te absolve '

                                      zei de priester .

 

                                           En alleen

                         een tot priester gewijd mens

                                              kon u ,

                                       namens God ,

                                            vergeven .

 

                                Onder de katharen ,

                      de gnostici uit de 12de eeuw ,

                                  speelde de biecht

                                       ook een rol .

                                   Maar zij stelden

                                     dat de biecht

                            alleen werkzaam was

                                             als er

                                          oprecht

                                       berouw was .

                 Als een mens aan een medemens

                         oprecht berouw betoonde ,

                              en als de medemens

               dat niet - oordelend kon aanhoren ,

                                       maar wel

                            het oprechte berouw

                                       verstond ,

            dan was die

                                     waarachtige

                                                             ontmoeting

                                           tussen

                              mens en medemens

             de rituele verlossing van het verleden

                 en het begin van een nieuw leven ,

                         eventueel zelfs voor beiden .

 

                      De biecht was bij de katharen

                                   een ontmoeting

                                   op zielenniveau . >>

 

 

                   Zielennivo .

          Dat is mooi gezegd .

           Dat kan / moet ook

                  betreffende

                      de liefde :

een ontmoeting op zielennivo .

 

 

                << tussen 2 gelijkwaardige mensen ,

                                 en niet die tussen

                                           een leek

                                    en een priester .

                       De vergeving door een priester

                       na het alleen maar opbiechten

                              was voor de katharen

                            van geen enkele waarde .

                                               Nee ,

                                      als de biecht

                    alleen maar een toneelstukje is

                zonder waarachtige betrokkenheid ,

                       dan kunt ge op die manier

                            niet vergeven worden ,

                                     niet op aarde ,

                                 niet in de hemel .

                      Deze lastert de heilige geest ,

                               de goddelijke liefde

                          waarvan gezegd wordt

                               dat die aanwezig is

                                      als 2 mensen

                              open en oordeelloos

                    naar elkaar kunnen luisteren

                     in een waarachtige intentie

                             de ander te verstaan .

 

 

 

         

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                        LOGION  XLV

 

                 <<           HOOFD EN HART

                                          _______

             Men oogst geen druiven van doornen

                          en vijgen niet van distels ,

                       want zij dragen geen vrucht .

                                     Een goed mens

                     brengt uit zijn schatkamer

                                   het goede voort .

                                  Een slecht mens

                brengt uit zijn slechte schatkamer ,

                              die zijn denken is ,

                                het kwade voort ,

                      en hij zegt kwade dingen .

               Want waar zijn denken vol van is ,

             daaruit brengt hij het kwaad voort . >>

                                   ___________

 

 

                          << Met logion 39

                          begon als het ware

                       een nieuw hoofdstuk .

                         Daar werd gezegd

                           dat de farizeeën

  de sleutels der kennis hadden ontvangen ,

             maar ze hadden die verborgen ,

       zowel voor zichzelf als voor anderen ,

                en ze wisten niet meer waar .

                   De daarna volgende logia

                              gaan erover

                                     hoe

                               die sleutels

                 weer terug te vinden zijn .

                                Logion 40

                gaat over het benoemen .

                  Dat waar het om gaat ,

                   is voorbij alle beelden .

                               Niettemin

                   hebt ge beelden nodig

       om tot het onnoembare te komen .

                            De vergissing

              die men daarbij kan begaan

         is echter dat men in de beelden

                            gaat geloven ,

             in plaats van op zoek te gaan

                            naar datgene

         waar de beelden naar verwijzen .

         De vinger die naar de maan wijst

                          is niet de maan .

                                 De kaart 

                     is niet het landschap .

                            Het kookboek

                       is niet de maaltijd .

 

                                Logion 41

           laat zien wat er met u gebeurt

                                    als ge

                                  voorbij

                                de beelden

                                    zoekt ,

                                      OF

                             wanneer ge

                                       in

                              de beelden

                              blijft steken :

                                 voorbij

                              de beelden

                          is het leven zelf ,

                               het geloof

                                        in

                               de beelden 

                              maakt dood .

 

                          Welke houding

                      moet ge aannemen

    om niet in de beelden te blijven steken ?

 

                 ' Wordt voorbijgangers '

                            zegt logion 42 .

                       In uw herinnering

                    maakt ge het verleden

                                tot beeld .

                            Kijk niet om ,

                            want anders

             verstart ge tot een zoutpilaar ,

                    zoals de vrouw van Lot .

 

           De bijna onuitroeibare neiging

            om alles in beelden te ketenen ,

                en dat voor waar te houden ,

              geldt zelfs voor de leerlingen

                als ze naar Yeshua luisteren .

                   Ze willen hem begrijpen ,

                    intellektueel vastgrijpen ,

                         door hem te vangen

               in een onveranderlijk beeld ,

                        dit vertelt logion 43 ,

                           en ze willen zelfs

                               dat Yeshua

                    hun dat beeld verschaft .

              Natuurlijk weigert Yeshua dat .

 

                                 Logion 44

                          gaat rechtstreeks

                tot de kern van de gnostiek .

     Waar ge naar zoekt voorbij de beelden ,

                               dat moet ge

                                      eerst

                            in uzelf vinden

                                 en daarna

               zult ge het ook kunnen ervaren

                                 om u heen .

                          Maar dat vereist

                 een welhaast radikale trouw

            aan de bewogenheid van uw hart .

                                  Ontrouw

             aan de bewogenheid van uw hart ,

                                        ja ,

                            dat is de bron

                    van alle verlorenheid .

                               Dit logion ,

                                      45 ,

         vat dat allemaal nog eens samen .

                                Het wijst

        op de bedrieglijkheid van beelden .

                       Ze lijken zo waar ,

                   maar ze zijn het niet .

            De vruchten van de acanthus

             lijken sprekend op een druif .

                                    Maar

                 wie deze schijndruiven

                             wil plukken

         zal zich bezeren aan de doornen .

                               Bovendien

               zullen deze schijndruiven

                     geen wijn opleveren ,

           wijn als symbool van de geest .

             De vruchten van een distel

               vertonen enige gelijkenis

                             met een vijg .

                  En ook deze schijnvijg

               heeft stekels die pijn doen .

 

                    Ge hoeft alleen maar

                     om u heen te kijken

       om te zien wat hier bedoeld wordt .

                       Fundamentalisme ,

     het geloof in onveranderlijke beelden ,

                      leidt altijd tot strijd ,

                             bijvoorbeeld     >>

 

 

          Voorbeelden !

Hah , Bram Moerland !

        Goede poging .

 

 

                    << tegen vermeende

                                afvalligen ,

                                       of

                        tegen zogenaamde

                                  ketters

                          die men meent

     op de brandstapels te moeten zetten .

           Dat zijn de doornen en distels

       van het fundamentalistisch geloof

                               in beelden

          en waar het werkelijk om gaat .

 

       Maar wie de vruchten van een leer ,

    de werkelijke betekenis van de beelden ,

                          zoekt in zichzelf ,

             die zal echte druiven oogsten ,

                      echte vijgen plukken ,

                  de vruchten van de liefde .

                         _     _     _     _     _ >>

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                    LOGION  XLVII

 

     <<                               YESHUA

                                         BREEKT

                  MET HET OUDE TESTAMENT

                                ____________

                Men kan geen 2 paarden berijden ,

                          noch 2 bogen spannen .

         En een knecht kan geen 2 heren dienen ,

                     want anders eert hij de één

                             en veracht de ander .

                       Niemand drinkt oude wijn

           en verlangt meteen naar nieuwe wijn .

                  En men giet geen nieuwe wijn

                                  in oude zakken ,

                            want dan barsten ze .

                    Evenmin giet men oude wijn

                               in een nieuwe zak ,

                   want dat zal de zak bederven .

                                    Een oude lap

             naait men niet op een nieuw kleed ,

                 want dan ontstaat er een scheur . >>

                                     ______________

 

 

                       << Was Yeshua

                               een breuk

                             met het O.T.

             of juist de vervulling daarvan ?

               De latere christelijke kerken

                        hebben Yeshua

                aan het O.T. gekoppeld ,

              als de voorspelde Messias ,

                alleen een beetje anders . >>

 

 

Goed geformuleerd .

 

 

                    << De evangeliën

                              uit het N. T.

                       doen veel moeite

                     om de continuïteit

                     duidelijk te maken ,

     tot en met fiktieve stambomen  toe . >>

 

 

Leugenboeken .

 

 

               << In de gnostiek echter

                            gold Yeshua

                                  als een

                                   breuk

                            met het O.T. , >>

 

 

Volledig korrekt .

 

 

                         << met samen

           met het Godsbeeld van Jahweh

         als een jaloerse en wraakzuchtige 

                                    tiran .

                        Wat dit logion

                    hier duidelijk zegt :

                                 Het O.T.

                  en de leer van Yeshua

                   zijn niet verenigbaar . >>

 

 

 

       Het Pythagorisme

                          en

                    het O.T.

 zijn volledig tegengesteld .

 

 

                   << Het bevestigt dus

                                de breuk .

            Dat was natuurlijk al duidelijk

                             uit logion 4

     over het onbesneden kind van 7 dagen ,

            en veel voorafgaande uitspraken ,

                              maar hier

                    wordt het nog eens

                             kernachtig

                             benadrukt . >>

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                          LOGION  XLVIII

 

                        << ALS TWEE VREDE SLUITEN

                                           __________

                            Als 2 vrede sluiten met elkaar

                                             in één huis ,

                          zullen ze tegen de berg zeggen :

                                                 ga weg ,

                                         en hij zal gaan . >>

                                      ______________

 

 

 

            Magnifiek .

                    En 

          de betekenis

     van deze woorden

                   zou

                    nu

  duidelijk moeten zijn .

 

 

                                      _     _     _     _     _

 

 

 

 

 

 

 

PRAFULL  SAWANT

 

 

 

                                 LOGION  XLIX

 

 <<                     EEN MET HET ENE
                               ALS HEEL MENS

                                      _______

                   Gezegend zijn de eenlingen

                           en de uitverkorenen ,

                                         want

         jullie zullen het koninkrijk ontdekken .

                       Daar komt ge vandaan

                    en daarheen keert ge terug . >>

                            __________

 

 

                        << Wie de eenheid

                                   in zichzelf

                                      herstelt

                                       tussen

                     zijn persoonlijke natuur

                                           en

                          zijn Christusnatuur ,

                         die is een heel mens ,

              of met een term uit de gnostiek ,

                                 een eenling .

 

                          Het woord eenling

                   kunt ge daarom verstaan

                                         als 

                         ' een heel iemand ' ,

             iemand die de afgescheidenheid

                                 in zichzelf

                              geheeld heeft .

 

                  Verrassend in dat verband

             is de oorspronkelijke betekenis

                              van het woord

                                     individu .

               Dat is het Latijnse woord voor

                                      eenling .

           Dat woord betekent van oorsprong :

                        een ongedeeld mens .

                               Het komt van

                                     in = niet

                                          en

                           dividere = verdelen .>>

 

 

             Wel wel wel .

                   Had het

                     Grieks

       het hier gewonnen ,

           dan spraken we 

                          niet

    van een louch individu

 maar van een louch atoom .

 

 

                           << Een in-dividu

                              is dus iemand die

                                          niet

                        verdeeld is in zichzelf ,

                                een heel mens .

 

                               In de gnostiek

                            is ook het woord

                                 ' menigte '

                               een symbool ,

                         een geheim woord .

                               Het verwijst

                       naar de kollektiviteit

                       waar ge uw identiteit

                 aan zoudt kunnen ontlenen .

                       Opgaan in de menigte ,

         uw ware zelf daarmee ontkennend ,

                         dat is in de gnostiek

                                 de dwaling .

                              De weg terug

                            uit die dwaling ,

                        dat is de weg terug

           naar het onbesneden kind in uzelf

                             van logion 4 .

             Maar ge zijt nu geen kind meer ,

                     ge zijt een volwassene .

                        Het symboolwoord

                                  ' eenling '

                  geeft aan de volwassene

                         dezelfde betekenis

           als die van het onbesneden kind .

                      Dat is de volwassene

                               die innerlijk

                                       vrij

                                      blijft ,

                                     trouw

            aan de bewogenheid van zijn hart .

                                 Als eenling

            zijt ge ook verbonden met de Bron ,

                        ge zijt er een deel van .

                              En als eenling

                       zijt ge een geliefde van

                                ' de Vader ' .

 

                                 Het woord

                           ' uitverkorenen '

                              sluit daarom

                                      niet

                       op de predestinatie ,

                        zoals eeuwen later

                             geformuleerd

                           door Augustinus .

 

                               In Thomas

                  kan men dat verstaan als :

                             de geliefden .

                                    Liefde

                 maakt van een massamens

                             een individu ,

                      dat zei logion 23 al .

                            In die betekenis

                       kan men het woord

                            ' uitverkorenen '

                                  hier zien .

                          Met uw ware zelf

                              is elke mens

                              een geliefde ,

                     een uitverkorene van

                                 ' de Vader ' .

 

 

 

 

 

JACKIE  WARD

' Sapphire Bay '