* Koenraad Elst *
De Islam , hoelang nog ?
2002
<< Tot voor kort
was er dus eigenlijk geen islamdebat ,
in die zin
dat de pro - islamitische zijde
zich niet echt in de arena waagde .
De gebeurtenissen van 11 september 2001
en de talloze aanslagen sindsdien
hebben de sfeer toch enigszins opengebroken .
Vandaag
zijn er wel meer mensen
die in het openbaar
de islam kritisch tegen het licht houden ,
ook uit moslimkringen .
In de jaren '90
was mijn benadering ,
zoals die
uit de hier gebundelde teksten naar voren komt ,
echter nog een zeldzaamheid
en een grond voor ostracisme . >>
Helaas
is het
nu
terug
naar vriespunt .
O
S
T
R
A
C
I
S
M
E
En het lijkt wel
of de ex-moslims ,
zélfs
de gematigde moslims
het nog het meest te verduren krijgen .
Links pipofascisme en rechts theofascisme .
En nogmaals :
torah , shaoulisme en islam
zijn niet in sé
slecht of goed ,
BELANGRIJK :
de mate
waarin men ze politiseert ,
letterlijk opneemt ,
letterlijk toepast . . .
dán
kan het gevaarlijk worden ,
levensgevaarlijk .
J . F . DOEVE
Kommentaar
en
mijmeringen
bij
Doeve
__
J . F . Doeve
of Eppo Doeve
1907 { Bandung , Nederlands Indië }
-
1981 { Amsterdam }
Tekenaar , schilder , boekbandontwerper .
Vooral illustrator, verluchter
van tijdschriften en boeken ,
en hoe !
Echter ook
monumentale werken
van soms 45 meter breed .
De eerste :
wandpanelen ,
op 16jarige leeftijd ,
voor een bioscoop in Bandang .
Op 20jarige leeftijd
vertrekt hij uit wat nu Indonesië is
om in Nederland
aan de landbouwhogeschool te studeren .
Medeoprichter
van de 1ste studentenjazzband ,
Ceres .
In 1932
begint hij professioneel te tekenen .
Van de bevrijding tot zijn overlijden
werkt hij bij Elseviers Weekblad .
Zeer eigen , magnifieke stijl .
' Duivelskunstenaar '
noemde men hem .
Terecht .
Maar zijn kunst was nog veel meer . . . .
zoals hij
Bomans
en
Wolkers
hun wezen weergeeft . . .
Zijn werk is een pleidooi
om terug tekeningen
ín de literatuur te brengen .
Op voorwaarde dat het op een passende ,
symbiotische manier gebeurt ,
is dit een verrijking .
Ik denk bijvoorbeeld aan
Trygve Gulbranssen
- Het Geslacht Bjørndal -
en Anton Pieck .
En wat zou
' Terug naar den Olympus '
zijn
zonder
Doeve
?
Vele dekades na zijn dood
blijft de belangstelling voor zijn werk zeer groot .
Nog regelmatig
prestigieuze solotentoonstellingen .
Het einde van
' De 2 grootste genocides ' :
enkel zijn tekeningen .
Koenraad Elst .
Humanist ,
vrijzinnige ,
vrijheidsstrijder
dus
tegen
zowel
links fascisme als rechts fascisme .
Over een andere humanist
en dus vrijheidsstrijder :
<< Toen startte ' De Morgen '
{ met ondermeer Lucas Catherine}
een lasterkampanje tegen hem ,
die ze zou volhouden
tot in zijn overlijdensbericht toe .
Alleen al het scheldwoord
" extreem - rechts "
deerlijk misplaatst
In het geval van deze voorvechter
van vrouwen - en homorechten ,
volstond om in alle verenigingen
waarin hij actief was
de bange schaapjes tegen hem op te zetten .
De partij
WOW
wou hem niet meer
en viel na het vertrek
van haar enige kapabele woordvoerder
spoedig uiteen . >>
Lafheid der lafheden ,
lafheden der lafheid ,
alles is lafheid .
<< . . . in het gelijkgeschakeld opinieklimaat
van de jaren 90
islamkritikus zijn :
daar was telkens moed voor nodig .
En daarin lag het verschil
tussen Moerman >>
Dr. Jur. Achille Moerman
{ 1936 - 1997 }
<< en
de politiek korrekte intellektuelen
die heden de dienst uitmaken .>>
' Gelijkgeschakeld '.
Helaas maar al te waar .
Waar hebben we dat nog gehoord ?
Gleichschaltung .
Juist .
De rechtse führerfascisten
van de jaren 30
!
<< Moerman zelf
zag zijn strijd tegen de islam
juist als een aktualisering
van de aloude strijd voor de vrijheid
tegen ondermeer het fascisme .>>
Voor Libertas dus :
' politieke islam ' ,
en dat ' ondermeer ' moet weg .
<< Maar dat hielp natuurlijk niet .
De troefkaart van De Morgen
om te bewijzen
hoe politiek fout Moerman wel was ,
was zijn " beruchte " uitspraak :
" Ik ben geboren als antiklerikaal ,
heb geleefd als antikommunist ,
en zal sterven als anti-islamiet .>>
Ja ,
we begrijpen Moerman ,
en we staan achter zijn strijd voor de vrijheid ,
maar hier had het
beter
moeten geformuleerd .
Merk het verschil op tussen
antiklerikaal en anti-islamiet .
Het moet ofwel zijn
anti-kristen en anti-islamiet
{ niet de Libertasfilosofie }
ofwel
antiklerikaal en anti-politieke islam .
Dus
beter had geweest
I
antiklerikaal en anti-politieke islam
nog beter
II
anti-politiek shaoulisme en anti-politieke islam
nóg beter
III
anti-rechts theofascisme en anti-kommunist
en tenslotte
volledigst
IV
ik ben geworden
anti-fascisme strijder ,
zowel rechts führerfascisme
als rechts theofascisme
als links pipofascisme
en
links führerfascisme .
Elk van de 4 ,
ik ben
verwoed
totaal
anti-fascisme .
<< Aangezien een linksliberale krant
als De Morgen >>
- uiteraard zijn we met die benaming
niet akkoord :
noch links , noch liberaal -
<< niet zou kunnen gedijen
onder een klerikaal ,
islamitisch
of
zelfs
kommunistisch regime , >>
- regime
is het juiste woord .
Politieke godsdienst = godsdienstig regime -
<< zou ze strijdbare vrijdenkers
als Moerman
mogen dankbaar zijn . >>
Volledig juist van Koenraad Elst ,
maar zo werkt het helaas niet .
Zo werkt links
{ en rechts } ,
maar niet een fascisme .
Een fascisme
zit zo niet in mekaar .
De doelpalen
worden meer en meer verlegd ,
uiteindelijk eet een fascisme
zijn eigen kinderen .
Rationeel , opbouwend :
enkel mogelijk
bij
links - rechts ,
demokratie .
Angstaanjagend
hoe een
anti - geweld
anti - diktatuur
voor diskussie openstaande
eerbare mens
als Moerman
is aangepakt .
De Vaclav Havel wet ;
wel ,
de tegenwoordig zwaar onderschatte
Confucius
zou het reeds geopperd hebben
en Koenraad Elst
haalt hem terecht aan :
<< Waar woorden hun betekenis verliezen ,
zullen de mensen spoedig hun vrijheid verliezen .>>
In West-Europa
zijn er al veel vrijheden verloren .
Taslima Nasrin
Geboren 1962
Bengaalse vrouwenarts en schrijfster
Koenraad Elst
haalt korrekt aan
dat de werkelijke reden
van de doodsbedreigingen die Nasrin kreeg ,
in de westerse wereld
verdoezeld werden .
Het was
niet
de vrouwenrechten
of het recht op vrije meningsuiting .
<< Of herinner u
de moord op Steve Biko .
Kan u zich voorstellen
dat een sympathizerend reisverslag
zou nagelaten hebben ,
de Apartheid aan te klagen
en Biko's strijd in de verf te zetten ?
Natuurlijk niet :
niemand was zo hypocriet
om tegelijk Biko te prijzen
en de Apartheid tegen kritiek af te schermen .>>
<< Van Nasrin's uitspraken
{ in een notendop : de islam is schadelijk } >>
- wij zeggen :
net zoals bij andere monotheïsmes
hangt het er vanaf in welke mate
de islam wordt toegepast ;
op nog teveel plaatsen
schadelijk, ja . -
<< begrijpt men echter onmiddellijk
dat ze in Europa evengoed als in Bangladesh
taboe zijn .
Wie hier voor eigen rekening
Nasrin's uitspraken herhaalt ,
kan er op rekenen ,
in zijn goede naam
en zo mogelijk in zijn loopbaan
getroffen te zullen worden .
Vraag dat maar na
bij Jean - Claude Barreau ,
de Franse topambtenaar
in 1991
ontslagen wegens een islam-kritische publicatie ;
of bij " Mohamed Rasoel ";
of bij Voltaire ,
wiens toneelstuk
' Mahomet ou le fanatisme '
in Genève
geweerd werd
uit het programma van de Voltaire-herdenking . >>
De hoofdletters zijn van mij :
<< Het andere thema
dat Nasrin
vorig jaar een eerste doodvonnis opleverde ,
is het rauwe feit
van de terreur
tegen niet-moslims in moslim-landen .
Haar boek
' Lajja '
{ schaamte }
behandelt
niet alleen
de pogroms
tegen de hindoe minderheid van Bangladesh
in december 1992 ,
zoals vaak beweerd is
{ nl. om deze pogroms te kunnen minimaliseren
als een eenmalige gebeurtenis
EN ZELFS
ALS HET GEVOLG VAN EEN PROVOKATIE
DOOR DE GEVISEERDE GEMEENSCHAP }.
Het verhaalt op basis van historische gegevens
de lijdensweg van een hindoefamilie
sedert de dekolonisatie in 1947 :
onteigening ,
verkrachting ,
verminking ,
kidnapping ,
onderduiken ,
en tenslotte de vlucht naar India .
De recensies
in de engelstalige pers
van de Penguin-vertaling
gaan er ook zo min mogelijk op in .
The Guardian
spreekt op de voorpagina van
" een boek dat een taboe doorbreekt ",
wat klopt ,
maar de recensie binnenin
springt vlug over de boodschap van ' Lajja ' heen
naar veiliger thema's
zoals feminisme en vrije meningsuiting .
De weinige recensenten die
echt
op de inhoud ingaan ,
komen er zelfs voor uit
dat ze dit boek liever niet hadden zien verschijnen.
' The Independent '
doet het boek af als
" onverantwoordelijk ",
WANT BRUIKBAAR
VOOR " ANTI - MOSLIM PROPAGANDA " ,
en herhaalt de inmiddels konventionele leugen
die de aandacht van ' Lajja ' moet afleiden :
" Haar misdaad was ,
zich tegen de fundamentalisten te keren
die de vrouwenemancipatie vrezen "
{ ze deed dat al jaren
maar dat leverde geen doodvonnis op ,
' Lajja '
wel } ,
'The Times Literary Supplement '
noemt Nasrin's bronnen
" pseudo "
en trekt het hele verhaal in twijfel . >>
<< Tot bittere teleurstelling van Rushdie
steunden vele vrijzinnige literati het verbod .
Daar zoals hier
zijn er immers twee soorten vrijzinnigen ,
de echten
en
zij die de islam uitsluiten van de kritiek
die zij wél ,
en routinematig
op andere religies afvuren .
Wegens " belediging van de islam "
zijn inmiddels honderden intellektuelen
beschimpt of anderszins getroffen ,
zelfs vermoord ,
zowel liberale moslims ,
als niet - moslims ,
en zeker
ex - moslims .>>
<< Taslima Nasrin
{ Mymensingh 1962 }
kreeg in 1993 een eerste doodvonnis te slikken
wegens haar roman
' Lajja '
{ Schaamte },
die gaat over de vervolgingen
van hindoes in Oost - Bengalen
sinds zijn omvorming tot moslimstaat in 1947 .
Het boek is er verboden .
Het is een stoorzender
voor de islam - bewieroking ,
een zeer onwelkome doofpot - opener
die de aandacht vestigt
op de slachtoffers van de islam .
Uit vrijzinnige hoek
is het boek heel spitsvondig bekritiseerd
{ " onverantwoordelijk " },
en de pers heeft de inhoud
zoveel mogelijk buiten beeld gehouden
of verkeerd weergegeven .
Zo heeft men het moslim - geweld
tegen de minderheden
bij voorkeur als een " wraak " na provokaties
{ Het behoort tot het wezen van agressie
dat het slachtoffer de schuld krijgt } ,
of iets waaraan beide partijen
gelijkelijk schuldig zijn ;
hetgeen niet juist is ,
noch in ' Lajja '
noch in de werkelijkheid .>>
' Het slachtoffer krijgt de schuld .'
Zeer juist .
Deze truuk past elk fascisme toe .
Toen Hitler
{ rechts führerfascisme }
in 1939
Polen agresseerde
verklaarde hij aan het nazi - parlement :
' vanaf morgen wordt er teuggeschoten '.
<< En als de " heks van Mymensingh "
deze uitspraken hier komt herhalen ,
zal ook de heksenhamer
van de anti - racismewet haar treffen .
Dat blijkt althans uit het Nederlandse vonnis
tegen een andere Zuid - Aziatische ex - moslim .
Na klacht vanwege blanke ingezetenen
veroordeelt de blanke rechter
een kleurling
tot een zware boete
maar spreekt hij diens blanke medeplichtigen vrij .
De blanke pers
braakt scheldwoorden
in de richting van de kleurling
en weigert
aandacht te besteden aan zijn argumentatie .
Nee ,
dit is niet Alabama 1952
of Pretoria 1972 ,
maar Amsterdam 1992 . >>
Er is daarover in de pers
heel wat deining geweest ;
Er vallen enkele zaken op :
TOEN AL ! ,
Het was voldoende
een tegenstander ,
een niet in het verhaal passende tekst
racistisch te noemen
en men had al
minstens
het initiatief
in het ' debat '
dat meer op uitschaakling lijkt .
Typisch ook
hoe de " goei "
' politiek bewust '
worden genoemd . . .
dat gaat men
nooit
van een rechtse zeggen ,
die krijgen het epitheton
' extreem rechts ' .
Het evidente nadeel
van het merendeel
van die anti - racisme wetten ,
anti - haat ,
zelfs ' mind - crimes ' ,
en zo verder bijna ad infinitum ,
is dat het
enkel
de overheersende ideologie helpt ,
- en de slachtoffers
in het beste geval
Pyrrusoverwinningen ,
' Madame La Marquise' wiegeliedjes
verschaft . -
verschroeiend meningsverzengend,
verengend is ,
dus
vrijheidsverengend ,
dus
het fascisme van de overheersende ideologie
versterkt .
Deze anti - racisme ,
anti - uitsluiting ,
anti - diskriminatie ,
anti - polarisatie
en zo voort
wetgeving ,
die hún racisme ,
hún uitsluiting ,
hún diskriminatie ,
hún polarisatie
bevordert ,
moet gewijzigd .
Hóe
staat in het anti - fascisme gedicht
' Noch links fascisme ,
noch rechts fascisme .'
Wat in heel de deining
rond deze door Koenraad Elst aangehaalde zaak
telt ,
het enige dat telt , :
<< Kommentaar van Rasoel :
' Het is belachelijk en ronduit een schande
dat ik mij moet verantwoorden
wegens diskriminatie van moslims .
Het bewijst dat de strekking van het boek
juist is .
Dat de Nederlandse samenleving
minder tolerant wordt .
De vrijheid van meningsuiting
wordt in ieder geval al opgeofferd .
Als moslims op T .V . zeggen
dat Nederlandse vrouwen
sletten zijn ,
dan mag dat weer wel .
Ik begrijp het gewoon niet . ' >>
<< Rechtsvervolging
is niet de enige manier om islam - kritici
te doen betalen .
Men kan hen ook isoleren
door een mediahetze .>>
Koenraad Elst
laat Moerman zijn boutade verduidelijken :
<< ' Ik hoop te sterven zoals ik heb geleefd :
als humanist ,
die niet aanvaardt
dat mensen vermoord worden
omwille van hun opinies ,
zoals die 14de journalist
die ze enkele dagen geleden in Algiers
uit de weg hebben geruimd . >>
<< De pleitbezorgers van de islam
hebben niet veel analyse nodig
om islamkritiek te duiden :
het gaat gewoon om
" racistische vooroordelen "
van
" extreem - rechts ".
Wij willen dit toch even verifiëren .
Wat hebben
Salman Rushdie ,
Taslima Nasrin ,
Ram Swarup ,
Sitaram Goël
en
Bat Ye'or
met elkaar gemeen ?
Wat hebben zij gemeen
met de Turkse marxist
Aziz Nesin
{ ' Er moet een einde komen
aan de duizendjarige tirannie van de Koraan " } ;
met Chandmal Chopra
{ " De Koraan zweept de moslims op
tot onverdraagzaamheid en geweld . " } ;
met Maryse Condé ,
die in haar roman
' Ségou '
de Afrikaanse kijk op de islam weergeeft >>
{ preciezer , helaas : een Afrikaanse kijk }
<< { " De islam is een mes dat tweedracht zaait ,
dat verwondingen toebrengt
waarvan we niet meer genezen " } ? >>
Mali , Nigeria , Burkina Faza, Soedan . . .
<< NIET
hun politieke opvattingen ,
die een brede waaier vertegenwoordigen
waarin alleen " extreem - rechts " ontbreekt .
WEL
dat zij meer moed hebben
dan onze multikul - ayatollahs ,
en meer huidpigment .
Terwijl blanke paters de inplanting
van de islam in België organiseren ,
sneuvelen zwarte kristenen in Soedan
door het zwaard van de islam .
Het verzet tegen de islam
is inderdaad bruin en zwart ,
niet qua politieke maar qua huidskleur . >>
<< Wat Taslima Nasrin betreft :
ik ben , voorzover ik weet ,
in het Westen de enige publicist
die aandacht geschonken heeft
aan de inhoud van het boek
dat haar een eerste doodvonnis opgeleverd heeft .
Inderdaad , de kranten hebben
wel
de titel van dat boek ' Lajja ' vermeld ,
maar de inhoud
is hun nooit meer dan één zinnetje waard geweest ;
en zelfs in dat ene zinnetje
wisten ze er dan vaak nog
een flinke draai aan te geven
om het daarin beschreven moslim - geweld
voor te stellen
als het resultaat van een provokatie
VANWEGE DE SLACHTOFFERS .
<< Dat de islam uit is op wereldheerschappij ,
is inderdaad mijn verklaarde standpunt ,
en ook dat van de Koraan ,
de Hadieth ,
en van talloze
islamitische theologen
en politieke leiders
doorheen alle 14 eeuwen van de islamgeschiedenis .
Het wordt ontkend
door onze wensdenkende multikulturalisten ,
die de ongelooflijke pretentie koesteren
dat zij het over de islam
eens beter zullen gaan weten
dan de gezaghebbende bronnen
van de islam zelf .>>
Ja , Koenraad Elst ,
en nee .
Weer :
ELKE
monotheïstische godsdienst
wil of wou dat .
Het gaat er om
IN WELKE MATE
dit door de gelovigen toegepast wordt .
En ja ,
dat letterlijk toepassen , . . .
vooral bij de islam
is het er nog steeds ,
op bepaalde plaatsen
te veel .
Deze gelovigen ,
die willen ontsnappen ,
helpen .
Hoe ?
Steeds hetzelfde :
onderricht vermeerdren ,
sociale druk vermindren .
Is er een gematigde islam ?!
Ja en nee .
Bestaat er een gematigd shaoulisme !?
Een gematigd oud testament?!
Nee ,
als men het
te letterlijk toepast .
Ja ,
als de toepassing
gematigder . . .
menselijker wordt .
<< Hoewel ik mijzelf niet wijsmaak
dat het integrisme
afwezig is onder de Belgische moslimbevolking
{ of er alleen maar van buitenaf
in " geïnfiltreerd " is ,
zoals pater Leman
aan de ' Gazet van Antwerpen ' verklaarde) ,
verdenk ik er in principe
geen enkele Belgische moslim van
konkrete plannen voor de onderdrukking
van de niet-moslims te beramen . >>
Helaas, nu zijn er toch al enkele.
En Leman zat er fundamenteel ,
pijnlijk , tragisch naast .
Praten zulke mensen
nooit
ECHT
met islamieten ?
<< Anders dan vele
villa - bewonende ondertekenaars
van uw manifest
ga ik regelmatig om met immigranten ,
en ook in Pakistan
wist ik me best wel
aan de moslim - omgeving aan te passen .
Ik weet dan ook uit ervaring
dat de integristen doorgaans
gewoon mensen zijn
die uit kollektief zelfrespekt
de religie die ze van huis uit meegekregen hebben ,
willen hooghouden en ernstig nemen :
een volkomen respektabel streven ,
dat zij gemeen hebben
met de postkoloniale generaties
in de hindoe ,
indiaanse
en bepaalde Afrikaanse kultuurgebieden . >>
<< Het gaat om doorgaans goede mensen ,
van wie echter op basis van historische ervaring
perfekt voorspelbaar is
dat zij in welbepaalde omstandigheden ,
waarvan op basis van bestaande trends
ook weer te voorzien is
dat zij tot stand zullen komen ,
onze vijand zullen worden . >>
Als het allemaal
op de goede manier wordt aangepakt ,
de demokratische ,
NIET
de linksfascistische ,
NIET
de rechtsfascistische ,
dan zit dat gevaar er
VEEL
minder in .
De fascistische aanpak :
dan is dat gevaar reëel ,
niet alleen bij de islam - aanhangers trouwens,
bij iedereen .
Wat ook gebeurt :
vele nieuwkomers
reageren op de
links pipofascistische afbraakpolitiek ,
niet in het minst
deze van de familie ,
door het hevig omarmen
van de familietradities ,
versmachtend of niet .
<< In Maleisië
was een moslimpercentage
van 51 %
genoeg om de islamitische republiek uit te roepen ;
in Indië
was 24 %
in 1947
genoeg om het uitkerven
van een islamitische staat af te dwingen
{ kostprijs : 600.000 doden
en meer dan 10 miljoen vluchtelingen ,
plus decennialang
zeer hoge defensiebudgetten . } >>
<< Laten we ons dus eens
de reële mogelijkheid indenken
dat onze moslimbevolking
op zekere dag begint te roepen
om de islamisering van de instellingen .>>
Wat kan er gebeuren ?
Waarschijnlijk ,
om te beginnen ,
een " versoepeling "
van bepaalde maatregelen ,
wat in de praktijk leidt tot
2 jurisdikties
2 maten en 2 gewichten
2 bevolkingen ,
een reële mogelijkheid , zeker .
Links pipofascisme
begint meer en meer
anti - Joods te worden ,
zelfs meer en meer
direkt en openlijk .
Joodse burgers
zullen verder
en meer en meer
de 1ste en grootste slachtoffers
van links pipofascisme zijn .
' Maatregelen tegen antisemitisme '
is dan de
ZOETHOUDER
waarmee de Joodse burger
wordt gevaliumd .
<< Er is dan niet veel meer nodig
voor een konflikt
dat ik mijn kinderen liever bespaar .
Er is niet veel nodig
om brave mensen
tot bloeddorstige krijgers te transformeren
en een ideologie van de haat
kan dit verschijnsel
op grote schaal reproduceren.>>
Hier verbeteren :
' een ideologie van de haat '
Zie mijn vorige opmerkingen .
Bij bijna elke ideologie
is er gevaar dat het er 1 van haat wordt .
Bijna elke ideologie
draagt in zich
de kiemen
van 1 of meer der 4 fascismes .
Wat essentieel is :
het vastleggen van de
konstitutionele
spelregels .
<< Ikzelf ben ervan overtuigd
dat de islam
geen lang leven beschoren is ,
en dat hij ook in zijn kernlanden zal verdwijnen
Het duizendjarige Sovjet - rijk >>
Waarschijnlijk bedoeld : nazi - rijk .
<< is ter ziele gegaan,
en zelfs een zegevierend Nazi- Duitsland
zou inmiddels door binnenlandse oppositie
ook allang onherkenbaar hervormd
en gehernormaliseerd zijn . >>
Hier vind ik Koenraad Elst
wel wild optimistisch .
Wat als Hitler had gezegevierd ?
Geen 1000 jarige duisternis ?!
Wat als Amerika niet had bestaan ?
En met de afgrijselijke
nieuwe onderdrukkingstechnologieen ?!
<< Maar is dat reden genoeg
om het te laten gebeuren ?! >>
NEEEEEEE !
<< De Sovjet-Unie heeft maar 74 jaar bestaan ,
een oogwenk in de geschiedenis ,
maar wel een heel mensenleven,
tientallen miljoenen dodelijke slachtoffers,
plus
een verwoest leven
voor tientallen miljoenen individuen
van verscheidene generaties ,
plus
een sociaal- ekonomische en ekologische nasleep
die nog decennialang problemen zal scheppen .
Een Belgische islamitische republiek
is het einde der wereld niet ;
maar laat dan degenen
die daarvoor het pad effenen ,
het tenminste duidelijk zeggen . >>
Ik ,
en elke Liber van Libertas ,
wij willen niet in een diktatuur leven .
Tot het Wuhanvirus
dacht ik
dat het grootste gevaar voor West-Europa
het rechts theofascisme was .
Nu
denk ik
het links führer fascisme .