PRAFULL SAWANT
LOGION XVIII
<< TEKENS
VAN HET
ONBESCHRIJFLIJKE
________
" Zeg eens , het einde , hoe zal het zijn ? "
" Hebt ge dan het begin al ontdekt ,
zodat ge nu ook het einde wilt weten ?
Welnu ,
waar het begin is ,
daar zal ook het einde zijn .
Gelukkig hij die staat in het begin ,
hij zal het einde kennen
en de dood niet smaken . >>
______________
<< In de joodse traditie
speelde de Apocalyps ,
de verhalen over een kosmische strijd
aan het eind der tijden ,
een belangrijke rol .
Er is daarover
veel geprofeteerd in het O.T. .
En in de tijd van Yeshua
meenden veel Joden zelfs
dat de eindtijd nabij was .
De leerlingen van Yeshua
menen
dat Yeshua misschien
een profeet is
vergelijkbaar met
de profeten uit het O.T.
Kan hij iets zeggen
over die naderende eindtijd ?
En daarom stellen ze de vraag :
' Het einde , hoe zal het zijn ? '
Maar ,
zoals al beloofd in het vorige logion ,
geeft Yeshua
op een voor die tijd heel gewone vraag
een verrassend nieuw antwoord :
' Waar het begin is
daar zal ook het einde zijn ' .
Yeshua doet hier
wat hij steeds doet
in het Evangelie van Thomas .
Voor de Joden uit die tijd ,
de toehoorders van Yeshua dus ,
is het 'eind'
een moment in de geschiedenis .
Het is een historisch moment ,
nog verborgen in de schoot van de toekomst .
Maar Yeshua
gebruikt de woorden en beelden
van die tijdgebonden visie
op de eindtijd ,
om een spiritueel proces te beschrijven .
Uw ware zelf
is uw oorsprong ,
uw begin als mens .
Daar bent u mee geboren .
Maar u kunt als mens
vergeten
wie u
werkelijk bent .
Dan raakt u verdwaald
in een vreemde werkelijkheid .
Als u uzelf terugvindt ,
aan het einde van een spiritueel proces
dat in de gnostiek heet
' het herstel ' ,
dan bent u weer terug
bij uw eigen oorsprong ,
bij uw eigen begin .
Jesaja 45 :
' Ik ben God ,
er is geen ander ,
ik ben God ,
aan niemand gelijk ,
die al in het begin
het einde aankondigde
en lang tevoren
wat nog gebeuren moest .'
De vraag van Yeshua in dit logion
' Hebt ge dan het begin al ontdekt ,
zodat ge nu ook het begin wilt weten ? '
is ongetwijfeld
een referentie naar die tekst van Jesaja .
Maar
Yeshua
verandert
de betekenis van die uitspraak ,
en verwijst
niet
naar het begin
der tijden
maar
naar het begin
in uzelf .
De toevoeging
' Hij die staat aan het begin '
is een onmogelijkheid
in de tekst van Jesaja .
Alleen God staat aan het begin ,
is daar de boodschap .
Maar Yeshua laat hier weten
dat ge ook als mens
aan het begin kunt staan ,
namelijk uw eigen begin
als kind van 7 dagen oud
{ logion 4 }
PRAFULL SAWANT
LOGION XIX
<< DE SCHEPPENDE KRACHT
IS DE MENS
___________
Gelukkig hij die was
voor hij er was .
Als jullie mijn leerlingen worden
en naar mijn woorden luisteren
zullen deze stenen u dienen .
Want er zijn
5
bomen voor jullie in het paradijs
die onveranderd blijven ,
zomer en winter ,
en waarvan de bladeren
niet
afvallen .
Wie deze leert kennen ,
zal de dood niet smaken . >>
___________________
<< In het O.T.
wordt God ' de eeuwige ' genoemd .
En alleen God
is daar
' de eeuwige ' .
Jesaja
laat hem zelfs zeggen :
' Niemand is aan mij gelijk . '
Maar
in de gnostiek geldt
dat
' het eeuwige '
ook
in de mens is .
Dat wordt bedoeld met
' die was voor hij er was '
In de traditionele
joodse en christelijke
godsvoorstelling
is er een onoverbrugbare afstand
tussen de mens en God .
Mens en God
zijn wezensongelijk .
God
is
' gans anders '.
Maar
in de gnostiek geldt
dat we als mens
rechtstreeks met de bron
verbonden zijn .
Wij komen eruit voort .
Zoals een lichtstraal
verwant is aan de zon ,
zo is ook de mens
verwant aan de Bron . >>
Dit is
typisch
heidens ,
Pythagoras .
Mensen
rechtstreeks
met de bron verbonden .
<< ' Wij hebben de gelaatstrekken
van de Vader '
Wij zijn
' de erfgenamen van de Vader' .
Dat zijn uitdrukkingen
in gnostische teksten
om weer te geven
dat wij als mens
verwant zijn met de Bron
zoals een kind
met zijn biologische ouders .
Wij zijn één met het Eeuwige .
In mystieke momenten
kunt ge die eenheid ervaren .
Dan lijkt het wel
alsof ge buiten de tijd bestaat .
Die toestand van het bewustzijn
heet in de gnostiek
het Christusbewustzijn
of de Christusnatuur . >>
Zoals reeds eerder geuit
houden we niet
van deze benaming .
Pythagorasnatuur
Metanatuur
Metabewustzijn
Metatoestand
Metamoment
?
<< Zoals in de toelichting
bij de proloog werd verteld ,
heeft de mens
volgens de traditie van de gnostiek
2 naturen .
De mens draagt in zich
de Christusnatuur .
die deel heeft
aan de tijdloze eeuwigheid .
De Christusnatuur
is de aanwezigheid van de Bron
in elke mens .
De idee van de aanwezigheid
is vergelijkbaar
met het joodse begrip
Shekina ,
de aanwezigheid Gods .
In de joodse traditie
is God de alom Aanwezige .
Hij is dus ook aanwezig
in de mens .
De gnostiek
noemt die aanwezigheid
van de Bron in de mens :
de Christus in u .
De Christus in de mens
is ieders eigen zoon van God .
Het Christusbewustzijn is tijdloos .
Het was er al
voor gij er waart
zelfs voor Abraham er was :
' Waarachtig ,
ik verklaar u
voordat Abraham er was ,
ben ik .'
Yeshua vertelt hier
dat er een weg is
naar de hereniging
van het tijdsgebonden persoonlijk bewustzijn
met
de tijdloze Christusnatuur
indien de verbinding verbroken is .
Dan zijt gij een heel mens .
' Dan zullen deze stenen u dienen .'
De Bron
is de scheppende kracht
van de werkelijkheid .
Maar de mens
is zelf ook scheppend ,
omdat de mens
die scheppende kracht
van de Bron erft .
De farao Echnaton
zei het zo :
' God is de scheppende kracht
in het hart van de mens .'
En daarom
kunnen we
zelf
de materiële schepping om ons heen
bezielen ,
als een voortzetting
van het eeuwigdurende
scheppingsproces .
Door 'de stenen ',
de materie
te heiligen
vanuit de verbondenheid
met de Christusnatuur in u ,
zullen zelfs de stenen u dienen
om het koninkrijk op aarde te scheppen .
Zoals de klei
ter deschikking staat van de pottenbakkers
zo zal de materiële werkelijkheid ,
ook uw eigen lichaam ,
u dienstbaar zijn
in uw persoonlijke zingeving
aan uw leven
en daarmee
aan de hele schepping .
Als u leeft en handelt
vanuit de Christusnatuur in u ,
word u zelf aktief deelnemer
in het nooit eindigend scheppingsproces
van de hele werkelijkheid .
Ook in het oude Egypte
bestond er een opvatting
dat de zichtbare werkelijkheid
een emanatie is van de Bron .
In alle zichtbare vormen
brengt de Bron ,
God ,
een aspekt van het eigen wezen
tot expressie .
De roos is een gelaat van God .
In de schoonheid van de roos
laat God zichzelf kennen .
Wie zich laat ontroeren
door de schoonheid van de roos
ervaart daarmee
een intieme ontmoeting
met de Bron van zijn ,
met God .
Het Aramese Onzevader
zegt het zo :
' Bron van Zijn
die ik ontmoet
in wat me ontroert .'
Maar niet alleen de roos ,
ook een krokodil ,
een kat ,
een nijlpaard ,
en alle andere dieren
zijn een gelaat van God,
vond men in het oude Egypte .
Daarom is een krokodil heilig ,
zijn alle dieren heilig .
Daarom
is
ook
elke medemens heilig ,
zijt ge zelf heilig .
Want elke mens
is op haar of zijn eigen manier
een gelaat van God . >>
Wat
natuurlijk
moet gepreciseerd ,
aangevuld ,
verbeterd .
Anders
houdt het
geen
stand
tegenover
de Voorbeeldwet .
<< Juist in
ieders unieke hoedanigheid
als individueel mens ,
is elk van ons een vonk ,
een lichtstraal ,
van het goddelijke ,
een emanatie van de Bron .
Naastenliefde
is in deze opvatting
niet alleen een moreel gebod ,
het is ook de beleving
van de wezenlijke eenheid
die we met elkaar vormen
in alle verscheidenheid . >>
Dit is uiteraard
niet voldoende ,
maar ik vermoed
dat Bram Moerland
dit ook weet .
<< 5 bomen
5 was in die tijd
het symbool
van de volheid .
In de klassieke oudheid
spreekt men over de kwintessens ,
de vijfde essentie .
Men beschouwde toen
aarde , water , lucht en vuur
als de 4 elementen
waaruit de materiële schepping
was opgebouwd .
De kwintessens
is de alles doordringende essentie
van deze 4 oerelementen .
Aarde , water , lucht en vuur
zijn expressies ,
vormen ,
van de ene kwintessens .
De ervaring en het inzicht
dat alle verscheidenheid
gedragen wordt
door een alomvattende eenheid ,
kent vele namen .
Hier
wordt die dragende eenheid
tot uitdrukking gebracht
in het beeld
van de eeuwigdurende 5 bomen
in het paradijs .
Want deze bomen veranderen niet
en de bladeren vallen er niet af .
Ze symboliseren dus
het eeuwige
dat ook in de mens is . >>
De 5 :
klassieke oudheid ,
hellenisme
en
verlicht Jodendom
die
niets
met het O. T. Jodendom
te maken hebben .
Dit is
ook hier
overduidelijk .
'PRAFULL SAWANT
LOGION XXI
<< DE DIEVEN
IN DE NACHT .
___
Maria richtte zich tot Yeshua :
' Op wie lijken uw discipelen ? '
Zij zijn als kinderen
die wonen op een land
dat niet van hen is .
Als de eigenaars van het land komen ,
zullen deze zeggen :
' geef ons ons land terug .'
Zij zullen zich uitkleden
in hun aanwezigheid
om het land aan hen te laten
en terug te geven .
Daarom zeg ik :
Als de eigenaar van een huis
weet dat de dief komt ,
zal hij wakker blijven
tot hij komt ,
en hem niet toestaan
in te breken in zijn huis
om zijn bezittingen
daaruit weg te dragen .
Wat jullie betreft ,
sla acht op het begin van de wereld .
Bescherm uzelf met grote kracht ,
opdat de rovers
geen weg tot u vinden ,
want het gevaar dat u verwacht ,
zal zeker opdagen .
Moge er onder u iemand zijn
die dit goed begrijpt :
toen het graan rijp werd ,
snelde de dief toe met zijn sikkel
en oogstte het .
Wie oren heeft , die hore ! >>
_____________
<< Dit logion
gaat ook over bevestiging ,
zoals ook al besproken
bij het vorige logion .
Dit logion
is de nadere uitwerking daarvan .
Maar er zit nu ook
een belangrijke waarschuwing bij .
Eerst dan maar de waarschuwing .
Als iemand zijn geloof
in zichzelf
verloren heeft
zich in
'diepsten van ellende'
bevindt ,
is hij een gemakkelijke prooi
voor allerlei geloofsverkondigers .
Dat zijn
in de soms
wel erg krasse beeldtaal
van de gnostiek ,
' de dieven in de nacht ' . >>
Die ' krasheid '
valt nog wel mee
vind ik .
<< In de zielenood
van de ander
zien zij hun kans schoon . >>
Zo zijn er
helaas
maar al te veel .
<< Zij hebben immers
de antwoorden !
Met hun voorgebakken antwoorden
beroven ze
de mens in nood
van zijn eigen weten
en voeren hem tot
spirituele slavernij .
Zit u diep in de put ,
zit u het niet meer zitten ,
bent u ten einde raad ?
Weet dan
dat de dieven in de nacht
klaar staan ,
met valse beloftes van gelukzaligheid .
Als u het
na een tijdje
weer ziet zitten ,
zullen ze zeggen :
' Dat hebt u aan ons te danken '
of
' Dat is van ons '
zoals in dit logion wordt gezegd .
Ze zullen toesnellen
als u weer opbloeit
en u voor eigen gewin oogsten .
Ze zullen niet zeggen :
' De kracht in uzelf
heeft u genezen ' , >>
En / of :
' gíj hebt het gedaan ,
ik was
hoogstens
een katalysator '
<< nee ,
ze zullen zeggen :
' Ons geloof heeft u genezen . '
Kunt u dan nooit
hulp van anderen aannemen ?
Natuurlijk wel .
Er zijn ook andere hulpverleners dan
' de dieven in de nacht '.
Aleid Schilder
heeft dat ook schitterend verwoord
in een artikel
in dagblad Trouw :
' Mijn visie is dus
dat wij allemaal
iets van God in ons hebben
en dat onze bestemming is gelegen
in het realiseren
van die Kern ,
in het er uiteindelijk
mee samenvallen .'
Die ' gnostische ' opvatting >>
Die
in wezen
Miletische ,
Pythagorische
opvatting
<< heeft gevolgen
voor het handelen
van de schrijfster als therapeute :
' Ik hoef die andere
niet te redden
en kan dat ook niet .
Daarbij geloof ik
dat mijn gesprekspartner
in wezen
zelf het beste "weet"
wat er moet gebeuren ' >>
Meestal
is dat zo .
De ouders
van de ontvoerde Anthony
waren wijs :
na zijn bevrijding
weigerden ze therapeuten ,
hingen het princiepe aan van :
' zoveel mogelijk
gewoon doen '.
Teveel
kinderen , volwassenen
gaan
écht
achteruit
zelfs
onderuit
vanaf zij
in de psychiatrie terecht komen .
<< Dat zou welhaast letterlijk
door een oude gnostikus
gezegd kunnen zijn .
De overtuiging
dat de ander
in wezen
'goddelijk' is ,
leidt tot respekt
voor het zijn van die ander .
Als we al
in een relatie van hulpverlening
tot die ander staan ,
kan en mag die hulp
niet verder gaan
dan het wekken van die ander tot
' zijn eigen weten',
opdat die ander
' zichzelf kan verlossen ' .
Dat is
precies
de rol die aan Yeshua wordt toegekend
in de oude gnostische geschriften .
Hij is daar de boodschapper
die de mens helpt
' zichzelf te herinneren' .
Als ge in een levenskrisis
zo'n wijs medemens treft ,
en dat hoeft
helemaal geen
professioneel hulpverlener te zijn ,
dan kan die u helpen
om gesterkt
uit uw levenskrisis tevoorschijn te komen .
Maar wat zijn nu die
' kinderen die wonen
in een land dat niet van hen is ' ?
Stel ,
u bent een psychotherapeut ,
zoals Aleid Schilder .
Een mens in nood komt bij u .
Die ander legt zijn leven
in uw handen .
U wordt dan ,
in de gnostische terminologie
van het koningschap ,
regent over het land van die ander .
Die ander
legt zijn leven in uw handen .
Daar is helemaal niets mis mee .
Maar ,
door uzelf
zo methodisch weg te cijferen
en u geheel te richten
op het leven van die ander .
Ook daar is niets mis mee .
Het is zelfs heel mooi
als ge de kunst verstaat
om op die onbaatzuchtige manier ,
niet uit op eigen gewin ,
bij die andere aanwezig te zijn .
Als dan die andere
zichzelf hervindt ,
mede door de liefdevolle aandacht
die ge die ander schonkt ,
zal er een moment komen
waarop die ander
zijn eigen land
weer voor zichzelf opeist ,
zelf weer koning wil worden
over zijn eigen land .
Zo hoort het ook .
Dan hebt ge uw werk
als hulpverlener goed gedaan .
Maar dan moet ge
het bestuur van het land van die ander
wel weer teruggeven .
Ge moet het kleed van dienstbaarheid
uitdoen ,
dat wil zeggen ,
uw rol als hulpverlener
beëindigen
en die ander
weer als gelijkwaardig medemens
in zijn eigen waardigheid herstellen .
Het afbouwen van de hulpverlenerrelatie
bestaat uit
het beëindigen van de afhankelijkheid
en het herstel
van het koningschap van die ander .
Pas dan
is die ander
werkelijk
hersteld .
Datzelfde geldt
natuurlijk
voor spirituele leraren ,
zoals de discipelen van Yeshua .
Dus :
' Wat voor soort spirituele leraren
zijn uw discipelen ? '
vraagt Maria .
Dat zijn dus
geen
zendelingen
die erop uit zijn
anderen
te bekeren tot hun eigen geloof
maar mensen die anderen helpen
hun eigen kracht en weten
te mobiliseren
zodat die zichzelf kunnen verlossen .
Althans ,
zo is dat hier door Yeshua bedoeld .
Maar ,
let op ,
' wie oren heeft die hore '
iedere goedbedoelende hulpverlener
dominee , priester , psychotherapeut
of spiritueel leraar ,
loopt het gevaar ,
zonder dat hij of zij
dat misschien zelfs maar in de gaten heeft ,
om ook een dief in de nacht te worden .
Dus dit logion
bevat niet alleen
belangrijke richtlijnen
voor mensen in zielennood ,
namelijk
dat ze goed moeten opletten
aan wie ze hun vertrouwen schenken ,
maar ook voor hulpverleners ,
psychologisch of spiritueel :
trap niet in de valkuil
om uw tijdelijke ongelijke relatie
tot die ander
te willen vasthouden .
Geef de macht
over het leven van die ander
terug .
Maria
Opmerkelijk is overigens
dat hier Maria
een vraag stelt .
Dat zal wel Maria Magdalena zijn .
In de meeste logia
stellen ' de leerlingen ' een vraag .
' De leerlingen '
begrijpen er meestal niet veel van ,
maar dat is hun didaktische funktie .
Zij zijn de aangevers
van de domme vraag ,
met Yeshua als de leermeester
die het voor ons nog een keer uitlegt .
Maar hier is dat anders .
Om te beginnen staat er niet
' Maria richtte zich tot Yeshua ' .
Het is een klein
maar wel heel opmerkelijk verschil .
Wat Maria daarna zegt
is weliswaar een vraag
maar
het is
geen
domme vraag ;
_ _ _ _ _
het is veel meer een kritische toetsing .
Het lijkt wel
alsof ze Yeshua ter verantwoording roept :
' Wat doen uw leerlingen
met uw wijze lessen ,
beste Yeshua ,
andere mensen
vrij maken
of
gevangen nemen
? ' >>
Het lijkt wel
of Maria
wil aantonen
dat ze iets meer mag
want . . .
<< Yeshua stelt Maria gerust : >>
Anders
krijgt hij geen eten meer .
<< Zij zullen zich uitkleden
in hun aanwezigheid
om het land aan hen te laten
en terug te geven . '
Ja ,
zo is het bedoeld :
ze zullen de mensen
het koningschap
over hun eigen leven
teruggeven ,
nadat hun die ontnomen was
door 'de machten' ,
door de dieven in de nacht .
Maria kan tevreden zijn .
De naam Maria
los van verwantschap
Heel opmerkelijk
is ook
dat de naam van Maria
losstaat
van enige familiale verwantschap .
Het was toen gebruikelijk
om een vrouw aan te duiden
als dochter , vrouw of moeder
van een man ,
alsof een vrouw
geen identiteit van zichzelf zou kunnen hebben .
Maar hier
staat slechts
' Maria '
en dat is opvallend ongebruikelijk . >>
Dat was
HELEMAAL NIET
ongebruikelijk
bij de leerlingen / aanhangers
van Pythagoras .
En zij waren
hoewel een {verlichte}minderheid ,
niet de enigen .
In de officiële
openbare
wereld
van Rome-Griekenland
had een vrouw
meer rechten
dan in het
traditionele
niet-Helleense deel
van Israël
maar minder
dan bij de Germanen
en veel minder
dan bij de groep der
Pythagoreërs
waar er
kwasi-gelijkheid was .
En dus ook bij de groep der
Yeshua's .
<< Voor de volgelingen van Yeshua
uit zijn tijd
moet dat voldoende zijn geweest ,
ze kenden Maria
als een zelfstandige vrouw
los van enige verwantschap , >>
Daarover
later
meer .
<< en zo wordt ze
hier dus ook benoemd ,
met haar eigen naam ,
meer niet .
Hetzelfde geldt voor Salomé
in logion 61b .
Ook daar alleen
'Salomé ' .
Salomé wordt ook genoemd
in het oudste evangelie ,
dat van Marcus ,
met alleen haar eigen naam .
Matteüs corrigeert dat later
als hij het verhaal
van Marcus overneemt ;
hij noemt haar dan
' Salomé ,
de moeder van de zonen van Zebedeus . '
Dan klopt het weer
volgens het vrouwbeeld
van die tijd .
Hier ,
in Matteüs ,
ziet ge dus opnieuw
in miniatuur
hoe de overgang
subtiel
plaatsvindt
van Salomé als zelfstandige vrouw
onder de volgelingen van Yeshua ,
naar Salomé als moeder
van mannen , de zonen van Zebedeus . >>
Hier zien we inderdaad
weer
hoe het
van
Hellenisme
afglijdt ,
degradeert
in
shaoulisme .
'
PRAFULL SAWANT
LOGION XXII
<< HET SLECHTEN
VAN DUALITEITEN
MAAKT ALLES NIEUW
___________
Het oog van Yeshua
viel op kindren die werden gevoed .
Hij zei tot zijn leerlingen :
' Deze kindren die worden gezoogd
zijn als hen die binnengaan
in het koninkrijk ' .
Zij zeiden tot hem :
Moeten wij zijn als deze kindren ,
om binnen te kunnen gaan
in het koninkrijk ?
' Wanneer ge de twee
één hebt gemaakt ,
wanneer ge de binnenkant
maakt als de buitenkant ,
en de buitenkant
als de binnenkant ,
en het bovenste
als het onderste ,
en wanneer ge
het mannelijke
en het vrouwelijke
één maakt ,
zodat het mannelijke
niet meer mannelijk is
en het vrouwelijke
niet vrouwelijk ,
als ge ogen maakt
in plaats van een oog ,
en een hand
waar een hand is ,
en een voet
waar een voet is ,
en een beeld
waar een beeld is
dan
zult ge binnengaan in het koninkrijk . >>
______________
<< Weer zo'n typisch misverstand .
Yeshua zegt dat ge moet worden
als kinderen die worden gezoogd .
En de leerlingen
verstaan die opmerking
letterlijk
en vragen zich af
hoe dat nou kan .
Maar natuurlijk gaat het daar niet om .
Dit beeld van een kind
aan de moederborst
is een symbool .
Maar waarvan ?
Het heeft duidelijk te maken
met wat daarop volgt :
van de twee één maken ,
ofwel het slechten van dualiteiten .
Mensen zijn geneigd
de werkelijkheid te verdelen
in goed en kwaad ,
vriend en vijand ,
mannen en vrouwen ,
hemel en aarde ,
materie en geest .
Alles wat ze meemaken
wordt geduid
in die dualiteiten .
En bijna altijd
wordt daar
een waardeoordeel aan verbonden . >>
En vaak moet dat ook .
Moet
het kwade
bestreden .
Weg met tirannie .
Bram Moerland ,
DE VOORBEELDWET !
<< De ene helft
van de werkelijkheid
is goed ,
de andere is slecht . >>
Dat is
karikaturaal .
Libertas
óók
niét
dualistisch
maar
ziet / beoordeelt
het anders .
En ik vermoed
Yeshua ook .
<< Maar daarmee
raakt ge het zicht kwijt
op de totaliteit ,
op de eenheid van alles . >>
Nee .
Juist niet .
<< Ge wordt er blind van . >>
Normaal gesproken
de Libertas manier
niet ,
nee .
<< Zo is
in het kerkelijk christendom
onder invloed van Plato
een dualisme ontstaan
van materie en geest . >>
Juiste opmerking .
En
ons inziens :
Plato is verkeerd .
" Materie " en " geest "
zijn emanaties
van
materie .
' Kerkelijk christendom '
vinden we
geen
gelukkige term .
Officieel kristendom .
Geïnstitutionaliseerd kristendom .
Shaoulisme .
<< ' Materie
is
laag en minderwaardig ;
geest
is
hoog en heilig '.
Blindheid
ontstaat
wanneer ge door de bril
van uw eigen waardeoordelen
naar de werkelijkheid gaat kijken .
Uw
eigen
oordeel
over de opgedeelde werkelijkheid
is
de spreekwoordelijke balk
in
uw eigen
oog .
Door de ene helft
van de werkelijkheid
te minachten ,
en de andere helft
te verheerlijken ,
raakt ge het zicht kwijt
op de heelheid van de werkelijkheid ,
ook op de heelheid
van uzelf .
Ge wordt dus
niet alleen blind
voor de werkelijkheid
buiten u ,
maar ook voor de werkelijkheid
binnen u . >>
Beter ware geweest
had Moerland
niet alleen
voorbeelden gegeven
betreffende
materie - geest,
hier benadert hij
ons inziens
de waarheid ,
mits aantekeningen ,
maar
óók
betreffende
goed-kwaad .
Voorbeelden
Moerland
!
De meisjes en Dutroux
Churchill en Hitler
<< Uw waardeoordeel
over de werkelijkheid
verleent aan alles een sluier
waarachter
de echte werkelijkheid
verborgen raakt .
U ziet de duiding ,
het oordeel ,
niet
de echte , hele werkelijkheid .
Als u de gehechtheid
aan dat waardeoordeel
over de werkelijkheid
zoudt loslaten
valt die sluier weg . >>
Zie onze
voorbeelden .
Hier
heeft
ons inziens
Moerland
diepgedacht
maar niet
door -
kerngedacht .
Ons inziens
Yeshua
wel .
<< Daardoor
herstelt ge ook
uzelf
in uw oorspronkelijke
eenheid .
Alles is dan enerzijds hetzelfde ,
een hand is nog steeds een hand ,
een voet is nog steeds een voet ,
en tegelijk
is alles
helemaal anders , totaal nieuw .
Het is alsof ge
nu pas
alles voor het eerst ziet .
Voor een kind is alles één .
Zijn voedsel ,
de moedermelk ,
is één .
Er is in die moedermelk
nog geen dualiteit .
De moedermelk in dit logion
is natuurlijk ook een symbool ,
en verbeeldt hier
de kosmische moederborst ,
' de Bron van alle zijn ' .
Ook de kosmische Bron van alle zijn
kent geen dualiteiten ,
dat wil zeggen :
dualiteiten
zijn geen deel van de werkelijkheid .
Dualiteiten
zijn door de mens
achteraf
opgelegde oordelen
over de werkelijkheid ,
maar vormen van de werkelijkheid
zelf geen deel >>
Zie
mijn
laatste opmerking .
<< Voor het ene leven
dat voortstroomt
uit de kosmische moederborst
is de tekst van toepassing
uit het gnostische
Evangelie van Filippus { 10 } :
' Licht en duisternis ,
leven en dood ,
rechts en links
zijn broers .
Ze kunnen niet van elkaar gescheiden .
Om die reden
zijn noch de goeden goed ,
noch de slechten slecht
en is leven
niet alleen maar leven
en dood
niet alleen maar dood . '
Zie
onze opmerkingen .
<< Daarom zal eenieder
tot zijn oorsprong ontbonden worden .
De ' oorsprong '
in deze tekst van Filippus
waartoe wij ontbonden zullen worden
is in dit logion
verbeeld in de moederborst .
Als we ' ontbonden ' worden
van dualiteiten ,
kunnen we ons weer laven
aan die kosmische moederborst
die alle leven voedt .
Isis en Maria
Er bestaan veel kristelijke afbeeldingen
van moeder Maria
met kindje Yeshua op de schoot .
Isis
is het mythische symbool
van de natuur
als de oermoeder
die het leven voedt .
Zij is volgens de mythe
maagd
voor en na de geboorte van Horus
omdat ze in haar bestaan ,
haar vruchtbaarheid
en haar voeding
op zichzelf bestaat .
Zij is daarin
niet afhankelijk
van een oorzaak buiten zichzelf .
Zij is zonder oorzaak .
Er is echter
een kenmerkend verschil
in de afbeeldingen van Isis en Maria .
Isis geeft Horus
bloot
de borst .
Haar borsten
worden
prominent
getoond .
Bij Maria
is geen boezem te bekennen .
Dat komt omdat in het
kerkelijke , dualistische kristendom
een
afkeer
ontstond
van alles wat
met materie
en dus ook
met het lichaam
te maken heeft
en vooral een afkeer
van seks .
Dus heeft Maria geen borsten . . . >>
Volledig korrekte redenering
PRAFULL SAWANT
LOGION XXIV
<< ALS U DENKT
DAT U ER NOG NIET BENT ,
BENT U ER OOK NOG NIET .
__________
' Leidt ons naar de plaats ,
waar u bent ,
want wij zijn nog niet zo ver .'
' Wie oren heeft , die hore !
Er is licht dat is ,
in een mens van licht ,
en zo iemand
verlicht de hele wereld .
Als hij niet straalt ,
is hij duisternis .' >>
________________
<< De leerlingen willen leiding ,
ze willen dat Yeshua hen leidt .
Maar
dat kan niet .
Het licht in uzelf ,
daar kunt ge alleen zelf heen .
Daar kan iemand anders
u niet brengen .
Als u denkt
dat iemand anders
u zou moeten leiden
naar datgene waar u naar verlangt ,
ontkent u juist daarmee
het licht in uzelf .
Door uzelf
spiritueel afhankelijk te maken
van iemand anders ,
plaatst u uzelf
in duisternis .
Als u denkt
dat u er nog niet bent ,
bent u er ook niet .
Het denken
schept dan zelf
een dualiteit
tussen
het hier - en - nu
en
het te bereiken doel .
En daarmee wordt het doel
onbereikbaar ,
zo lijkt het althans ,
zo zult u het dan ervaren .
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
PRAFULL SAWANT
LOGION XXV
<< MET NAASTENLIEFDE
DE WEG OP .
Hebt uw broeder lief
als uw ziel ,
behoed hem
als uw oogappel . >>
__________
<< Wat een mooi beeld is dat :
' behoed uw broeder
als uw oogappel '
Uw oog
is heel gevoelig voor aanraking .
Het is misschien wel
uw meest kwetsbare lichaamsdeel .
Wees dus even gevoelig voor uw naaste
als u zelf bent voor uw oogappel .
Dit logion
is een kommentaar
op een tekst uit het O.T.
In Spreuken 7 : 1 staat :
' Koester mijn lessen als uw oogappel '
Het verschil met dit logion
is groot en wezenlijk .
In het O.T.
moet de leer gekoesterd worden .
Maar in Thomas
is het uw broeder
die behoed dient .
De mens gaat boven de leer .
Zoek de antwoorden
op uw levensvragen
niet
in het verhevene ,
maar
in de eenvoudige , alledaagse praktijk . >>
In de
eenvoudige praktijk
én
het verhevene .
<< De weg ,
niét
de leerschool
is de praktijk van het leven .
Een leerschool
kan nooit meer zijn
dan een voorbereiding ,
een vingerwijzing .
En de vinger die wijst naar de maan
is
niet
de maan .
Maar uw naaste liefhebben ,
is dat wel zo gemakkelijk ? >>
PRAFULL SAWANT
LOGION XXVI
<< ZOEK DE BALK
IN UW EIGEN OOG
____
<< U ziet wel de splinter
in het oog van uw broeder
maar u ziet niet
de balk in uw eigen oog .
Als u de balk
uit uw eigen oog verwijdert ,
dan zult u helder genoeg zien
om uit het oog van uw broeder
de splinter weg te halen . >>
__________
Dit
vind
ik ,
heb ik steeds gevonden ,
een prachtig logion .
<< U kunt kijken
naar een medemens
met ogen van liefde .
Die nodigen
de ander
uit
tevoorschijn te komen ,
zichzelf
te laten zien .
Ge kunt ook
naar een medemens
kijken met een oordelende blik . >>
In geval
van Hitler of Dutroux
kan dat nuttig zijn .
<< Is dat één van ons ? >>
Nee .
<< Gedraagt die zich wel
volgens
onze eigen
normen en waarden . >>
Die 2?
Helemaal
maar dan ook
helemaal niet .
<< Heeft die zich
wel netjes
aangepast >>
De voorbeeldwet
Bram Moerland .
NIET ALLEEN
aan migranten denken .
Ge spraakt
over
' de andere '.
<< Lief is :
een medemens toestaan
anders te zijn
dan uzelf . >>
Onder
verscheidene voorwaarden
van bijvoorbeeld
moreel gedrag ,
plaats ,
omstandigheden ,
bepaalde wetten
enzovoort .
<< Als u daartoe
niet
bereid bent
kunt ge
niet
de mens in de ander zien ,
kan er ook geen sprake zijn van
naastenliefde . >>
Maar ik zie
heel duidelijk
de mens
in Hitler .
Hij hield van dieren ,
was korrekt en vaderlijk
tegenover z'n sekretaressen ,
was trouwens
over het algemeen
goed
in de privésfeer ,
maar
dat boeit me niet echt .
Wat ik
WEL
interessant
en toevallig ook
belangrijk
vind :
hij
bezat
niet
de fundamentele
moed
diep
door
kern
te denken ,
hij
liet
zich
veroveren
door
rechts führerfascisme ,
onherroepelijk ,
tot in het uiterste
- wat
een 'oordelende blik ' verdient ,
en misprijzen
en afschuw -
en dat hij verantwoordelijk was
rechtstreeks
voor
minstens
10 miljoen slachtoffers
en
indirekt
20 - 30 miljoen meer .
Dus naastenliefde . . .
liefst
gedood
tijdens een aanslag ,
anders
eerlijk berecht
en levenslang .
ECHT
levenslang .
VOORBEELDWET
<< Liefde
kan alleen opbloeien
in totale openheid
voor al wat is . >>
Totale openheid
voor Auschwitz
?
Sorry Bram Moerland ,
met diep respekt ,
maar uitgebreider ,
meer voorbeelden .
Meer verklaring .
<< Alleen
iemand
die vrede met zichzelf sluit ,
de strijd tegen zichzelf staakt ,
kan deze openheid bereiken . >>
Ja en nee .
Er kan
en moet
soms
gestreden ,
om tot harmonie
te komen ,
tot
- inderdaad -
vrede ,
en niet alleen
met zichzelf .
<< Dat betekent
in de praktijk van het leven
dat men zichzelf ontwapent ,
zijn pantser aflegt ,
en bereid is geraakt te worden ,
ook door pijn en verdriet .
In de vrije ruimte
die deze openheid schept
zal liefde zichzelf aandienen
als de bestaansgrond
van zichzelf en de medemens .
Wij kunnen een ontmoeting
met een medemens
op 2 verschillende niveaus ervaren .
Het ene niveau
is dat van
de beschrijving van de werkelijkheid ,
waarbinnen
allerlei dogma's en regels
vertellen
hoe men zich in bepaalde omstandigheden
dient te gedragen .
Het andere niveau
is dat van
de ziel .
' Zie de mens '
werd eerder gezegd
in logion 5 .
Niet
de mens
zoals hij is
volgens de geldende beelden en normen ,
maar de mens die ge ziet
als ge het venster van uw ziel
durft open te zetten .
Als ge zo kunt kijken ,
zal uw ziel bewogen worden
door wat ge ziet .
Als ge dan
vanuit die bewogenheid handelt ,
zal uw handelen
een uiting zijn van waarachtige liefde .
_ _ _ _ _
< Hij heeft de balk
uit zijn oog verwijderd .
En daardoor
is ook de vermeende splinter
in het oog van de ander
zomaar ineens verdwenen . >>
Met respekt ,
hier
hadden
meer voorbeelden
gehoefd .
Het is zulk een goed logion
dat zelfs het N.T.
het heeft moeten overnemen ,
het niet heeft kunnen veranderen .
PRAFULL SAWANT
LOGION XXVII
<< DE WERELD
ALS
BEVROREN ZINGEVING
_________
Als u niet vast
ten opzichte van de wereld ,
zult u het koninkrijk
niet vinden .
Als u de sabbat
niet als een sabbat in acht neemt ,
zult u nooit de vader zien . >>
____________
_ _ _ _ _
<< Daarom zijn helaas
juist gelovigen
tot de meest grove wreedheden in staat ,
omdat ze de leer
in de plaats stellen van hun hart . >>
_ _ _ _ _
PRAFULL SAWANT
LOGION XXVIII
<< ZO DRONKEN
ALS EEN FUNDAMENTALIST .
_________
Zette ik mij
te midden van de wereld ,
verscheen ik aan hen
in levende lijve ,
vond ik hen allen dronken ,
en geen van hen dorstend .
Bedroefd werd mijn ziel
om de mensenkinderen ,
want blind zijn zij in hun denken ,
en ze zien niet
dat ze leeg in de wereld kwamen
en even leeg
proberen weer de wereld te verlaten .
Maar nu zijn ze dronken .
Pas als ze de wijn verwerpen
zullen ze veranderen . >>
___________
<< Dronkenschap
is weer zo'n typisch
gnostisch symboolwoord .
Een fundamentalist is dronken .
Hij heeft te veel gedachten
tot zich genomen
en zijn dorst naar een vervuld leven
gelest met absolute waarheden . >>
Wij zien
het wegzinken
van iemand
in fascisme
helemaal anders .
' Te veel gedachten
tot zich nemen '
en
'gelest met absolute waarheden'
kan
maar moet niet persee
slecht zijn .
Trouwens
VOORBEELD
Absolute waarheid :
er zijn 6 miljoen Joden
omgekomen in de holocaust .
Stoort die
absolute waarheid
?!
<< Leeg ,
als een vrij mensenkind ,
kwam hij op de wereld
met de opdracht
zelf
vervulling te geven aan zijn leven .
Maar in plaats van te zijn
zoals hij bedoeld was ,
en te woekeren met zijn talenten ,
vergat hij zichzelf in dronkenschap .
Daarom zal hij
leeg
weer de wereld verlaten ,
alsof hij niet eens geleefd heeft ;
Triest !
Wie zo dronken is van waarheden
kan het licht niet zien ,
kan niet begrijpen
dat er een
andere
levenshouding
mogelijk is ,
kan alles wat daarover gezegd wordt
niet verstaan .
Zo iemand is horende doof .
Pas
als ze de bedwelmende waarheden
verwerpen ,
dan gebeurt er misschien
iets anders met de dronkaards .
Dan kunnen ze
weer
als een kind worden
en opnieuw
aan het leven beginnen ,
het echte leven ,
en niet het namaakleven
van fundamentalistische waarheden . >>
Met respekt ,
maar hier vinden we
het logion zelf
beter
dan uw interpretatie .
Ook zou het beter heten :
' Dronken
zijn de fundamentalisten ' .
PRAFULL SAWANT
LOGION XXXI
<< MOED VERZAMELEN
VOOR DE SPRONG
__________
Een profeet
wordt niet geëerd
in zijn eigen dorp ,
een arts geneest niet zijn vrienden .
_________________
_ _ _ _ _
<< Kans dat ge
allerlei kommentaren
te horen krijgt , zoals :
' Wie denkt ge wel dat ge zijt ?
Dat is toch niets voor u !
En ik hield nog wel zoveel van u.
Ik weet niet meer wat ik aan u heb .
Waarom laat ge ons in de steek ?
Of erger nog . >>
Prachtig Bram Moerland
Dit zijn
VOORBEELDEN ,
uit het leven gegrepen .
<< Ze dreigen met uitstoting ,
sociale isolatie .
Ja ,
dan moet ge moed verzamelen
om toch uw eigen weg te gaan .
Het lijkt misschien wel
alsof er een zware eenzaamheid
voor u opdoemt .
Maar als ge
toch
de sprong waagt ,
dan blijkt er
voorbij de sprong
helemaal geen eenzaamheid te zijn .
Achteraf kunt ge zien
dat niet
de eenzaamheid u tegenhield
maar alleen
uw eigen
angst
voor de eenzaamheid . >>
Prachtig logion .
Prachtige kommentaar .
PRAFULL SAWANT
LOGION XXXII
<< DE ZACHTE KRACHT
_____
Een stad ,
die men bouwt op een hoge berg
en versterkt ,
kan niet vallen ,
maar ook niet verborgen blijven . >>
_________
<< Hoe mooi sluit dit logion
toch weer aan bij het vorige .
Het maakt opnieuw duidelijk
dat de volgorde van de logions
niet willekeurig is ,
maar
een zorgvuldige
didactische opbouw bezit .
Het vorige logion
ging over het verzamelen van moed
om uw eigen weg door het leven te gaan
vanuit de verbondenheid
met uw innerlijke bewogenheid .
We beschreven daar
dat de angst voor de eenzaamheid
een grote barrière kan zijn
om uw eigen weg te durven gaan .
En ook
dat die eenzaamheid
helemaal niet opdoemt
als ge de sprong in de leegte
durft wagen ,
maar
dat zich in die leegte
van het niet-weten
een alles overkoepelend gevoel
van verbondenheid kan manifesteren .
Eenmaal die sprong gewaagd ,
kunt ge ontdekken
dat er een wereld in u schuilt
waar ge allengs
meer en meer
op zult durven vertrouwen .
Dat oervertrouwen
legt langzamerhand
een soort fundament onder uw handelen .
Dat fundament van vertrouwen
wordt steviger en steviger .
Het wordt ,
zegt dit logion ,
een rotsvast vertrouwen
als een hoge berg .
Dat vertrouwen
is niet louter een idee , een gedachte .
Het is innerlijk ervaarbaar
als een aanwezigheid .
Het maakt u bijna letterlijk
onkwetsbaar . >>
Het verbetert
de weerbaarheid
van individuen ,
van groepen ,
van naties .
Van naties ,
óók van naties ,
indien goed toegepast .
Indien
enkel
van individuen
zou men natuurlijk
kunnen zeggen
dat het weinig helpt
als ge naar de
" opvoedingskampen "
of
gaskamers
wordt gevoerd .
<< Hoe verdrietig het leven
soms
misschien ook is ,
hoe verraden ge u
misschien soms voelt ,
in u
schuilt een zachte ,
maar onoverwinnelijke kracht
die zelfs door de zwaarste levenspijn
niet meer kapot te krijgen is .>>
_ _ _ _ _
PRAFULL SAWANT
LOGION XXXIII
<< GA STRALEN
_____
Roep vanaf de daken
wat uw ogen gehoord hebben ,
want niemand steekt een lamp aan
en verbergt die onder een korenmaat ,
en hij zet deze ook niet
op een verborgen plaats ,
maar hij zet die lamp
op een voet ,
opdat iedereen die komt en gaat
het licht zal zien . >>
_________________
<< O nee ,
dit is geen oproep
om een zendeling te worden ,
of om langs de deuren te gaan
om zieltjes te winnen .
Dit logion
neemt op krachtige wijze
stelling in een debat .
Het debat gaat over
wereldverzaking
versus
deelname aan de wereld .
Moet ge
als spiritueel mens
de woestijn in -
letterlijk zelfs ?
Moet ge u als monnik
terugtrekken uit de wereld
achter hoge kloostermuren ?
Moet ge afzien van alles
wat lichamelijk is ,
zoals de " geestelijken "
in de rooms - katholieke kerk
geacht worden te doen
door celibatair te leven ? >>
Het shaoulisme
achtte
het celibaat
veel hoger
dan het huwelijk .
Oppervlakkige verklaringen
over het thomas evangelie
- zoals in Wikipedia -
vinden dit evangelie
ascetisch ,
anti-lichamelijk .
Ik ben het daar helemaal
niet
mee eens .
<< Ja ,
dat was een veel gehoord standpunt
in de tijd van Yeshua . >>
Niet echt
<< Het komt van de Griekse filosoof
Plato
en het heeft grote invloed gehad
op het zich vormende christendom .
Maar dit logion
is het daar niet mee eens .
Yeshua
is hier trouw aan zijn Joodse wortels . >>
Véél beter :
trouw
aan de Miletische wijsbegeerte .
Aan de niet-Platonisten .
Aan Pythagoreeërs .
Aan dat gedeelte
der Joodse bevolking
dat hellenistisch was .
Plato's leer
was niet dé Griekse filosofie ,
slechts een deel ervan .
<< Het Jodendom
is van oorsprong gericht
op het handelen in de wereld .
Het is een doe-religie .
Hoewel de Joden
natuurlijk hun geloof hebben ,
is het hebben van een geloof
op zich niet van belang .
Bepalend is hoe ge u
gedraagt
in de wereld .
In de tijd van Yeshua
staat het Jodendom >>
Een gedéélte
van het Jodendom
<< onder invloed
van de Griekse filosofie , >>
Een gedéélte
van de Griekse filosofie .
<< met name die van Plato .
Die is gericht
op verachting
van het lichaam en alles wat materie is .
De aarde
is een droevig tussenstation
in het verwerven
van eeuwige zaligheid
in het hiernamaals .
De aarde
is
' het ondermaanse tranendal ' .
Door nu al
tijdens het leven
celibatair te leven ,
en zich terug te trekken
uit de wereld ,
neemt men als het ware
al vast een voorschot
op het louter geestelijk bestaan
na de dood .
Ook het geloof
begint in die tijd >>
Preciezer :
ten tijde van Shaoul
<< de overhand te krijgen
op het gedrag .
Alleen door het geloof
zou men de eeuwige zaligheid
kunnen verwerven ,
niet door gedrag ,
zoals Paulus leert
in zijn
' Brief aan de Romeinen ' .
Dit logion
protesteert daar
fel tegen . >>
Volledig akkoord .
En nogmaals ,
helemaal ingaand
tegen de oppervlakkige
uitwijdingen / " verklaringen "
leugens
van de media
- maar we zijn van hen
meer gewoon -
over dit prachtig
evangelie ,
beter :
handboek , leerboek ,
wijsheidsboek
vrijheidsboek .
<< In de gnostiek
speelt het geloof geen rol van belang .
Men treft daar zelfs
een grote argwaan aan
tegen een geloof ,
omdat het geloof
in een absolute waarheid
het kontakt
met de innerlijke gnosis
verduistert .
In de gnostiek ,
tot en met de katharen
in Zuid - Frankrijk
in de 12de eeuw ,
heerst dan ook de opvatting
dat men christen is
door zijn gedrag ,
niet door enig geloof .
Alleen het handelen in de wereld
bepaalt of ge
wel
of
niet
christen bent .
Wat ge wel of niet gelooft
doet er niet toe .
Geloof of gnosis ,
dat was een belangrijk twistpunt
bij de vorming van het vroege christendom . >>
Voorbeelden
daarvan
later
bij onze kommentaar .
<< Deze tekst
neemt stelling in het debat . >>
Ons inziens
zijn dit de gedachten
van Yeshua .
<< Moet ge uzelf
terugtrekken uit de wereld ,
zoals in die tijd
de woestijnheiligen ?
Nee ,
beslist niet ,
want niemand steekt
steekt de lamp van zijn ziel aan
om die vervolgens te verbergen .
Ga schijnen !
Straal !
En als ge al iets wilt uitdragen ,
wees een boodschap voor uw medemens
door uw gedrag . >>
Een boodschapper , beschermer ,
bevrijder
door uw gedrag .
KARL SHAKUR