ROSA FIRTH
Heart of Darkness { Joseph Conrad }
Kommentaar
en
mijmeringen
bij
het 2de deel
van
De twee grootste genocides
____
Op 't einde gekomen
van het 2de langste gedicht
van
Zang I
{ ' Voor de Verre Prinses ' }
van
' Volgend Jaar in Atlantis '
En het eindigt
met het woord
' Vrijheid '
Het is inderdaad zo
dat het niet is
Vrijheid
of
Rechtvaardigheid
Vrijheid
of
Gelijkheid
Vrijheid
of
Veiligheid
Vrijheid
of
Leven .
Het
is
Vrijheid
DUS
Rechtvaardigheid
DUS
Gelijkheid
DUS
Veiligheid
DUS
Leven .
Vrijheid
het hoogste doel
de grootste vereiste
het enige middel .
Blijven vechten .
Zeker in deze tijden
waarin West-Europa
afgegleden is
van een te verbeteren demokratie
naar een semi-democratie
en
nu
aan 't zinken is
in een semi-diktatuur :
dat
levensbelangrijk .
Blijven vechten .
AMY CASEY
Highground
Het is daarom
dat bij het her-herlezen
van
' De islam , hoelang nog ? '
van Koenraad Elst
verscheidene vragen rijzen .
Het boek verscheen
in 2002 .
Was het verval
toen al bezig
?
Koenraad Elst
maakt vele bedenkingen
- met vele ben ik het eens ,
met sommige
niet - ;
hij is bijvoorbeeld
redelijk optimistisch
over de toekomst .
Is hij dat
20 jaar later
nog
?
Hoe komt het
hij
nog niet
volledig
doodgezwegen
doodverdwenen
doodvergeten
AMNESE
?
Want
professor
? ? ?
Reeds
sinds jaren 90
geen voldoende bescherming meer.
Omdat hij veilig ,
buiten hun bereik ,
in Indië zit
?
Dát
al een beter antwoord .
Nu , hij ontsnapt wel
aan rechtstreekse aanvallen
lijk gerechtelijke
en
fysieke ,
niet
aan
de poging tot
AMNESE .
Zijn boek heeft me
anders
geïnspireerd
dan
' Heiden zijn vandaag de dag '
van
Alain De Benoist ;
opvallend
dat ze beiden uitgegeven zijn
in de reeks
' Tekos '
van de Deltastichting .
Waar ben ik niet akkoord
met Koenraad Elst ,
Waar wel
?
CHARLES BLACKMAN
Girl on Bike , 1953
Waar niet akkoord
met de moedige en intelligente
Koenraad Elst :
' de islam is slecht ,
dus moet bestreden.'
Dit behoeft uitleg ,verklaring ,
nuancering
bepaalde rechtzetting zelfs .
' Arabische verdiensten
voor de beschavingsgeschiedenis
zijn er wel ,
islamitische niet .'
Toch wel .
Het behoeft
serieus in perspektief geplaatst :
Als men de Koran een slecht boek vindt ,
ermee in het Parlement zwaait
alsof het Mein Kampf betreft ,
dan gaat men aan het feit voorbij
dat een meerderheid der boeken
van vóór 1750
en niet alleen de monotheïstische
" slecht " zijn .
Aristoteles
Perikles
diens toespraken
! ! !
Markus Aurelius
. . . . .
magnifieke teksten
die ons
nu nog
kunnen en moeten inspireren .
Maar
ZELFS
zij . . .
gaan we terug de slavernij invoeren
??!
lijfstraffen
??!
stemrecht enkel voor mannen
??!
Dus
Koran , Bijbel
slecht
??!
Ja en nee .
Ja ,
monotheïstische geschriften :
gevaarlijk .
Maar
wat telt ,
wat van belang is :
in welke mate
de gelovers
{ Ik gebruik
opzettelijk
niet
' gelovigen ' }
de inspiratiebronnen
en / of geboden
en / of dogma's
NU
nog gaan toepassen .
Letterlijk
of meest
of ietwat
of
aangepast aan de demokratie .
De Torah , het Oude Testament . . .
gaan Joden en shaoulisten
nog
landen aanvallen
om ze te bekeren
of
veel boeiender
de mannen uit te roeien
de vrouwen te verkrachten
en er slavinnen van te maken
?
Nee ,
niet meer .
Het wordt niet meer
LETTERLIJK
opgevat .
En laat ons hopen dat het zo blijft .
Het Nieuwe Testament
?
De verboden , de dogma's ,
inquisitie ,
opgelegde bekeringen
?
Zelfs dat laatste niet meer
of bijna niet meer .
Het is zelfs zo
dat het shaoulisme
van rechts theofascisme
nu
in links pipofascisme
wegzinkt .
KOHO SHODA
Nu de Koran .
Oei .
Oei oei oei oei oei ,
dat is
{ voorlopig ? }
lastiger .
Op verscheidene plaatsen ,
bij verscheidene generaties ,
wordt het
{ voorlopig ? }
door velen ,
tevelen ,
letterlijk ,
te letterlijk
genomen .
Hier verschil ik ook
- maar het is een nuance -
met Koenraad Elst's stelling :
ja ,
ik ben akkoord ,
de islam ,
de toepassing ervan ,
zal gunstig evolueren ,
maar volgens mij
anders
dan hij het voorspiegelt ,
en om
andere
redenen .
Bijvoorbeeld ,
ZEER POSITIEF :
het { eindelijk } verbieden
van konversiepraktijken .
En laat ons niet vergeten
dat goedmenende islamieten het
niet
altijd
gemakkelijk hebben :
weggegaan uit hun land
- vaak een diktatuur -
komen ze in een andere wereld
en moeten zich aanpassen
- vaak tegen hun geloofsgenoten in -
aan een tempo
waar wij
VEEL
langer over gedaan hebben .
Nooit vergeten
dat in de jaren 40 en 50
de bisschoppen en priesters
vanuit de kansel
opriepen ,
bevolen
van niet op een partij te stemmen ,
{ de toenmalige Volksunie
- die tijden lijken zelfs terug te komen ,
maar shaoulisme zelf heeft geen invloed meer }
dat was
politieke
invloed
maar de druk op ons leven
- vaak dwingelandij -
op alle andere terreinen
heeft zeker tot de jaren 60 geduurd
en in de dorpen
tot de jaren 70 .
YIANNIS TSAROUCHIS
Dus
vechten
tegen een diktatuur
vanwaar ook ze komt
{ kan ook de schoonmoeder zijn }
maar
geduld
met
deze
islamieten
die
hoffelijk goedmenend discussiëren :
de Arabische Lente
heeft ,
met schokken ,
vallen en opstaan
wél
sukses gehad :
het aantal islamieten
is er aan het dalen ,
belangrijker :
ook het aantal fundamentalisten ,
én
het aantal
agnostici , atheïsten ,
vrijdenkers
aan het stijgen ;
ook op politiek gebied
beweegt er daar wat ,
zelfs in Saoudi-Arabië
mogen de vrouwen nu autorijden
en zijn de zweepslagen afgeschaft ,
ZELFS
in Soedan
is er vooruitgang :
vrouwenbesnijdenis
- waartegen
het laffe links pipofascisme
zo weinig aktie heeft gevoerd -
is er nu verboden .
Ik ben dus niet akkoord
met de eerlijke ,
en moedige ,
en vaak de nagel op de kop slaande
Sam van Rooy :
<< Ik ging daardoor
de islam bestuderen
en kwam tot het besluit
dat die religieuze ideologie
altijd en overal
leidt tot
oorlog ,
achterstelling
en
ellende ,
tot de 3 a's :
analfabetisme
achterlijkheid
armoede . >>
Nee ,
enkel
waar de islam
letterlijk
fundamentalistisch
fanatiek
wordt
begrepen ,
- daar loert er gevaar -
wordt
toegepast
- daar is het vaak te laat - .
{ << Wij geloven niet in demokratie .
Wij geloven in de islam .
En de islam is tegen demokratie . >>
Jonge Afghaanse vluchteling .
Antwerpen }
Gevaar !
LAFONDA HOTEL
In Malaga
Koenraad Elst
{ Ik ben ook niet akkoord
met zijn oorsprongstheorie
betreffende de Indo-Europeanen
[ Indië ] ,
al meer
met zijn mening
dat het symbool van het Vlaamse Gewest ,
de leeuw ,
beter zou vervangen worden
door een zwijn .
Ik zou zeggen : een kalf . }
Dit gezegd zijnde ,
deze Koenraad Elst ,
wat een eerlijkheid ,
wat een moed ,
de alfamoed ,
- hét middel ,
dé vereiste
waaruit al het goede voortspruit .
En
als
de islamgelovigen
goed ,
volwassen
worden opgevangen
- noch
rechts fascisme
noch
links fascisme ,
{ GEEN
Gutmenschen } -
dan kan het
in het voordeel van allen
nog op zijn pootjes terechtkomen .
Islamkritisch ,
zéér kritisch
maar nooit kwetsend .
Dus
NIET
zoals
John Le Carré
die het Westen
en
de USSR
equivalent vindt ,
James Bond
een gangster ,
en over Salman Rushdie :
" Nobody has a God - given right
to insult a great religion
and be published with impunity ."
Het heeft niets met
' God-given' rechten te maken
en alles met
door demokratie verworven rechten ,
gij miezerig lafaardje .
{ Wat vind ik van
Le Carré 's boeken
?
- dat mag dus
volgens de Libertas filosofie
NIETS
te maken hebben
met zijn ideologie .
Wel ,
ik vind Len Deighton's boeken
onvergelijkbaar beter . }
ALESSANDRO TOFANELLI
Koop
' De Islam , hoe lang nog ' .
Steeds weer :
dit is juist ,
raak ,
to the point ,
geen gezigzag .
Ik ga enkele boek uittreksels weergeven .
Het boek verschaft een dubbelzinnige troost .
Toén
reeds
was het links pipofascisme
aan zijn wurggreep begonnen ,
toén
reeds
het toepassen van de
verengende
versmachtende
verpletterende
wraakroepende
beangstigende terroriserende
maar tóch zo doorzichtige
afbraakideologie .
Tirannie .
Vanaf 1993
begon
de regressie .
Kapitulatie .
RON LAWSON
Barra Cottage