VENETIAANS KARNAVALMASKER
[ 106 ] True courage
V V of
I Kintbruit van Atlantis
I _______
I
I
V Hoofdstuk III
[ 879 ] De Germanist
_______
* Romain Gary *
in
1957 :
<< J'ai choisi les éléphants ,
parce que ces bêtes gigantesques
donnaient bien l'image
de ces valeurs
maladroites
et difficile à protéger
au coeur
de la mêlée ideologique moderne :
liberté de pensée ,
droits de l'homme ,
tolérance ,
respect de la personne humaine ,
et une certaine inviolabilité
de l'humain . >>
____
De bel ! ! !
- - -
Mensen !
Komaan ,
uw paniek onder kontrole houden ,
met knikkende knieën
klim ik de ladder op ,
snel
in de kleine bovenplafondse ruimte
waar m'n zoon ligt ,
ik trek de ladder naar boven ,
sluit het luik ,
en hou de adem in .
M'n hand op zijn hand .
Maar , geen 2de bel . . .
er gebeurt niets .
Wacht tot uw hartslag is gekalmeerd .
Terug ladder plaatsen ,
afdalen in m'n studiootje .
Heel voorzichtig ,
met een hoed op en zonnebril ,
open ik het venster ,
kijk vanuit de 2de verdieping
naar de straat .
Niemand .
De Parijse achterbuurtstraat
is leeg .
M'n huisbaas
heeft op alle bellen
de naam van de huurders gezet ,
behalve op de mijne ,
daar staat
'Inlichtingen ' op .
Als ex-uitbater van een hotel
waar mannen een half uur
Franse les kregen ,
is hij meer gewoon .
Terug langs de ladder
naar boven ,
m'n zoon helpen
de ladder af te dalen .
Dat kan hij niet .
Hij heeft nog hulp nodig .
Ook
met wassen
en
eten .
' Nog '
Verder zal hij niet verbeteren .
Waarheid onder ogen zien .
Maar 3 maand geleden
kon hij niet zelf
eten ,
nauwlijks drinken .
Stappen ? Niets .
In feite
in half komateuze toestand ,
nu kan hij enkele woorden stamelen ,
zoals 'papa',
een korte zin brallen .
Maar verder
verbeteren
zal het niet meer .
Ik heb een andere identiteiskaart ,
maar dat is niet voldoende .
Ik heb m'n baard laten staan ,
en buiten draag ik een hoed
en bril met donkere glazen ,
m'n "zonnebril"
en Jason heeft m'n neus
krom geslagen .
Maar dat zal
uiteindlijk
ook niet voldoende zijn .
. . . . .
Overal hangen er kamera's
velen
ondertussen
met gezichtsherkenning . . .
En de drones !
Maar ik heb uw leven
al met 3 maanden gerekt .
3 maanden .
Na 6 maanden juridische strijd ,
gingt ge
" verlost "
worden .
Staken van drinken en eten geven .
Na het busongeluk
in koma ,
uw moeder had
natuurlijk
niets gezegd .
Als een wonder kwam ik het te weten .
Verschrikkelijk mager .
Ge zoudt
niet meer bij kennis komen ,
zeiden ze ,
maar ge herkende me wel
en knipperde
met uw ogen
en lachte
en weende
en slaagde er in
'papa'
en
'help'
en
'redden'
uit te brengen .
Een bonk tegen de gangdeur !
Het afgesproken teken van Jason
GEVAAR
'k was m'n zoon aan't afdrogen ,
snel de kraan openzetten ,
ge hoort hier alles ,
handdoek rond hem ,
ladder op ,
hij in de schuilplaats ,
luik achter hem toe ,
ladder inschuiven
en verstoppen onder vuile was ,
kraan sluiten .
En het gevaar trotseren .
Ik hoor Jason protesteren ,
er zijn politieagenten bij ,
meer dan 1 ,
ze staan nu voor de deur van m'n studio ,
Jason blijft protesteren ,
zoekende naar de sleutel ,
m'n zoon is boven in de schuilplaats ,
als hij maar niet
begint te kreunen ,
ik heb vaak met hem gepraat ,
gezegd dat hij
dáár
moet zwijgen .
Hij leek het te begrijpen ,
ik kom de douchekamer uit ,
op hetzelfde moment
gaat de studiodeur open ,
het is Jason .
Alleen .
Hij doet teken :
het was een vergissing ,
ze moeten bij de overbuur zijn
en voor een bagatel .
We wachten ,
de 2 politieagenten
komen de studio van m'n overbuur uit,
trap af ,
op straat , naar hun combi ,
dan Tristan ,
de eens zo briljante student ,
de ladder afhelpen ,
hem verder afdrogen .
Hij herkent Jason ,
grinnikt
en wuift .
Pamper aan
kleren aan
Jason helpt .
Tristan
probeert soms
zich zonder hulp te kleden
maar verder dan een onderhemd
zit er niet in .
Dan aan tafel om te eten ,
tafel staat in een hoek ,
buiten het zicht ,
achter een enorme
Monstera Deliciosa ,
- pure poëzie die naam ,
prozaïscher :
een Alfredo of Gatenplant ,
ja ,
het enige dat ik heb kunnen redden ,
samen met 3 Pleiades :
Romain Gary , Kessel ,
en Les Misérables van Victor Hugo ,
Cicero zei het al :
een hof en een bibliotheek ,
dan hebt ge alles om gelukkig te zijn . . ,
achter de plant
zou ,
volgens Jason ,
zelfs een drone ons niet kunnen waarnemen .
Hij is sterk in zulke dingen .
Jason helpt Tristan
handig bij het eten ,
zó dat het lijkt
dat hij niét helpt ,
ook dáár is hij sterker in .
Tristan krijgt veel te weinig zonlicht
dus Jason koopt in de apo
supplementen met veel vit D .
Soms met zijn bankkaart
- híj heeft er 1 -
soms met cash .
Zolang cash ,
het belastingsparadijs van de arme ,
nog zal bestaan .
De zeldzame keren dat ik buiten ga
- Jason blijft dan bij Tristan
Tristan
NOOIT
alleen -
betaal ik cash .
Jason
strijkt met zijn linkerhand ,
hij is linkshandig ,
door zijn grijsblonde krullen .
Een teken van zenuwachtigheid .
En ik zag het onmidlijk bij 't binnenkomen :
hij ziet er zéér moe uit .
Ik heb alles aan hem te danken .
Háh ! ,
zelfs het in extremis meevoeren
van de ons nu beschuttende
50 jaar oude , reusachtige gatenplant .
Jason behoort tot een streng
katholieke
groep ,
die hij steevast
' de organisatie ' noemt .
En ík ,
' de Germanist ',
ben dan een atheïst ,
kontra oud testament ,
kontra shaoulisme ,
pro de échte Jezus ,
Yeshua ,
om te beginnen kort haar
en geen baard .
De rechter besliste
dat de moeder en de dokters gelijk hadden :
' de medische behandeling
moet niet nodeloos en tergend
blijven toegediend worden ' .
Hoe zeiden ze het verder ?
' geen therapeutische hardnekkigheid ' .
Aangezien ik nooit gedreigd had ,
- ik had geleerd
van een dichtersvriend
dat dreigementen
voor de 3 Z's zijn :
Zotten
Zwakken
en
Zakken -
was de bewaking
van Tristan in het ziekenhuis
' normaal '
EN
dan nog
op zijn Belgisch :
amateuristisch ,
zelfs
labbekakkerig
je m'en foutistisch ,
- Jason's woordenkeuze ! -,
zoals alles in dat ziekenhuis trouwens ,
had hij er aan toegevoegd ;
wat ik mij vooreerst herinner
bij de bezoeken aan Tristan ,
veel belangrijker
dan de zozo staat der gebouwen :
het gedrag van het personeel
vooral moreel schrijnend,
lamentabel ,
tegen de borst stotend .
Jason legde me uit
dat dit 'après nous le déluge'beleid
het voordeel had
dat z'n organisatie
weinig korruptiegeld moest aanwenden ,
voegde er echter aan toe
' shit happens '.
Maar
Tristan eruit ,
in bestelauto ,
mij met rugzak opgepikt ,
naar Parijs ,
hier .
Alles achtergelaten .
3 maanden z'n leven gerekt
en het gaat beter met hem
en hij wil niet sterven
en ik doe m'n job .
Zonder Jason ,
ik zou niet weten ,
. . .
Tristan af en toe alleen laten ,
het risiko
waanzinnig verhogen .
<< Ik heb 2 keren
slecht nieuws . . >>
zegt Jason .
<< 2 slechte nieuwsen >>
glimlacht hij wrang .
Ja , het meervoud van nieuws
is nieuwsen ,
dat weet ik als Germanist ,
zo noemden ze me ook
in Vlaanderen ,
in Antwerpen
' de Germanist ',
we houden beiden van de Nederlandse taal ,
we diskussieren er vaak
extatisch over ,
zijn Frans is ook perfekt ,
dat van mij goed ,
behalve m'n accent ,
rampzalig .
Zijn moeder
was van Parijs
een echte ' Parigeotte '
zoals hij zegt ,
mijn grootmoeder
was van het Noordfranse stadje
Liétart .
Oke .
Genoeg afleiding gezocht .
Nu het slechte nieuws .
Bereid u voor op de schok .
Zet u schrap .
<< De organisatie ,
is . . .
enfin , gelukkig wisten we
weinig of niets van mekaar
van de meesten zelfs niet het gezicht ,
kommunikatie
vooral met geheime tekens ,
maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen
wisten de fascisten
wáár we op dát moment
hoogdringend samenkwamen ,
uitzonderlijk met velen . . .
ze is verraden . . .
de organisatie verraden ,
opgerold ,
allen gevangen genomen ,
ik zag ze gearresteerd worden ,
getaserd , geslagen ,
Op 't nippertje
kunnen ontsnappen . . .
als enige . . .
opgerold , vernietigd
ze bestaat niet meer . . . >>
Laat het tot u doordringen ,
en bezinken , . . .
en Jason tot rust komen .
Wat met Tristan ? ? ? ?
. . .
Zegt Jason de waarheid ,? !
hij sprak me
een 9 tal maanden geleden aan ,
een organisatie
opgericht door familieleden
van komapatiënten
die wegens verbod op
" medische hardnekkigheden "
geliefde wezens zagen vermoord worden ,
opgericht
om slachtoffers te helpen ,
om de kwetsbaren te beschermen
om degenen
waarvoor ge
verantwoordelijk zijt
. . .
u meer kansen
te geven
ze effektief te helpen
. . . . .
en in die 9 maanden
heb ik hem
nooit
anders leren kennen
dan als een idealist ,
een in alle opzichten
nobele figuur ,
en . . .
een ware vriend .
<< Kan ik helpen ? >>
breng ik eruit .
Hij schudt langzaam het hoofd .
<< Nee , maar bedankt ,. . .
maar het zal moeilijker zijn om te helpen ,
om Tristan te helpen ,
gij hebt geld ,
nog een tijd ,
ik ook , maar het zal ook opgeraken ,
en er is het tweede slechte nieuws .>>
De verschrikkelijke vermoeidheid
slaagt er niet in
de knapheid ,
de intégere knapheid
van zijn gelaat te devalueren .
<< Maar eerst , Jason ,
sorry dat ik u onderbreek ,
maar hoe weet ge . . .
zijt ge zeker
dat allen opgepakt zijn . . . >>
probeer ik hem
een hart onder de riem te steken ,
maar daarover gaat het tweede slechte nieuws
duidelijk niet
<< Maar vertel eerst
het tweede slechte nieuws , Jason . >>
<< Ik heb bericht gekregen van de dokter .
M'n vermoeden was juist .
Ik heb kanker .
Terminaal . . . >>
Hij heft langzaam
zijn gezicht op .
<< Pancreas . . .
ik weet zelfs niet waar dat ligt . >>
<< Oh Jason . . .
dit kan niet . . .
niets , niets aan te doen . . . ? ! >>
. . . . .
. . . . .
<< Hoe . . . hoe lang nog ? "
<< Tussen 1 en 3 maanden .
Het gaat het u moeilijker maken
wat Tristan betreft . . .
Met 2 was het al . . .
een uitstel . . . >>
<< Schrijf op als batig saldo ,
elke dag dat het lot u schenkt . >>
<< Ziet onze Tristan daar zitten ,
hij ziet er zelfs gelukkig uit ,
het was het waard
. . . en ja , ik moet u
nog iets vertellen ,
iets . . . in feite
verschrikkelijk . . . >>
<< Ah Jason ,
arme Jason ,
nóg slecht nieuws ? ! >>
<< Ja en nee .
Ja ? België is een labberlottig land ,
een krimineel inkompetent . .
én immoreel land ,
. . . én
de organisatie is . .
wás
kompetent . . ,
ook zo sterk
omdat we de beste technologie hadden ,
dank zij de Zwijger . .
zo noemden we hem ,
de 25 jarige jongeling ,
25 , maar
verbluffend
. . . wijs ,
. . én professioneel ,
men zou hem eerder 45 geven ,
hij hielp ons
aan de beste technologie ,
alles verleden tijd nu ,
ook ik ,
verleden tijd ,
heel snel ..
we moeten alles doen
om u en Tristan te redden . "
We stoppen . .
iets gehoord . .
stilte ,
nee het is niets .
<< We hebben dus zelfs
weinig omkoopgeld moeten gebruiken ,
maar nee ,
toch ging er iets mis ,
iets afgrijslijks mis
. . . . >>
Ineens lijkt hij nog meer afgemat ,
op .
<< Jason ! . . . wat . . .
voelt ge u nog
in staat tot . . .
niet beter rusten ? ! >>
<< Nee , het gaat wel .
De hoofdverpleegster ,
ik móét het u zeggen ,
was Tristan aan het sarren ,
vernederen ,
hij leek het maar kwartelings te begrijpen
maar
ze begon hem zelfs
fysiek te pijnigen
en dreigen van hem een oog uit te steken ,
ze moest zelfs niet op die afdeling zijn ,
ze was hem speciaal komen opzoeken ,
zoveel sadisme
in te vele ziekenhuizen
en rusthuizen ,
m'n taser werkte niet ,
en m'n handlanger had geen wapen ,
ze was 1 m 80
en woog misschien 110 kg ,
ze kwam naar mij met een mes ,
vervaarlijk stekend ,
razend
van haat verwrongen gezicht
toch slaagde ik erin
kalm te mikken
het pistool met de geluidsdemper
werkte perfekt ,
haar gorgonhoofd
spatte uiteen .
Ze was alleen .
We zijn met Tristan
kunnen ontsnappen . >>
<< . . . Jason ,
ik ben u eeuwig dankbaar
dat ge het gedaan hebt ,
dat ge Tristan gered hebt .
. . . . .
Hoe komt het
dat de kranten er zo weinig . . . >>
<< Dat had de organisatie ook opgemerkt .
Ten eerste ,
na 1 dag
wordt het ene nieuws
verdrongen door het andere .
Ten tweede ,
ze willen aan akties van mensen
die zich niet aan hun diktaten houden
- defacto of dejure dwangmaatregelen,
er is tegenwoordig geen verschil -
géén ruchtbaarheid geven
als deze akties
sukses hadden .
Maar wees gerust :
ze zijn verwoed ,
bijna hysterisch
op zoek naar ons ,
alle politiediensten
alle inlichtingsdiensten
hebben uw signalement .
We hebben het gewaagd weerstand te bieden .
1 van hun basiswetten te trotseren :
" Wij hebben het monopolie van het geweld ."
Wij overtreden ,
wij breken hun wetten ,
doorbreken hun barrières .
Het is een wonder , dat tot nu . . .
geloof me
ze spenderen enorme sommen
aan het dossier "Tristan".
Maar ik wou u zeggen ,
ik heb het wapen steeds bij mij ,
mét de geluidsdemper ,
. . . ondanks het risiko . .
mogelijk kunnen kameras
nu ook
wapens ,
én
hun signatuur herkennen . . .
Ik weet niet
of de Zwijger
een technologie
heeft kunnen ontwiklen
om er
kwasi onzichtbare
no-wapens
van te maken ,
ik had wel gehoord
van gaasmaskers
die de gelaatssignatuur kunnen wijzigen
maar . . . >>
<< Dat doet me denken aan daarnet
. . .
is de Zwijger
kunnen ontsnappen ? >>
<< Hij was
bíj
de organisatie
maar ook
erbuiten . . .
ik weet het niet
. . . hij kan wel niet de verrader zijn ,
hij heeft de organisatie groot gemaakt ,
verscheidene komapatiënten
helpen ontsnappen ,
ook verscheidene van de organisatie zelf
het leven gered . . .
hij kan het niet geweest zijn ,
dat heeft geen . . . is zinloos .
Nee . Nee .
Wel Germanist , waar . . . ah ja , het pistool .
Als ge buiten gaat
ge moet ook een wapen hebben . . .
een mes is niet voldoende . .
Neem deze ,
de Beretta ,
de deze . . .
ik hou degene met de geluidsdemper . >>
Jason haalt uit de zak van zijn leren vest
een zéér mooi pistool ,
van zilver lijkt wel ,
met insnijdingen
draken voorstellend . . .
<< Van de Zwijger gekregen ,
een Beretta bewerkt door hem ,
de draak is zijn symbool ,
ik mocht ook de draak als symbool kiezen ,
eens noemde hij mij ,
met zijn harde én weemoedige glimlach
' Jason the Dragonslayer '
. . .
het is voor als ik er niet meer ben ,
beloof me dat
ze Tristan
niet levend te pakken krijgen ,
z'n angstgebrul
wil ik niet meer horen ,
sorry het u te zeggen ,
. . . .
schiet hem door het hoofd ,
het hoofd , ge weet waarom . . .
en daarna u zelf . >>
<< Hij zal niet levend in hun handen vallen . >>
M'n zoon neerschieten .
In wat voor een wereld
wat voor een afgrijselijke diktatuur leven we .
. . . . .
<< Gaat het nog Jason ? >>
<< Buitengaan wordt zeer moeilijk ,
en die trappen hier ,
en het is dan nog maar de 2de verdieping ,
m'n schuilplaats is leeg . . .
moesten ze die vinden
ze kunnen er niets . .
. . .
kan ik hier blijven ? >>
<< Jason , in godsnaam , natuurlijk ,
dat is zelfs beter ,
Tristan niet alleen . . .
we kunnen met ons drieën kaartspelen . >>
<< Ah Germanist ,
Germanist,
daarom hou ik van u ,
altijd goedgezind . >>
<< Goedgezind zijn ,
proberen goedgezind te zijn ,
een beleefdheid
tegenover d'andren
en uzelf .
En de beste wraakneming op uw vijanden .
. . .
Hoewel , Jason
ik vind dat nog niet de beste wraak ,
op lange na niet . >>
Hij lacht met me mee .
En dan , ernstig :
<< We moeten een betere Vrijplaats vinden .
Eigenlijk , toen ik met de Zwijger sprak ,
het weinige dat hij zei . . .
we hebben een territorium nodig . .
een Vrijland . . . >>
<< Jason ,
de organisatie ,
kan niemand ervan gered ?
En wat met de Zwijger ?
Wat met die ?
Zeker niet de verrader ?
Kan hij opgepakt zijn ?
Gedood ?
Gevlucht ? >>
<< Nee , geen verrader ,
ook niet gevlucht .
Nee .
Dit zou ook niet logisch zijn .
Germanist ,
ik moet u vertellen ,
om veiligheidsredenen
mocht ik het u zelfs niet zeggen ,
maar we hebben uw zoon gered ,
omdat het niet langer kon uitgesteld ,
de 5 vorige bevrijdingen van komapatiënten
waren telkens uitgevoerd
mét de Zwijger ,
z'n feilloze bevelvoering ,
én die technologie ,
de geredden ,
zíj plus familieleden
kwamen door hem
in zo'n Vrijplaats terecht ,
waar , en hoe , dat wist hij alleen ,
met een no-zoom
hadden we kontakt met hen ,
zonder geluid wel ,
maar de mensen zagen er opgewekt uit ,
. . stomweg gelukkig
én
de komapatiënten
waren beter
en 2
- wel minder geraakt dan de anderen -
waren zelfs terug de oude . >>
<< Echt . . echt waar . . ? ?
. . . >>
<< De aktievoerders nu
zijn . . beter gezegd ,waren
wáren
allemaal niet-familieleden
. . . .
de Zwijger
wou niet alleen komapatiënten redden ,
ook anderen
die onschuldig belaagd werden ,
opgejaagd ,
in levensgevaar . >>
<< Waarom was
de Zwijger
niet er bij . . voor Tristan ? >>
<< Hij is 4 maanden geleden verdwenen . >>
<< ? ? ? ? ? >>
<< Geen verrader , geen deserteur
hoogstwaarschijnlijk
niet gedood of gevangen ,
het is onlogisch . . .
ik ga u vertellen Germanist ,
ik vertrouw u
en het kan nu ook in feite
geen kwaad meer .
De Zwijger leed soms
aan geheugenverlies ,
1 maal heeft hij het mij verteld ,
dat dit een verdedigingsmechanisme
van de Vrijplaats was ,
moest hij in verkeerde handen vallen ,
maar bij hem
en enkel bij hem
gebeurde het ook ongelegen ,
om een welbepaalde reden , zei hij ,
waarom heeft hij me niet verteld ,
nu , dit duurde
meestal 1 uur
maximum 4 ,
maar 4 maanden geleden . . .
hij was weg ,
spoorloos verdwenen .
Is zijn geheugenverlies permanent. . . ? ? >>
Jason heft daarbij
zijn handen
op de Parijse manier tot naast zijn hoofd .
<< Hoe kreeg hij zijn geheugen terug ? >>
<< Vanzelf ,
maar als we met hem
ontspannen en vrolijk praatten ,
rustig ,
kwam het ineens ,
. . . vooral de aanspreker
zijn , of haar blik leken het te doen . >>
<< En anderen
uit die mysterieuze Vrijplaats ?
Is er kontakt mee Jason ? >>
<< Dát maakt me ook kapot :
niet het minste nieuws .
Waarom ? Ik weet het niet . >>
<< Het komt er op neer
dat we hem
absoluut nodig hebben ,
die 25 jarige jongeling ?! >>
Tristan is intensief
met een puzzel bezig ,
dat passioneert hem ,
zelfs -simpele- kruiswoordraadsels
boeien hem ,
en hij krijgt kontrole over z'n vingers
en kan soms een zin schrijven ,
een zin .
<< Hij is waarlijk geen ' jongeling '.
Hij lijkt trouwens erg
op de jonge Alain Delon . .
dezelfde koelbloedigheid ,
een zekere wreedheid . . . >>
<< Ah ! >>
<< Ja ,
daarom
dat sommige vrouwen
van de organisatie hem
' Le samourai '
noemden .
Ik verkoos
' Zwijger '
maar misschien
was ik gewoon wat jaloers .
We lachen ,
Tristan grinnikt niet mee ,
geobsedeerd
door zijn puzzel ,
zo ken ik hem de laatste weken .
Teken van vooruitgang ?
<< En Jason ,
hoe vinden we hem terug ,
moest hij zijn geheugen
niet terugkrijgen . ..
kent hij deze plaats ? ? >>
<< Nee , alleen ik .
En nee Germanist ,
vader van Tristan ,
waar we de Zwijger ontmoetten ,
die plaats is nu gekompromitteerd . >>
<< Jason ,
excuseer dat ik het u vraag ,
maar die handlanger ,
die u geholpen heeft
bij het bevrijden van Tristan ,
kan hij u niet verraden . .
onder foltering . ?! >>
<< Die handlanger
was een handlangster .
De meesten van de organisatie
waren vrouwen .
Zoals ge hebt gezien
toen we u oppikten met de bestelwagen :
we hebben heel de tijd
onze maskers opgehouden
- waar Controlavirus III
nog goed voor is -
ge hebt zelfs niet gezien
dat het een vrouw was ,
zo ging het in de organisatie ,
behalve de Zwijger ,
iedereen bijna altijd masker op ,
ik heb zelfs nog
voor het verdwijnen
van de auto gezorgd ,
een no-auto ,
arm meisje ,
ik weet ook weinig van haar ,
maar ze was
100% idealistisch .
We noemden haar Feniks ,
ik heb haar nooit anders
dan onder haar vrijheidsnaam gekend .
Ze is ,
. . .
of was
bijna 20 jaar jonger dan ik
en zei zotte dingen
waar bijna altijd
een wijsheid in stak
veel te diep
voor haar
jonge leeftijd
. . .
weet ge ,
de organisatie
was helemaal niet streng katholiek ,
alle overtuigingen
alle rassen . .
pro-Vrijheid . >>
. . .
<< We moeten iets doen Jason ,
en niet alleen voor Tristan ,
trouwens , waarom 'no' ? . .
no-wapens
no-auto . . >>
<< Hah , dat is van de Zwijger :
hij haalde het
uit het boek 'Dune' zei hij :
no : onzichtbaar , niet bestaande . .
dat doet me er aan denken ,
over onzichtbare vrouwen ,
m'n beste Germanist ,
ge hebt 2 of 3 keer ,
zelfs meer ,
hah !
over die Joodse gesproken ?! >>
<< Ik ?! >>
<< Ja , wie anders ?! ,
ge spreekt zelfs over niets anders . >>
<< Maar nee . >>
'k Wil als kleine wraak
over hem en Feniks beginnen ,
maar . . . ze is gevangen .
<< Van u te horen ,
van alles wat ge gezegd hebt ,
en méér , hah !
is ze een integer iemand . . .
een mogelijke bondgenoot . .
ja Germanist ,
we hebben bondgenoten nodig ,
ga ze terug ontmoeten . . .
straks . . .
en neem de Beretta mee ,
maar wees
verschrikkelijk voorzichtig . .
altijd hoed op
-spijtig dat het geen Borsalino is ,
anders zouden ze u
voor Alain Delon kunnen houden ,
hah ! -
en de donkere bril opzetten. .
en kraag naar boven . . . >>
Nee , ik lijk niet op Alain Delon .
Wie wel ?
<< Ja Bomma >>
Tristan lacht .
Moeizaam . Een bijna - gegrinnik .
Maar het is een lach ,
ook dát gaat vooruit .
<< En hier Germanist . . .
voorschriften en cash geld . .
medikamenten bij de pharmacien . . .
en kom terug .
Uw zoon en uw vriend
wachten op u . >>
Mijn hand op de klink ,
het gevaar tegemoet .
Het gevaar is overal
niet alleen op straat .
<< Hola Germanist ,
als ge de Beretta
uit uw zak haalt
met de intentie hem te gebruiken ,
gebruík hem dan ,
géén aarzeling
of ge zijt verloren . >>
<< Dat weet ik >>
Ik zet de zonnebril
rechter op m'n gebroken neus .
<< Die stomme zonnebril . >>
<< Wilt ge dat ik uw ogen behandel
als uw neus ?!
ge zult onherkenbaar zijn . >>
Zijn guitige lach
en Tristan die meedoet ,
dat maakt alles goed .
Jason's ogen
worden bij zijn lach
half afgesloten door zijn oogleden ,
halve maantjes ,
dat maakt hem zo 'sexy ' ,
zeiden vrouwen tegen mij ,
al bijna een jaar geleden ondertussen .
<< Ah Germanist !
Pas op !
Pas op !!
Op uw rechterschouder !! >>
Wat ? WAT? Toch niks te zien ? ?
<< Een Controlavirus ! >>
Jason en Tristan lachen me uit ,
bij Tristan is het weer meer
een grinniken
en een uitstoempen van geluiden .
Jason .
Hier is een man
die nog 1 maand te leven heeft
en hij maakt grapjes .
Het doet me denken
aan wat een Turkse medewerkster
tegen de andere medewerksters zei :
<< Jongens kunnen dat ,
moppen vertellen
terwijl ze in de diepste miserie zitten . >>
<< Kunt ge
écht
de Beretta gebruiken . . >>
<< Ja Jason ,
en indien nodig . . .
ik zál hem gebruiken . >>
<< All right Bond .
Jámes Bond . >>
Hij zet zijn gezicht in de plooi ,
laat z'n stem zakken :
<< 007 .
The double 0 prefix
was a rare honour .
It gave Bond the right
to kill
where and who he wanted .
It gave Bond
the only assignments he enjoyed ,
the dangerous ones . >>
Wel ,
ik kan m'n lach bijna niet inhouden ,
hij laat me m'n angst overwinnen ,
deze keer
heeft Tristan er niets van begrepen ,
briljante burgerlijk ingenieur architect
maar zijn Engels is hij kwijt ,
óók dat ,
in feite alles ,
. . . hij is bijgekomen ,
maar nog steeds erg mager...
Deur open ,
Jason sluit de deur achter mij op slot ,
dit houdt chargerende politie
3 1/2 sekonden tegen
maar . . . niet aan denken .
We hebben de kodewoorden ,
de afgesproken tekens .
Trap af .
Straat op !
'
GUSTAF KLIMT
Pallas Athena detail
Niet vergeten muilkorf op te zetten .
Zelfs in deze zijstraat moet het ,
nu , het voordeel van hun muilluiers is
dat het u . . . minder herkenbaar maakt .
De straten .
Koud en donker
en onveilig ,
óók
moest ik
niet
aktief opgespoord worden .
" The streets were dark
with something more than night . "
zei Chandler .
Ik moet denken
aan een ex-kollega van Jason ,
die dokter ,
diensthoofd aan een groot ziekenhuis ,
had verklaard dat onderzoek
uitwees dat muilkorven niets hielpen ,
en dat de overlevingskans bij het Controlavirus
99,9% was .
Op staande voet ontslagen ,
net de tijd zijn persoonlijke spullen
in een kartonnen doos mee te nemen ,
later pleegde hij zelfmoord . . .
Officieel heet ik nu
Jef Liétart ,
en kóm ik ook uit Liétart ,
het grensstadje
waar m'n Franse grootmoeder
vandaan kwam .
Le Picardien .
Le pays des Ch'tis ,
dat kan hopelijk
m'n accent verklaren ,
enigzins .
Een grotere straat op ,
niets aan te doen .
In Antwerpen
staarden mensen mij aan
wanneer ik géén muilkorf ophad ,
nu draag ik er 1 ,
altijd ,
als make belief onderwerpingssymbool ,
Jason en ik
gebruiken de vijand
zijn onderdrukkingstruken
als ontsnappingsmiddel,
welke gevolgen
een busongeval van een zoon
allemaal kan hebben !
Naar de bar
'Le Poète '
nog een kwartier goed doorstappen .
Daar zat zij .
Bars mogen normaal niet open ,
sommigen wel blijkbaar .
Het is waar dat
Rafaël
- " ou le débauché "
zoals de uitbater
zich naar de gelijknamige film
met Françoise Fabian vernoemt -
de deur van zijn bar toehoudt ,
men stapt er niet zomaar binnen ,
- of buiten ,
' portier niet vergeten ! ' - ,
alleen in de achterzaal
mogen de klanten zitten ,
zélfs
konsumeren ,
en met muziek er bij , dat ook nog !
wat een ongehoorde luxe .
Ai ,
verderop is er
een controlavirus kontrole .
' Kontrole van Controla ',
daar zit poëzie in .
Ze hebben hekken geplaatst
zodat er in deze vroegere
bruisende
winkelstraat
slechts een smalle doorgang is .
3 politieagenten .
Hoogstwaarschijnlijk óók in burger .
En overal
verklikkers
verklikkers
verklikkers .
Verraders .
Met meer dan 2 met Kerstmis ?
Politie wordt gebeld .
Begint verdacht veel
op de DDR diktatuur te lijken .
Hoe snel
hoe verbluffend snel .
Een virus met 99,9% overlevingskans .
Ik heb het gehad
en 4 dagen strepsils moeten nemen ,
voordeel van Controla :
blijkbaar
geen sterfgevallen meer
door griep , longontstekingen . . .
deze ziektes mirakuleus verdwenen
de leugens de leugens
nooit gedacht
dat een samenleving
zo snel , zo schandelijk
zo zelfvernederend
in tirannie kon springen . .
zonder dat er 1 schot gelost werd ,
nu ,
als ze de leugens zo gemaklijk geloven ,
willen geloven ,
moeten ze maar gemuilkorfd leven
brave gelaten blatende schapen
. . . . .
maar de kinderen
de kinderen . .
Hop ,
die zijstraat in ,
zo geraak ik ook
bij ' Le Poète ',
heel goede naam ,
ik herinner me
lang geleden . .
in Amiens
was er ook een bar
met een poëtische naam :
' La lune du pirate . '
Oei ,
aan de overkant
2 politieagenten ,
niet naar kijken
niet versnellen
niet vertragen
ze stappen gewoon verder
nee ,
toch niet ,
ze stoppen voor een boekenwinkel ,
een nog open zijnde zaak
die dus voldoende punten moet hebben ,
ze kontroleren de etalage ,
politieagenten in burger
die 4x daags
een winkel binnenmarcheren ,
kontroleren op muilkorfdragen
en tot 4000 euro boetes uitschrijven ,
geen uitzondering meer ,
deze agenten nemen fotoos
van de boeken in het uitstalraam . . .
Enkel geautoriseerde boeken :
+ 5 punten ,
een Mark Twain of Jef Geeraerts :
- 2 ,
Eric Zemmour :
- 10 .
Dat hebben ze met alles gedaan ,
de lafaards :
ondernemingen én personen .
Een vaccinkaart :
+ 5
Geen :
- 10
wat wil zeggen :
géén toegang tot
bars , restaurants of cinema's ,
géén reis naar buitenland
en kinderen
slechts naar welbepaalde scholen .
Het maximum is 50 punten ,
maar
dit is enkel voor de machthebbers ,
5 punten bezitten betekent :
huisarrest .
Helen Raleigh
van
The Federalist :
- 5
want
een anti-CCP artikel geschreven ,
- 10
want
het betrof een
" systematische haatmisdaad " ,
" een poging tot ondermijning van de
vreedzame coëxistentie tussen landen" .
The Federalist
is ondertussen opgekocht .
Iemand verklikken :
+ 1 tot + 15
naargelang het aantal punten
dat de verklikte verliest .
Uw kinderen die klikken
aan de schoolraad ,
ouders hebben thuis
geen muilkorf gedragen :
- 1 voor u , + 1 voor hen .
Een Twain , Hemingway
of ander 'kolonisatieboek ' :
- 2 , + 2 .
Kerstmis gevierd :
- 3 , + 3 .
Een Trumpposter bezitten
of ander
"racistisch ,
haatopwekkend ,
divisief propagandamateriaal " :
- 5 , + 5 .
Kinderen moeten
een bepaald aantal punten behalen
om te kunnen overgaan .
So , what's new ?
Het moeten wel
politiek korrekte punten zijn .
Klikpunten brengen het meeste op .
een 50% wit kind
moet er meer behalen .
een 100% wit het dubbel .
Kijk uit Germanist .
Ge zijt
aan't trillen
van ingehouden woede . . ,
houdt uzelf scherp
én
onder kontrole .
Als u iets overkomt . ..
Tristan en Jason zijn er aan .
En als er mij niets overkomt
dan nog een mirakel nodig .
Ah ja ,
gedachten die ons 's nachts
knus en warm houden :
ónder
de 5 punten :
naar het reëdukatiekamp ,
ouderlijk gezag ontnomen ,
voor de "ongeneeslijken ":
gesterilizeerd / chemisch gekastreerd
en /of
in psychiatrisch gesticht .
Bijna bij ' Le Poète ' ,
bijna , bijna ,
in de straat nu
. .. zoals vele
van naam veranderd ,
de ' Boulevard Michel ',
Boul'Mich ,
heet nu
'Boulevard Boumedienne',
Boul'Boum ,
en overal plakkaten :
'TESAMEN
KUNNEN WE COVID 85
VERSLAAN'
' HOE MEER U DE REGELS
OVERSCHRIJDT
HOE LANGER DE LOCKDOWN
ZAL DUREN '
' 1984 ' on steroïds
' Le Poète ' !
Veilig aangekomen .
1 van de weinige bars
die het in de praktijk vertikken
bij het binnenkomen te vragen
naar uw vaccinatie pas ,
voor de deur
staat de diskrete buitenwipper
te praten met een kollega
of gewoon vriend .
Ik knik ,
hij doet half de deur open ,
vorige keer flinke fooi gegeven ,
niet te veel , niet te weinig ,
geleerd van m'n dichtersvriend ,
uitbater geweest in Antwerpen
van de dancing ' Auschwitz '.
Déze buitenwipper ,
- heb ik in 'Le Poète horen mompelen -
is de beste ,
niet écht breedgeschouderd
- dat is beter trouwens -
maar
verschrikkelijk snel ,
verschrikkelijk wreed .
Zou ze er zijn ?!
Oh mensen , is ze er ? ? ?
M'n vuile muilluier uit .
De achterzaal .
Die zit goed vol .
Gedempt licht .
Rafaël
staat achter z'n luxueuse toogbank ,
gesekondeerd
door 2 bloedmooie barmeisjes ,
de muziek is zacht ,
Léo Ferré :
' C'est extra ' .
De wanden hangen vol met
bizarre
bijna lelijke
bijna mooie
intrigerende
en tesamen
een meesterlijk
magnifiek indruk makende
overdonderende
kombinatie
schilderijen
van
Lesage en Wölfli
AUGUSTINE LESAGE
' Les Mystères de l'Égypte Ancienne '
ADOLF WÖLFLI
Ze is er blijkbaar niet ,
ontgoocheling
ontgoocheling
. . . zal ze ooit nog komen
Nochtans . .
En wat als ze me hier
in de val lokken ?! ,
ik kan natuurlijk niet bellen ,
't eerste wat gebeurde
bij het beramen
van de bevrijding van Tristan :
gsm's weg ,
géén 'digitale assistenten' ,
'Dias' zoals Jason ze noemt ,
misschien beter : 'Divas',
blijkbaar
bestaan er geen
no-dias
of wil/kan
Jason
ze niet gebruiken .
Ah mensen ,
laat ze er zijn ,
het zou zo . . .
Wacht !
Tóch , tóch !
Ze is er
Mijn god ze is er toch .
Ze heeft hetzelfde
Venetiaanse karnavalsmasker op .
Ze is niet alleen .
Mensen ,
ze is niet alleen , . .
bij haar , vlak naast haar ,
in de sofa
aan hun tafeltje
zit een heel mooie zwarte man ,
een irriterend
gruwelijk mooie
lange , slanke ,
gespierde ,
zwarte man ,
met de harde en nobele gelaatstrekken
van een warrior-poet .
Een echte krijger-poëet .
Dju !
DJU ! !
Verschrikkelijk .
Het is naar de knoppen .
Ze houdt niet van u .
Natúúrlijk houdt ze niet van u .
_ _ _ _ _
Maar denk aan Tristan
<< Vous désirez ? >>
fluistert zij mij toe ,
het kleine blonde dienstertje
met de mooie grote blauwe ogen ,
iets te wijde pupillen ,
iets te vinnig , opgejaagd werkend ,
waarschijnlijk speed .
Speedy Gonzalez .
Dan ,
hand
op m'n schouder ,
van het dienstertje ,
<< Est-ce que ça va monsieur ? >>
En ik merk
in haar ogen
oprechte bezorgdheid .
<< . . ça va ,
merci beaucoup jeune fille ,
merci , j'apprécie .
Ik ga me daar bij die mensen zetten . >>
Foert !
<< Et un bacardi orange svp . >>
Ik drink zelden alkool
maar foert !
En ik zet m'n hoed niet af .
Tenslotte
ben ik een dichter .
De Germanist .
- - - -
Maar toch . . .
zij . . .
met een ander . . .
wat een ontgoocheling . . .
Maar . . .
wacht ,
let eens beter op ,
kalmeer eens lul . . .
had het venetiaans karnavalmasker
niet mijn richting uitgekeken
toen het dienstmeisje
haar hand
op m'n schouder
? ? ?
warmte
een warmte
verspreidt zich door mij .
M'n benen
tot aan hun tafeltje gebracht .
Beiden kijken ze naar mij .
Maar ik ken die man toch ,
die krijger-dichter ? !
<< Bonjour ! >>
weet ik er uit te brengen .
M'n zwarte bril .
Niet doen ,
gevaarlijk !
Oogdetectors !
Ik zet hem toch af .
Ze buigt zich naar hem .
<< . . Ik kén u , >>
breng ik eruit
<< maar we kennen mekaar's naam niet . >>
Vanwaar ken ik hem ?
Voor gezichten
heb ik een bar slecht geheugen ,
altijd gehad ,
de ogen
doen me soms een licht opgaan .
Ik vertik het iets te zeggen .
Jongen , zo komen we er niet .
Hij lacht breed ,
met een wijds gebaar
nodigt hij me uit te gaan zitten ,
en dan :
<< Maar ik ken u ook ! >>
Zijn stem is kracht ,
macht
én
fluweel zacht ,
Elvis ,
dat ook nog .
En hij vervolgt :
<< . . Van die vechtpartij
met de politie .
Die reus van een agent
samen met z'n kollega ,
ze waren in een hinderlaag gelokt ,
een hinderlaag van drugdealers ,
het was 2 tegen 10 ,
zo zijn die drugdealertjes ,
lafaardjes,
ze weerden zich fel ,
maar z'n kollega
reeds zwaar gewond ,
en de drugdealers
wilden uiteindelijk
hun revolvers gebruiken ,
ik ben de 2 ter hulp geschoten ,
met m'n dolk
en de lafaardjes vluchtten ,
u wou ook helpen ,
dat zag ik wel ,
maar u wou
óók
incognito blijven ,
óók dát zag ik . . .
maar toch bedankt
want u kwam dichter
en wou
tóch
vechten ,
en dat heeft de doorslag gegeven .>>
Nu herken ik hem . . . ja !
Hij droeg een kap ,
maar hij is het .
Niet alleen knap ,
maar ook moedig .
Ik kan begrijpen
dat ze zijn vrouw is .
Ik heb de hinderlaag zien gebeuren ,
de meeste mensen
liepen angstig weg ,
verschillende vrouwen krijsend ,
in de zijstraat
waren vanuit bouwstellingen
grote stenen naar de agenten gegooid ,
mede de toegang
tot hun combi versperrend ,
de kleinere agent
had een steen op z'n schouder gekregen ,
linker arm onbruikbaar ,
andere steen op rechtervoet ,
verbrijzeld ,
de grote agent ,
een reus ,
maar eerder d'Artagnan dan Porthos ,
liet hem niet achter ,
over de schouder ,
dragend ,vechtend naar de combi ,
het sadisme van de menigte
als ze denkt te winnen ,
ijzeren staven ,
baseballbats met nagels in ,
de 2 agenten gezicht onder het bloed
de kleinere
toch nog proberende zich te weren ,
het laatste blindelings rondzwaaien
van een stervend lichaam ,
gruwelijk
lynching
en dan kwam de warrior-poet
met zijn mes van 30 cm . . .
<< Hoe is het nu met de agenten ? >>
<< Wel daarvoor ,
óók dáárvoor zit ik hier ,
maar zet u nu eindelijk ,
ik zie dat u brandt van verlangen
te gaan zitten . . .
náást onze beeldschone gemaskerde .
Pas op ,
het masker is al indrukwekkend ,
maar wat eronder zit . . .>>
Hij lacht z'n sterke gave tanden bloot .
Gelukkig dat het halfdonker is
want van verlegenheid
krijg ik de kleur
van haar karmijnrood
duivels moulant kleed .
Dat kleed ,
karmijnrood
met gitzwarte
magistrale arabesken . . .
die twee kleuren ,
m'n lievelingskombinatie dan nog ,
hoe waagt ze het .
Speedy Gonzales ,
vinnige , vriendelijke dienster ,
plaatst efficiënt snel
m'n bacardi op het tafeltje ,
bacardi rum ,
De Bacardi familie
was en is anti-Castro ,
goed zo ,
. . ja , denk maar aan iets anders
om uw verlegenheid te . . .
Ze brengt langzaam
haar handen naar haar hoofd ,
langzaam neemt zij haar masker af ,
blijven ademen Germanist ,
blijf ademen ,
ze draagt een doorzichtige gaassluier
er in geborduurd
een bloemarabesk
die haar rechterwang bedekt ,
bijna zoals de bloem
op de sluier
van Monica Belluci ,
de legendarische foto van
Gianpaola Barbieri .
'
GIANPAOLO BARBIERI
Monica Belluci
Trouwens ,
ze lijkt op Monica Belluci ,
maar veel veel mooier ,
wanneer ze lacht ,
twee maal gebeurd ,
. . . . .
mensen
ik zal haar nooit vergeten ,
nooit
zij is de aansporing om verder te strijden ,
toen ik haar hielp met stappen
bekeek deze mysterieuze Jodin
mij ietwat gereserveerd ,
achterdochtig zelfs ,
iedereen bekijkt iedereen nu zo
in deze tijden
van verklikking
van fake demokratie
en maar al te reële diktatuur ,
tóén
leek ze eerder
op de strenge Athena van Klimt ,
maar snel ontdooide ze ,
die . . . echte schoonheid
levende schoonheid
die overrompelende schoonheid .
Hoe ken ik u ?
. . . die schoonheid
die mij pijn doet
en die mij niet zal loslaten
tot m'n stervensdag .
De vechtpartij .
U waart een voorbijgangster ,
gekwetst
uw scheenbeen . . .
Toen de Warrior Poet
de 2 agenten in de combi had geholpen ,
en meereed
om de zwaargekwetste
de 1ste hulp te verlenen
raapte ik uw masker op ,
sommige vrouwen
verkiezen een masker
boven een muilkorf ,
de wonde leek mij niet echt erg ,
weg van die plaats , weg ,snel ,
ik bood u een arm
en bracht u zo naar uw bestemming ,
die bleek ' Le Poète ' te zijn ,
een mij toen onbekende bar
die u wél leek te kennen ,
u ging apart zitten , uw masker af ,
keek naar uw gekwetst been ,
een schaafwonde ,
het bloeden ondertussen gestopt ,
buiten een mes
en nu ook een pistool ,
heb ik altijd ,
in verband met Tristan's toestand ,
in mijn vestzakken
ontsmettingsalkohol ,
tube Isobetadine , wondverband . . .
ik nam beleefd én resoluut
uw been ,
op de wonde
royaal ontsmettingsalkohol ,
'zachte heelmeesters
maken stinkende wonden '
zeiden m'n ouders altijd ,
u gaf geen kik ,
verband errond .
Het spookte even door mijn hoofd :
haar lange rok optillen ,haar slipje zien ?
Nee .
Bij ons mannen
blijft dat tot we 120 jaar zijn .
Daarna wordt het erger .
Ik voelde dat ze me aankeek ,
ik richtte m'n hoofd op ,
onze ogen kruisten ,
wat ? lichte verontwaardiging ? ? ,
eerder ontgoocheling ? ? ? ,
had ze m'n gedachten gelezen ?
haar ogen zo . . .
onschuldig , klaar ,
vol vertrouwen nu ,
ik wist ,
ik zal u ALTIJD eervol behandelen .
Dan herinnerde ik me
een opmerking
van m'n dichtersvriend ,
de Auschwitz uitbater :
'denk aan wat Stendhal zei :
<< Mijnheer ,
u hebt
een vrouw doen lachen ,?
u bent al voor de helft in haar bed ! >> '
<< Oei , oei ,
j'ai une crampe ,
ooooh . .
je ne peux plus me lever !
Non , non , c'est une blaque ! >>
U lachte .
Ja ,
u hebt een gemakkelijke lach ,
een hemelse lach
en wat voegde m'n dichtersvriend ,
met een guitige knipoog ,
aan Stendhal's uitspraak toe ? :
' En ik vraag me telkens af ,
waar blijft de andere helft ? ? ? '
We babbelden kort ,
véél te kort ,
u zei dat u naar huis moest ,
dringend ,
we maakten een afspraak ,
' binnen 2 dagen terug in Le Poète '
uw diepe , én warme stem ,
en ik kende uw naam zelfs niet ,
nu nóg niet ,
. . ondanks de stemming in Parijs ,
die van een bezette , onderdrukte stad ,
kwam ik bijna zingend thuis
en vroeg Jason
wat hij ervan dacht ,
toch ook
of u
misschien . .
in de organisatie zat . . .?
<< Nee ,
ik ken haar niet ,
ik weet niet over wie ge het hebt . >>
Waarheid of niet ?
Jason had me wel verteld
dat uw gaassluier
waarschijnlijk
een no-sluier was :
anti-kamera .
Jason
was niet zo geïnteresseerd
in mijn nogal
enthousiaste ontboezemingen ,
of hij deed alsof ,
enkel matig
in de lynchpoging
en in het feit
dat u een gaassluier droeg .
<< Het zou niet de eerste keer zijn ,
dat ze agenten
op You Tube zetten ,
agenten met een koord rond de nek
aan lantaarnpaal gehesen
tot de benen na 20tal minuten
niet meer spartelen . >>
De 2de afspraak ,
nee ,
de 2de ontmoeting .
<< Ik heb u gemist . >>
bracht ik uit .
<< Ik u ook . . . op een speciale manier . >>
' Op een speciale manier '
Wat bedoelde u daarmee ? ?
Ik zag nu pas
dat u buiten adem was ,
gejaagd . . .
zijn we niet allen opgejaagd wild ? !
<< Ik ben al te laat . .
ik moet nu weg ,
het spijt me . . . >>
U zette uw Venetiaans karnavalsmasker op .
<< Ik kom hier regelmatig ,
maar ik kan niet juist zeggen wanneer . . . >>
Ik zag uw ogen ,
ik vertrouwde u .
<< Kan ik u helpen ? >>
Uw ogen glimlachten , glansden ,
en werden toch droef .
<< Nee , maar bedankt ,
toch bedankt . >>
En u verdween uit m'n . .
nee , u draaide zich even om ,
en wuifde
. . en weg
. . .
. . .
DUS
een no-afspraak .
Ik moet haar zoveel vragen nu . .
Was ze wel een voorbijgangster ? !
Hoe kent ze deze zwarte krijger - dichter ?
Al van te voren ?
Maar ja ,
ze zal met hem geweest zijn !
Met mij meegegaan
- nee , zíj leidde mij -
omdat stappen haar heel moeilijk viel . . .
en als vrouw alleen
in het huidige Parijs . . .
Nu zie ik haar
de krijger - poëet een teken geven ,
. . . dat ik te vertrouwen ben ?!
<< De zwaar gekwetste agent
ligt nog in het ziekenhuis ,
maar niet meer in levensgevaar ,
hij zal wel nooit meer
normaal kunnen stappen ,
. .zelfs ziekenhuizen
worden tegenwoordig
zwaar onder druk gezet
om géén politie agenten
of rechtse kunstenaars en politici ,
of hen verdedigende advokatenkantoren
op te nemen ,
rechtstreeks
onder druk gezet
of
via
hun sponsors , subsidieverleners . .
gewoon dreigen met straatgeweld
is vaak voldoende . . .
en u weet ,
soms worden ziekenhuizen zelfs bestormd . . .
nu , in dát zit hij veilig ,
voor zover ge nog
ergens veilig zijt in Parijs .
Ja ,
we leven
in een Dino ,
democracy in name only . >>
Engels kan hij ook al ,
met een PERFEKTE uitspraak .
Ik ben germanist
MAAR
ik spreek Vlaams op zijn Antwerps ,
Nederlands op z'n Vlaams ,
Frans op z'n Nederlands ,
Engels op z'n Frans .
En met Spaans heb ik
moeilijkheden met bepaalde zinnen ,
vooral die met woorden in .
<< Ja ,
hoe snel het is kunnen gaan . . >>
hervat hij
<< een twittervriend ,
vóór twitter
alle rechtsen
niet alleen
schaduwbande
maar zelfs carrément hun account ophief ,
vertelde me
dat z'n meest succesrijke tweet
zo ging :
'Hitler got only 34 % .
But he was allowed
to become Chancellor
{ out of fear of rioting
by the brownshirts ,
sounds familiar ? }
with only 2 other cabinetministers .
But it was enough .
The Reichstag accident happened ,
2 exception laws were voted ,
and he could start
his reign of terror .' >>
Hij zucht , balt z'n hand
tot een massieve vuist ,
groot als een babyhoofd ,
<< Zo snel ,
alles zo snel gegaan ,
déze keer links fascisme
en nu zitten we hier
als opgejaagd wild . >>
Oh ! Ah !
Zij beiden óók !!
<< Nee , die agent zal het overleven ,
maar hoe . . ? !
en vooral :
waarvoor ? !
En in feite
gaat het met z'n overste ,
onze reus
onze D'Artagnan ,
eerlijke mensen in de buurt
houden allemaal van hem , >>
D'Artagnan !
de naam
die ik hem had gegeven !
<< minder goed ,
hij is wel al hersteld ,
ijzersterk ,
hard to kill ,
the last boyscout ,
hij doet me trouwens
óók aan Bruce Willis denken . >>
<< Ja ! >>
Kan me niet inhouden .
<< De jonge Bruce Willis ,
daar had hij wel iets van ,
maar ik zal hem blijven . . .
hah ,
ik had hem óók al D'Artagnan genoemd . >>
<< Wel onze eerlijke ,
idealistische ,
recht door zee ,
vurige ,
onstuimige ,
D'Artagnan ,
met een panache van hier tot Tokio . .
in feite . .
slecht , ik bedoel
hij is in akuut gevaar . .
levensgevaar .
WANT
eerlijk .
Z'n oversten ,
onder druk van
the usual suspects ,
links fascistische drukkingsgroepen
en om
the usual lies ,
racisme , fobie A , fobie B , fobie C . . ,
drogredenen
drogredenen
drogredenen
willen hem op non-actief zetten ,
EN
als hij zichzelf
niet
eerst vernederd :
oneervol ontslagen .
- - -
Ze proberen zelfs
zijn huwelijk kapot te maken ,
zijn privé adres is vrijgegeven ,
ze proberen z'n vrouw
tot ontrouw . . . .
Ze is van
Marokkaans Joodse afkomst
en dat ergert hen immens ,
dat maakt hun aantijgingen
een pak minder geloofwaardig natuurlijk . .
1 der machtigste
Noord Afrikaanse drugsbenden in Parijs
wil hem levend ,
eerst
vernederen
dan
gefolterd ,
wekenlang ,
een omgekochte dokter
hem net in leven houdend ,
uitgehongerd ,
verkracht ,
gekastreerd ,
dan z'n brein
gekonditioneerd ,
marionet ,
leeggezogen ,
uiteindelijk vernietigd .
Hij wou geen info doorgeven ,
op geen enkel vlak met hen samenwerken ,
ik weet alles tot in de details ,
maar ik vertel het zo snel mogelijk ,
ze hebben ook 3 kleinere kinderen
die mogelijk ook . . .
verkracht en gefolterd . . .
het is zéér urgent voor hen ,
ook voor mij ,
maar voor hen ,
nog meer . >>
Hoe helpen ? Ik kom zelf om hulp ,
om . . . bondgenoten .
. . . .
Dát bedoelde hij met :
' Wel daarvoor ,
óók dáárvoor zit ik hier . '
D'Artagnan én hij .
<< Excuseer ,
maar mag ik misschien uw naam ? >>
<< Nimrod >>
<< Ah , un rebelle >>
<< Exact ,
de meesten denken aan 'jager' ,
maar nee ,
het is 'rebel' ,
rebel
R . E . B . E . L
tégen onoprechtheid ,
vóór de zwakkeren
zij die zich niet kunnen verweren
tégen de sterkeren ,
ik heb het niet over de betere sterkeren
maar over de ploertige ,
krapuleuze sterkeren ,
uitbuiters ,
tégen het " politiek correcte " ,
les cons !
vóór rechtvaardigheid ,
vóór vrijheid ,
TEGEN
dit fascisme
. . . dat ons allen vergiftigt . >>
Wow .
Dat is iets wat
het links fascisme
TWEE
kasten opjaagt :
kritiek
én
van een zwarte .
De zwarte Amerikaanse ,
Candace Owens ,
ondertussen
onder arrest ,
noemde het :
' Escape the Liberal plantation '
Magnifiek .
Hij is een knappe vent ,
it's easy to like him ,
maar iets zegt me
dat zij
en Nimrod
géén minnaars zijn .
<< Ik ook ! >> knikt zij beslist .
<< Ik ook ! , >> lach ik ,
<< we zijn met drieën !,>>
en ik denk aan de Samourai :
<< we kunnen een Vrijstaat stichten ! >>
Oei ,eruit gefloept ,
breng ik Tristan niet in gevaar ?!
Snel :
<< Maar was er al niet
een dichter Nimrod ? >>
<< Ja , uit Tsjaad ,
maar ik ben beter ,
sans fausse modestie excessive . .
én
ik speel jazz
en . . >>
nu wil hij zeggen
waarom hij hier zit
hier
in
'Le Poète '.
Nimrod . . .
Rasta ?!
Het kapsel ja
maar voor de rest
eerder een Masai krijger ,
een Nuba van Leni Riefenstahl :
lang ,
slank ,
zéér gespierd ,
het leeuwenkapsel
tot net voorbij zijn brede schouders ,
ja ,
net lijk de manen van een leeuw ,
hij heeft iets van een leeuw :
trots
majesteit . . .
magnificente krijger .
Z'n ogen :
magnificente dichter .
- - - -
Nuba . . . Masaï . . .?
Maar niet de gelaatstrekken
die zijn hard , trots . . .
maar fijner .
In zijn linkeroor
een grote zware gouden oorring ,
die ridikuul zou zijn
bij ieder ander dan hem .
Hij zwijgt .
Aarzelt .
Kijkt naar haar .
Wil het blijkbaar . . nog niet zeggen . .
Tobbend. Gespannen .
Dezelfde gespannenheid als bij Jason !
Jason leek over iets
nóg meer getrakasseerd
dan over z'n ziekte ,
over nog maar 30 ,
maximaal 90 dagen te leven hebben .
Wat ?
De organisatie ?
Waarom ?
Dat ze geliquideerd is uiteraard .
Vooral dat er verraad in het spel is .
Wie de verrader ?
Maar zelfs dát
beheerst nog niet
zó z'n gedachten als
_ _ _
de Zwijger !
De Samourai .
Waar is hij ?
Dát
verteert Jason .
Nimrod aarzelt nog .
Ik mag me , ik mag Tristan
niet blootgeven .
<< Ik kan misschien helpen . .
op een bepaalde manier . .
Ik heb bijvoorbeeld een pistool . >>
Z'n ogen kijken me
. . met iets van spot aan .
<< Kunt u er mee omgaan ? >>
<< Ja . >>
Hij kijkt me verder in de ogen :
<< J'ai déjà du
tuer des gens . . .>>
en dan :
<< En u ,
hebt u reeds mensen gedood ? >>
Kijk hem in de ogen
en glimlach breed ,
bijna uitgelaten zelfs ,
dit is belangrijk .
<< Indien ik op dat gebied
nog maagd zou zijn ,
zou ik mij mogen ontmaagden op u ? >>
Het duurt 1 ,
2 sekonden
dan barst hij in lachen uit ,
hij raakt me zelfs aan ,
grijpt m'n linkerschouder ,
schudt die amikaal .
<< Aha ,
ondanks uw robuust accent ,
ik mag u wel . >>
<< Mais c'est réciproque .
Et je te fais confiance . >>
Als oudere begin ik met tutoyeren .
Zijn knappe kop . .
het is een andere soort schoonheid
dan die van Jason .
Jason
zou aan het hoofd
van de Argonauten kunnen staan ,
hij heeft ook
veel weg
van
Charlton Heston in 'The Cid '.
Nimrod
is anders ,
en toch zijn er overeenkomsten .
Na een flinke slok ,
- zij drinken ook ,
beiden thee ,
thee begot ! -
durf ik me tot haar te wenden .
<< Nimrod , et . . . ? ?
si je puis demander ? >>
We hebben mekaar 2 maal ontmoet ,
vreselijk kort ,
en ik weet alleen dat ze Joodse is .
En haar karakter , spirit
haar hele persoonlijkheid
anders , totaal anders
dan elke vrouw
die ik
ooit
heb gekend .
<<Ardor .
Maar vrienden
- voor zover die er nog zijn ,
in deze tijden van vuige verklikkers -
zij noemen
mij
Moira . >>
- - - -
Moira ? Moira !
Dat . . dát doet me
weer
aan m'n dichtersvriend denken ,
onze paardentochten
door de Hoge Venen ,
's avonds voorlezend
uit Roothaert , Slauerhoff ,
Elsschot , Geeraerts
. . .
De 2 laatsten
ondertussen verboden
. . .
En die paardentochten . . .
waarschijnlijk ook al verboden ,
stel u voor ,
in de Hoge Venen
plots
een drone boven uw hoofd :
<< AFSTIJGEN ! >>
. . .
en te voet
naar het dichtst bijzijnde politiekantoor .
En zijn bardancing de Auschwitz !
zo'n naam nu nog mogelijk ?!
Nochtans
hij hield veel van de Joden
en deed er alles voor
opdat de Holocaust
niet
zou vergeten worden ,
- fotoo's , gedichten ,
aan de muren van een bardancing ! , -
maar het hád succes ,
hij heeft vele anti-Joden
tot andere gedachten gebracht .
En natuurlijk
er was het meisje
dat hij Moira noemde ,
zíjn Moira
het meisje uit het Atheneum
dat inderdaad de mooiste was . . .
Net op dat moment
weerklinkt
door
' Le Poète '
het desperaat nostalgisch lied
van de uit Armenië afkomstige
Marc Aryan :
' Katy '
ah . . . .
Onze ogen kruisen mekaar .
Haar ogen .
Zij glanzen als een Bahamaszee
net na zonsondergang ,
git , karmijn , indigo , goud ,
alle kleuren door mekaar .
Durf het haar vragen !
<< Mag ik u Moira noemen ? >>
<< Ja ! >>
Die glimlach .
Ah , véél mooier nog
dan Monica Belluci .
Onnoemelijk mooier .
Ik ben de gelukkigste mens ter wereld .
<< Ah !
Moira .
Moira or Ardor !
Pure poëzie !
Is het niet Nimrod ! >>
<< Zeker , je suis poëte ,
vooral van liedteksten ,
liederen , ja ,
ik ben saxofonist , . . .
Moira or Ardor ,
het zal een prachtige titel zijn
voor het mooiste lied
dat ik ooit zal komponeren . >>
Een steek van jaloezie ,
overwin het onnozelaar .
Ze kijkt me in de ogen ,
zij onpeilbaar ,
ik blozend .
<< En hoe mogen we u noemen ? >>
Die stem , die ogen !
. . . . .
<< Le Germaniste >>
<< Hah >>
grinnikt Nimrod ,
<< Germain ! >>
<< Non ! >>
<< Germain Le Tiste ,
qui fait souvent le triste !
Quoi , je suis poète ! >>
Moira lacht :
<< Le Germaniste mystérieux !
Le mystérieux ténébreux ?
Mystère !
Mystère brumeux ?
Mystère souvent orageux ? ? >>
<< Non .
' Syrus ' :
" Contre un homme heureux ,
un dieu même est a peine armé . " >>
<< Ah c'est bien cela .
On en a besoin oui . >>
En Nimrod knikt ook .
Mijn oorlogsnaam ?!
Nog niet over nagedacht . .
dan !
natuurlijk ! !
<< Libertas !
Appelez-moi Libertas ! >>
Haar gezicht klaart op .
Ook dat van Nimrod .
Ze is me net voor ,
legt haar hand op zijn arm :
<< Vertel het aan Libertas . >>
<< Wel . . ik ben 40 . >>
<< Ik dacht 30 ! >>
Ben stomverbaasd .
<< Ah , vleier ,
maar toch bedankt !
wel , ik ben 40 ,
en ik ben verliefd geworden .
Tot over m'n oren . >>
Ah mensen .
Nu komt het . Hij houdt van haar .
Zet u schrap . Overleef het .
<< Op een Afghaanse . . .
een meisje nog . >>
Ik doe moeite ,
m'n opluchting te verbergen .
Lukt me . Denk ik .
<< Vijftien jaar en half .
Pas op !
Zíj is begonnen ,
zíj !
't is te zeggen ze heeft hints gegeven ,
niet dat ik het me beklaag . . >>
hij kijkt even naar Moira ,
die glimlacht van
' jongen ,
hebt ge het nu nog niet door ? ! '
<< En Afghaanse meisjes ,
ze zijn sterker dan 2 van hier . . .
hebben
vaak
al 20 maal meer meegemaakt . . .
Ze mocht van haar vader
in Afghanistan
niet naar school
en van haar moeder
moest ze huwen met een neef ,
een neef van 50 jaar .
Een kindbruid dus ,
13 toen .
Ze heeft hem
net voor de bruidsnacht
kunnen vermoorden
en nu overleeft ze al 2 jaar in Parijs .
Haar familie maakt deel uit
van een Afghaanse drugsbende ,
Afghaanse maffia .
Ze verdiende wat als naaister en plongeuse ,
zeer weinig
maar zag me
op de hoek van de straat
sax spelen
en stak toch 5 euro
in de Arabische vogelkooi
- om geld in te werpen
vind ik een vogelkooi
poëtischer dan een pet -
. . .
En zo kwamen we aan de praat ,
en ik kan haar niet vergeten
het autodidakt ,
het zelfleer meisje
met de 5 talen ,
Pashtun , Dari , Urdu
Engels
Frans . . .
maar
door mij
kwam de Afghaanse bende ,
ondertussen al vertakkingen
in Benelux , Duitsland , Frankrijk . . .,
kwam de bende haar op het spoor
en ze willen haar . . dood . >>
. . .
<< Eerst neus afsnijden en . . . >>
Hij is zeer sterk en toch rilt hij.
Hij is in het zwart gekleed ,
lijkt wel een Kendo krijgerspak
past magnifiek bij hem .
<< Is ze in veiligheid ? >>
<< Wel ,daarover wou ik het hebben . >>
<< Nimrod ,
vertel Libertas misschien eerst
hoe de bende
jullie op het spoor is gekomen . >>
<< Ja , . . .
door een Noord-Afrikaanse drugsbende ,
langer en beter ingeplant ,
véél talrijker ,
véél machtiger
dan de Afghaanse van haar vader :
konnekties bij justitie ,
helaas niet onwaarschijnlijk
de helft van de rechters in hun zak ,
enkele politieagenten en officieren
en vooral politici
zelfs
sommige arrondissementburgemeesters
en hun adjunkten
en
dus ook
verschillende joernalisten . . .
altijd hetzelfde . .
de grote 4 :
vleierij , omkoperij ,
chantage , dreigen met geweld .
De 2 drugbendes werken tesamen
en 1 van de kleinere passeurs
had haar herkend
van 1 der tientallen fotoos
van op te sporen personen
bij de grootste bendes in omloop .
Hij verwittigde z'n superieur ,
wij waren met 3
zij , m'n vader en ik . . .
toen
het verschrikkelijke gebeurde . . . >>
Hij stopt even ,
gaat met z'n handen
door z'n prachtige leeuwenmanen ,
wil blijkbaar nog niet direkt vertellen
wat er toen gebeurde .
<< Ik had . . . en heb . . .
haar nog niet durven verklaren . . .
dat ik van haar hou >>
<< Maar ge moet dat doen loebas ,>>
tikt ze hem vriendelijk op de arm
<< ze houdt van u !
ze smakt naar u !
Wat is dat met mannen !!
De chieurs vallen u allegedurig lastig ,
en de mannen
waarbij ons hart sneller begint te kloppen
durven niet over de brug komen !>>
Ik blijf naar Nimrod kijken ,
durf niet naar haar . . .
zou zíj nu míj aankijken . . . ? ! >>
<< Wel heu ,
m'n vader ,
70 jaar ,
4 vrouwen ,
meer dan 30 kinderen ,
islamiet trouwens
maar géén sharia ,
en al m'n zussen
moésten
naar school
en mochten
met kristenen trouwen ,
ik mag ook agnost zijn ,
m'n goeie ouwe sterke vader
had nog net met een paar jongere
Marokkaanse winkeliers ,
die hij hielp met hun administratie ,
gegekscheerd .
1 van hen had verteld
dat een autoped
als een rode lap werkt op politie :
' Wanneer ge
er jong uitziet
en een beetje crazy ,
gaan ze u stoppen . '
' Ah ze gaan mij dus stoppen .'
En alle winkeliers
hadden smakelijk gelachen .
M' n goeie ouwe vader
70 dus ,
híj
had wél onraad geroken ,
verwittigde ons ,
ze zouden ons op straat vermoord
en haar meegenomen . . .
op straat ,
we renden een winkel in ,
de achterkoer had 2 uitgangen
maar ze hadden ons ingehaald ,
de caïd ,
- een kolos -,
zijn lijfwacht ,
en de passeur .
De lijfwacht trok z'n pistool
maar m'n vader
sprong tussen hem en mij ,
wierp zich op hem
een schot ging af
m'n vader bleef zich vastklampen
aan z'n moordenaar
ik had m'n mes geworpen
- nee , niet dat van de hinderlaag -
recht in de lijfwacht z'n strottehoofd
dát en het oog
zijn de beste plekken
om onmiddellijk
iemand onschadelijk te maken ,
niét
het hart ,
sommigen kunnen dan nog
een tiental sekonden
onherroepelijke schade toebrengen ,
wilt ge iemand buiten strijd zetten,
zonder hem direkt te doden ,
dan is de knie
het beste :
onhoudbare pijn .
Het Afghaanse meisje
had zich op de passeur gegooid ,
de caïd greep haar met beide handen
hief haar boven z'n hoofd
smakte haar tegen de muur 2 meter verder,
terzelfdertijd
gaf ik de passeur
een vuistslag
in zijn plexus solaris ,
in de Kyokushinkai trainingen
zeiden ze dat m'n vuisten . . .
hard zijn .
Ze zijn soliede .>>
<< Daar twijfel ik geen sekonde aan Nimrod,
overleefde uw vader het ?
en hoe het meisje ?
wat gebeurde er . . ? ? >>
<< De kolos
en ik stonden nog recht ,
hij trok een mes uit zijn schoudergordel ,
eerder een zwaard ,
ik nam m'n 2de mes :een enkelmes ,
véél kleiner natuurlijk .
Ik was razend .
M'n vader .
Hij raakt me een 1ste maal .
In m'n zij .
' Kent ge de verhalen van 1001 nacht ?
Wel , ik ga u in 1001 stukjes snijden ,
negerhond ,
en ik neem de tijd ,
ik wil dat ge lillend
om genade smeekt .
Et puis je vais niquer
la fille
devant tes yeux . '
Hij raakt me aan de rechterschouder .
Pijn .
Als ge bloedt
verliest ge krachten .
Hij steekt me in m'n bovenbeen .
Opzettelijk
waar er geen spieren zijn .
Ik word radeloos
bloedverlies
ge verliest koncentratie
ge wordt trager
maar de adrenaline kompenseert ,
én
de razernij ,
zíj , m'n vader
m'n vader
alle risicoos
alle gevolgen
weg nu
hij snijdt weer m'n zij ,
iets te ver uitgehaald
nu zijn arm geklemd door de mijne
razendsnel
een halve pooiersgreep
nek breken ,
m'n specialiteit
maar hij is nóg sneller
glipt eruit
maar hij steunt op z'n rechterbeen
ik schop
de knie
gebroken
het is gedaan .
Nee ,
de passeur
is hijgend bijgekomen
- ze zijn coriace die Noord Afrikanen -
gritst naar
het pistool van de lijfwacht ,
maar zij is ook bijgekomen
en
sneller
en
ze schiet hem door het hoofd .
. . .
Ik haal nog moeizaam adem ,
de adrenaline .
' Hoe is het met hem ? '
' Uw vader leeft nog !
Een echte Patriarch !
Maar hij heeft veel bloed verloren .
Draagt ge hem ?
We moeten naar het ziekenhuis .'
' Wat doen we met hem ? '
Ze schiet de caïd door het hoofd .
' Wat een vraag !
Moet ik alles zelf doen ? '
' Heu . . .
niets gebroken ? '
' Een Pashtun breekt niet . '
' Ah . . ! '
' En draagt ge hem nu . . . ?!
denk maar niet
dat ik alles zelf ga doen ' >>
. . . . .
Nimrod komt terug uit zijn kwasi-trance .
<< We hebben m'n vader
naar een ziekenhuis kunnen brengen ,
zonder drone - of kamerakontakt ,
zonder taxi ,
hij is er veilig ,
en niet alleen omdat hij zwarte
én
islamiet is ,
géén blanke ,
ge weet wel
de erfzonde :
" historische schuld ,
wit privilege ,
' white supremacists ' "
en heel die zever ,
leugens
die ook zwarten ,
ie-der-een
kwaad doen
. . .
élk racisme
nu toegelaten ,
zelfs aangemoedigd ,
BEHALVE
1 :
het blanke .
. . . . .
. . . . .
Er is geen ander ras dan peroonlijkheid .
- - - - -
Zij heeft de 3 mannen gefouilleerd ,
identiteitskaarten en GSM's
weggegooid , >>
en dan , matter of factly :
<< oh ja ,
ik heb het mes van de caïd
meegenomen als oorlogstrofee ,
dát was hetgeen ik ging gebruiken
bij de hinderlaag . >>
<< En wat is jullie situatie nu ? !
Trouwens , als ik mag vragen ,
wat is de naam van de Pashtun jongedame ,
. . . de oorlogsnaam van
onze vrijheidsstrijdster ? >>
Het is Moira die antwoordt :
<< Hila Aynda .
Maar Nimrod en ik verkiezen
. . . zeggen meestal : Aynda ,
Hila : hoop en Aynda : toekomst .
De stoutmoedige jonge dame
ageert nogal . . . kordaat
omdat ze desperaat
een goede indruk wil maken op
haar grote liefde ,
ja gij Nimrod . >>
<< Nee . . . >>
<< Jawel , wanneer komen jullie mannen
ooit over de brug ?! >>
Ze zegt het weer !
<< Wel , daarover wou ik het hebben ,
dat zij in levensgevaar is .
Ik woon in een studio ,
maar heb daar ook de beschikking
over 1 aparte kamer ,
waar ik m'n gedichten ,
2 saxofoons en komposities bewaar ,
m'n kreaties .
Niét verbonden met de studio .
Beide deuren komen uit
op de trap- en liftuitgang ,
we zitten gelukkig op de hoogste verdieping .
Op de deur
van de "kreatiekamer "
heb ik een elektriciteitsteken geplaatst ,
dié deur
is nooit opengebroken ,
heeft me goed geholpen
met deurwaarders . . .
tot nu .
De Noord Afrikaanse drugsbende ,
met velen en zwaar bewapend ,
heeft vandaag de deur opengebroken ,
gelukkig enkel die van de studio ,
ze hebben haar ,
achter de "elektriciteitsdeur "
met met mes en revolver in haar hand ,
god zij dank niet gevonden .
Ze is er nu nog
min of meer veilig ,
tot nu .
Ik wil er weg .
Vannacht wil ik er weg . >>
Niet doen
niet doen .
Tristan niet in gevaar . . .
nog méér in gevaar brengen .
Niet meenemen .
Er is geen plaats .
Toch wel :
Tristan en ik
slapend
boven het tussenplafond ,
dat kan uitgebreid
en beter gekamoefleerd
en in 2 gedeeld:
plaats om te slapen
voor Nimrod en Aynda ,
Moira eventueel op de sofa ,
Jason voor de deur op een matras ,
mogelijk zelfs d'Artagnan 's familie:
er is een bed en stapelbed ,
héél klein dus ,
en het moet zó dat de buren
niets kunnen zien
of zelfs vermoeden ,
allemaal meer praktijk dan theorie
maar er zijn gezinnen
die in moeilijkere omstandigheden
moeten zien te overleven .
Ik kijk naar Moira .
Wat is ,
tesamen
met onmetelijke trots
én
onmetelijke sterkte ,
wat is in godesnaam
die onmetelijke melancholie
over . . . , diep ín haar,
. . . . .
waarvan ik me . . .
reeds van de 1ste keer bewust was .
Haar ogen
Moira's ogen
ze doen me denken
aan het gedicht van Eluard :
" Ses yeux ont tout un ciel de larmes .
Ni ses paupières ni ses mains
ne sont une nuit suffisante
pour que la douleur s'y cache . "
. . . .
Wat is haar geheim ?
De spiegel :
Rafaël " le débauché "
houdt ons in de gaten .
Hij is er zich niet van bewust
dat ik hém in de gaten hou .
Kan hij liplezen ?
Allicht .
Hij ziet er uit
als de Rafaël uit die film ,
maar ouder .
Een roofdier .
Maar niet
een jaguar
die een volwassen kaaiman
uit de Amazone sleurt ,
zelfs niet een fluwijn
dat zich vastbijt
in de nek van een eekhoorn ,
eerder een hyena
die met 20 anderen
rond een leeuw cirkelt .
Ik moet de anderen
voor dat liplezen waarschuwen .
. . .
Ik moet aan iets denken .
Dan m'n gezicht .
M'n gezicht in de spiegel .
En plots
plots
. . .
laat niets of niemand me nu onderbreken
ja . . .
ik weet het
ik weet het
ik ken Moira's geheim
ach mensen
mensen
dat ik daar niet eerder aan gedacht . . .
. . .
ik moet , óók , aan iets anders . . blijven . .
ik blik terug in de spiegel ,
Rafaël kijkt nu naar mij
onze ogen kruisen mekaar
hij kijkt snel weg
ik wéét
waarom z'n bar
- weliswaar diskreet -
mag openblijven .
<< We moeten hier weg .
Ogenblikkelijk .
We zijn in levensgevaar . >>
WORDT VERVOLGD
Gedicht 879
is een fragment
uit het romangedicht
'Kintbruit van Atlantis '
of
' True Courage '
uit
Gedicht 106
' Het antifascisme Manifest '
I
Kortverhaalgedicht [ 201 ]
'Het meisje zonder armen'
II
Romangedicht
' True Cowardice '
III
Romangedicht
' True Courage '
1) D'Artagnan
2) Nimrod
3) De Germanist
4) Vrijheidsstrijder
5) Ten koste van alles
'
SONJA DANOWSKI