TURNER
Landscape
1838
* Chinees gezegde *
____
<< Stilte
is
niet
de afwezigheid van geluid .
Stilte
is
de diepste klank .>>
_________
[ 758 ] To be or not to be
Gebroken ____
Haikuku Laat ons het wagen
onze angst uit te braken ,
niet te zijn
schapen .
____
[ 759 ] De laatste glimlach
Haikuku _____
Ah Moira , laat mijn
laatste herinring , laatste
gedachte , ú zijn .
______
REIJI HIRAMATSU
1941
[ 760 ] De krant ' Le Monde '
en ik .
_______
' Grote overwinning
van de progressieven '
' Onstuitbare opmars
van de vooruitgang '
' De revolutie triomfeert '
' Ekrasante nederlaag
van het kapitalisme ,
van de reaktionairen ,
van de klassevijanden '
' Een volk is bevrijd '
' De onderdrukte volkeren
breken hun ketenen '
Dat was de teneur
van
' Le Monde'
Ook ik dacht ,
nog zeer jong zijnde ,
dat er eindelijk
een einde
aan de oorlog zou komen ,
dat de kommunisten
tenminste orde zouden brengen ,
rechtvaardigheid voor de armen ,
dat dezen het nu
béter zouden hebben .
Ik had nog niet de moed opgebracht
er op te komen
dat men
moét
denken .
Diepdenken.
Doordenken .
Kerndenken .
' Phnom Penh bevrijd '
kopte Le Monde .
' Het zal nu wel in orde komen '
was ik van mening ,
" dacht " ik,
aapte ik na .
Scholen en winkels en fabrieken
gesloten .
Bibliotheken vernield .
Cash geld en familie afgeschaft .
Algemene armoede , algemene dwangarbeid
Een kwart der bevolking vermoord .
Misschien
was het goed geweest
had de vader van Séra
kunnen terugkomen
als omnipotente demoon
en de eigenaars ,
redakteurs ,
" journalisten "
van Le Monde
meegesleurd op een dodendrakkar
en in de dodersvelden gesmeten .
Zeker ,
de lafheid
van de eigenaars ,
redakteurs ,
" journalisten "
was een miljoen maal groter
dan deze van de jonge snaak die ik was .
En toch .
En toch .
__________
Aan Séra .
Aan de slachtoffers
der Rode Khmer genocide .
Noch links fascisme ,
noch rechts fascisme .
Nôg links fasjisme,
nôg regts fasjisme .
Kommentaar
en
mijmeringen
bij
Séra .
___
Phoussera Ing ,
schrijfnaam
Séra ,
schildernaam
Phoussera ,
geboren 1961
te Phnom Penh
van Cambodjaanse vader
en Franse moeder .
Kan in 75 vluchten naar Frankrijk,
- niet zijn vader ,
die wordt
uit de Franse ambassade gezet .
In Frankrijk merkt de 13jarige ,
tot zijn bittere verbazing ,
dat velen ,
vooral de ' intelligentsia ',
enthousiast , fanatiek,
agressief
pro-Pol Pot zijn .
Vanaf 1979
publiceert hij zijn eerste verhalen .
Vaak voorgesteld als striptekenaar .
Beter :
schilder en schrijver
van
grafische romans .
Jacques Tardi
en
Rithy Panh
wilden graag
een voorwoord plaatsen .
Hier
meer dan ooit
in zijn 4 werken
' Impasse et rouge '
1975
' L'eau et la terre '
1975-1979
' Lendemains de cendres '
1979-1993
' Concombres amers '
1967-1975
Power
Persoonlijkheid
Panache
Âmes sensibles ,
passez votre chemin .
<< J'ai réalisé
' Impasse et Rouge '
en hommage à tous ceux
que j'ai du quitter .
En mémoire de cette ville ,
Phnom Penh ,
qui m'a vu grandir
et que j'ai tant aimé parcourir en sandales ,
le nez au vent ,
afin d'en saisir
toutes les odeurs et vibrations .
En mémoire de tous ce événements
qui continuent à nous hanter,
nous qui sommes la aujourd'hui
a espérer et croire . . .
Aujourd'hui encore,
je suis toujours
en quête de réponses . . .
dans l'attente d'un peu de justice . >>
________________
* Voltaire *
___
<< Ik verafschuw wat u zegt ,
maar
ik zal uw recht om het te zeggen
met mijn leven verdedigen .>>
_____
* Novalis *
_
<< Ons gans begrijpen
zullen wij nooit -
maar wij zullen en kunnen
veel meer als ons begrijpen .>>
_____
JOZEF MEHOFFER
Zon in Mei
1911
[ 761 ] She is my lady
Tankaku ____
Dame Fortuna ,
u lacht de moedigen toe .
Wat anders te doen
dan met respekt, én massa
panache , teruglachen ?!
_______
[ 762 ] Een Vrijplaats .
Haiku ______
Een bed mag enkel
een dompelbad , vuurzee of
vliegend tapijt zijn .
___________
NJA MAHDAOUI
Graphemes
Tunesier
geboren 1937
Vertaling
van
* Walter Bonatti *
uit
<< Le mie montagne '
_____
Ik begrijp dat nu
elke terugweg is afgesneden .
Ik kan noch omhoog
noch omlaag !
Een meter of 12
scheiden me
van het begin van de spleet !
12 meter .
Onoverbrugbare afgrond .
Ik ben uitgeput ,
verloren ,
zowel fysisch als psychisch ,
wat kan ik doen ?
Minstens een uur
blijf ik daar hangen
aan die éne piton
die ons ,
de zak en mij ,
in deze totale verlatenheid draagt .
Indien ik beweeg
ben ik dood .
Indien ik niet beweeg
duurt het iets langer .
Maar
wanneer de dood zeker lijkt
beschikt de mens
over een grotere levensbron
dan ik vermoedde .
Langzamerhand
krijg ik mezelf weer onder kontrole ,
en tenslotte
ontvlamt er een zwak schijnsel van hoop ,
ongetwijfeld ook omdat ik weet
dat ik niet
rustig de dood kan afwachten
nadat ik 5 dagen lang
desperaat
voor m'n leven heb gestreden .
Ik hervind de moed
dat feit
dat ik aanvaard had
toen ik aan deze uitdaging begon ,
onder ogen te zien .
Onderaan de spleet ,
die ik met slingerbewegingen
hoopte te bereiken ,
zijn een paar uitspringende rotspunten ,
net een hand met uitgespreide vingers .
Misschien
is het mogelijk
daar een lus omheen te gooien
en me dan tot daar op te hijzen .
Ja , dat gaan we proberen !
Maar die rotsvingers
zien er eerder onbetrouwbaar uit . .
Als ik ze in een lasso vang ,
zullen ze mijn gewicht niet kunnen dragen .
Dus
bevestig ik aan het touweinde
een heel stel
ringen , vanglijnen en knopen ,
tot het geheel
een soort inktvis is geworden
en hopelijk zal ie ,
wanneer ik hem als een Argentijnse bola
op de rots werp ,
met zijn tentakels
wel ergens vastklemmen .
Ik moet een keer of 10 gooien ,
tenslotte lijkt het touw
ergens te haken ,
dunkt me .
Proberen !
Een flinke ruk .
Met een rilling
zie ik hoe het touw
zachtjes wegglijdt .
_ _ _ _ _
Op zulke ogenblikken
tuimelen in uw brein
honderden gedachten door mekaar
en blijven er niettemin
met een absolute helderheid
in gegrift
voor het leven .
____________
Kommentaar
en
mijmeringen
bij
Walter Bonatti
_______
1930 - 2011
1 der beste alpinisten ooit .
Vooral solobeklimmingen .
Niet
' om te ontsnapten '
wel
om zich met zichzelf te meten ,
zichzelf te kennen ,
zelfontplooiing .
Strenge alpinistenregels .
Die van de jaren 30 .
Legde zichzelf een strenge ethiek op .
Ook op gebied van de bergsport :
geen technische bijstand
zoals radio of geboorde haken .
Reinhold Messner :
' 1 der grootste klimmers aller tijden
en een wonderlijke persoon .'
Magnifieke persoonlijkheid , ja .
Werd dus
gigantisch aangevallen .
Bij 1 laffe aantijging
kreeg hij uiteindelijk gelijk ,
definitief gelijk ,
na meer dan 30 jaar !
Kreeg vele onderscheidingen .
Stierf in het hospitaal alleen ,
Zijn vrouw van 30 jaar
mocht niet bij hem
want ze waren niet getrouwd .
Citaten :
<< De bergen
- lijk sport , werk en kunst -
zouden enkel moeten dienen
als een middel
om de mens in ons te ontplooien. >>
<< Ik ben nooit in staat geweest
het lot te aanvaarden ,
ik heb altijd geweigerd te sterven ,
en dat heeft me geholpen te overleven. >>
<< Klimmen
is geen gevecht met de elementen ,
noch met de zwaartekracht .
Het is een gevecht met onszelf .>>
<< De bergen zijn het middel ,
de mens het doel .
Het idee is
de mens te verbeteren ,
niet de bergtop te bereiken .
__________
* Thomas Jefferson *
_____
<< Do you want to know
who you are
?
Don't ask ,
act
!
Actions
will delineate and define you . >>
______________
* Bastiaan Bommeljé *
_____
<< De neergang van het onderwijs
resulteert immer
in een zonderlinge cocktail
van een krimpende kulturele horizon ,
intellektuele kaalslag ,
sociale rust
en
persoonlijk geluksgevoel .>>
_______
Kommentaar
en
Mijmeringen
bij
Bastiaan Bommeljé
____
Nederlands historikus .
Moedige strijder .
{ De tijd dat men
in Nederland
omwille van meningen
noch vrijheidsstraf
noch geldboete riskeerde
is sinds begin jaren 90
voorbij .
Schluss . }
Óók
zijn laatste mening is korrekt :
het links pipofascisme
verschaft ,
in ruil voor strijdloze ,
sullige
lullige
onderwerping ,
een zachte ,
konstante
euthanasie .
______
JACEK YERKA
De Stilte
1978
* Rabindranath Tagore *
______
<< By plucking her petals ,
you do not gather
the beauty of the flower .>>
__________
[ 763 ] Alles voorlopig
Kleine ____
Haik Wij hebben geen
vrijheden meer,
slechts permissies .
______
MAX ERNST
Un temps d´arrêt
1959
Eerste
kommentaar
en
mijmeringen
bij
Lauzier
en
Milton Caniff
___
Bestaan er grotere verschillen
tussen deze 2
tekenaars / scenaristen
?
De 1ste een Fransman ,
die met ongebreideld
kleuren - en karakterpalet
in uiterst satirische ,
burleske
kolderverhalen ,
scherp en zonder angst
de taboes en hypokrisieën
én
wreedheden.
der huidige maatschappij blootlegt .
De 2de
een Amerikaan
die in weergaloos zwart- wit
onvergelijkbaar diepgaander
dan Tanguy , Dan Cooper
en andere Buck Danny's ,
de avonturen beschrijft
van een ex-WO II piloot ,
patriot ,
na de oorlog
charterpiloot
en later
kolonel
bij de Amerikaanse luchtmacht .
Soms bijna naïef ,
vaak heerlijk romantisch ,
echter
steeds immens realistisch ,
fundamenteel diepmenselijk ,
ook
de wijze waarop Milton Caniff
de vrouwen
van meer dan 70 jaar geleden
beschrijft hoe ze werkelijk waren :
humoristisch ,
vrolijk ,
onafhankelijk
en toch solidair ,
immens sterk ,
VOLWASSEN ,
WAARLIJK FEMINISTISCH .
Maar
bestaan
er
ook
overeenkomsten
?
Ze zijn beiden
scherpe waarnemers ,
grote luisteraars ,
hebben beiden
veel geleden
en het met
sterkere humor uitgegomd .
Allebei
menselijk , gevoelig ,
uiterst veeleisend
wat hun werk betreft ,
zeer intelligent ,
overlevers
én . . .
zeer moedig .
Tegen de stroom in .
Elk op hun eigen manier
roeien ze
recht ,
zonder omzien ,
tegen de rotzooistroom in ,
de open riool
der huidige overheersende
diktatoriale ideologie
die de kudde
in een hysterisch delirium ,
een ongewild sarkasme
' politiek korrekt ',
' zonder haat '
' verdraagzaam '
' open '
' niet-uitsluitend '
' anti-racistisch '
noemt .
' Verstaan kindjes ,
goed braaf zijn hé ,
goed naar het TV - journaal ,
naar fabeltjeskrant luisteren .
Want wie stout is krijgt de roe ! '
' Politiek korrekt '
' verdraagzaam '
Hah !
De Vaclav Havel wet
in overversnelling .
Links pipofascisme .
Deze twee grote vakmensen ,
grote kunstenaars
gaan er
stoïcijns
én
goedgezind
én
voluit
tegen in .
Wij allen moeten er
voor zorgen
ze
nooit
worden
ontheugd .
Anamnese.
René Goscinny ,
een andere grootmeester ,
in 1976 :
<< Lauzier
nage tellement a contre-courant
qu'il ferait pâlir d'envie
le plus rose
et le plus vigoureux des saumons .
Au milieu de tous les archanges
qui nous entourent
et qui pensent " bien ",
il pense " mal ";
C''est d'ailleurs ce petit détail
qui fait de lui profondément ,
glandulairement ,
un humoriste .
Avec une énorme jovialité ,
Lauzier vise tous ceux
qui vivent avec leurs contradictions ,
tous ceux
qui ne veulent pas rater le dernier train ,
tous ceux
qui veulent faire partie
des chœurs des lendemains qui chantent .
Pour atteindre ses cibles ,
il se sert de son exceptionnel graphisme
qui lui permet de dévoiler
les visages sous les masques ,
et de sa plume terriblement acérée
pour reproduire les jargons à la mode
avec une invraisemblable précision .
Bourgeois , militaires , ratés , tarés ,
paumés
de la nuit , du petit matin et de la vie ,
révolutionnaires
en peau de lapin ,
gavés
qui prennent leurs troubles digestifs
pour des crises de conscience ,
composent la galerie de Lauzier .
Ils sont tous là
pour déranger ,
étonner ,
et surtout ,
oui surtout ,
faire rire . . .
et de quel rire !
Lauzier se fait haïr
et se fait admirer .
Je vous le disais ,
c'est un véritable humoriste ,
et je tremble a l'idée
de tous ceux
qui vont me haïr quand ils sauront
à quel point je l'admire . >>
_______
Tweede kommentaar
en
mijmeringen
bij
Gérard Lauzier
en
Milton Caniff
___
Gérard Lauzier
1932 - 2008
Geboren te Marseille .
Studeerde filosofie en architectuur .
{ Kan men een betere
levensstart indenken ? }
In 1955
reisde hij naar Brazilië
{ het gaat maar voort }
en hij bouwde mee aan de hoofdstad Brasilia .
In 1959
" even "
terug
voor militaire dienst :
de Algerijnse oorlog .
In 1964
verliet hij Brazilië
wegens de militaire staatsgreep .
Werkte voor
' Lui '
vervolgens
' Pilote ',
in dat Frans - Belgisch stripblad
verschenen
tussen 1974 en 1985
zijn beste beeldverhalen :
' Tranches de vie '
' La course au rat '
' Souvenirs d' un jeune homme '
' La tête dans le sac '
en het autobiografische
' Chroniques de l'île grande. '
Het is
haast
ondenkbaar
dat deze meesterwerken
thans
nog een uitgever zouden vinden.
En zelfs ,
goed mogelijk
dat het personeel ,
op kommando ,
zou dreigen te staken .
Later :
filmregisseur .
Bekendste film :
het charmante
en heerlijk karaktergeschilderde
' Mon père ce héros '
van 1991 .
{ De titel komt van een gedicht van
Victor Hugo } .
Ook filmdialogen :
' Astérix et Obélix contre Caesar '
van 1999 .
Er zijn saaiere levens.
Milton Caniff
1907 - 1988
Net zoals Lauzier :
tekenaar én scenarist .
Tijdens de Grote Depressie
werd hij ontslagen ;
twijfelde tussen
akteur en striptekenaar ;
een ex-kollega raadde hem aan :
" Blijf bij uw inktpotten jongen ,
akteurs eten niet regelmatig ."
Is hem daar altijd dankbaar voor gebleven .
Verhuisde
in 1932
naar New York .
In 1933
begon hij aan
Dickie Dare ,
beïnvloed door
Brink Bradford en Stormer Gordon .
In 1934
vroeg een krant hem
een beeldverhaal te kreëren
zich afspelend in
" het mysterieuze Oosten ",
" de laatste buitenpost voor avontuur ".
Tijdens zijn opzoekingswerk
leerde hij over Chinese families
voor dewelke piraterij
een beroep was van vader op zoon .
' Terry and the pirates '
maakte Milton Caniff beroemd .
Van 34 tot 46 liep de strip .
Vooral boeiend
om zijn vele
intrigerende
fascinerende
karakters.
Elke strip van Caniff trouwens .
Het meest fascinerende
?
Natuurlijk
een vrouw ,
Dragon Lady ,
de piratenkoningin .
Ze was gebaseerd op
Lai Choi San
{ Berg van rijkdom }
een authentieke 20 eeuwse pirate .
Zoals al de Caniff's karakters
was ze gemodelleerd
naar een werkelijk iemand ,
hier het professioneel model
Phyllis Johnson .
In ' Terry and the pirates '
leidde Dragon Lady de weerstand
tegen de Japanse agressor .
{ De Chinees - Japanse oorlog
van 37 tot 45
kostte het grootste aantal slachtoffers
van WO II
vooral Chinese burgers } .
In een andere kreatie van hem,
' Male Call '
speciaal voor de soldaten in WO II ,
gaat Caniff
karakteristiek ,
steeds met waardigheid ,
diepmenselijkheid
geen delikaat onderwerp uit de weg .
Zo danst het vrouwelijk hoofdpersonage
met een man in burgerkledij ,
een verbitterde GI
duwt hem en maakt hem uit
omdat hij een gemaklijk
en laf leventje leidt ,
dan blijkt dat de man
een ex-GI is
verblind in de oorlog .
' Terry and the Pirates '
gestopt december 46 ,
Steve Canyon
- waarvan hij wél de rechten
in eigendom had,
1 van de 3 striptekenaars in Amerika
die zulke rechten bezat -
verscheen Jan 47 .
Caniff en Steve Canyon
verschenen op de voorpagina van
Time
1947
en
Newsweek
1950 .
Toen waren deze magazines
nog niet ingepalmd
door links pipofascisme .
Steve Canyon ,
patriot ,
DUS
kreeg hij fors tegenwind ,
negatieve publiciteit ,
kranten ,
soms onder druk gezet ,
beëindigden de samenwerking ,
de omzet daalde .
Doch
Caniff was een doorzetter
en hij lukte er in
nog genoeg lof en respekt te krijgen
om er aan te blijven werken
tot zijn overlijden op 81 jarige leeftijd .
Hij heeft de val van de Muur ,
die hem erg zou verheugd hebben ,
net niet mogen meemaken .
Hij wou niet
dat iemand zijn werk voortzette .
Samen met
Hal Foster en Alex Raymond
de meeste invloed .
In België
vooral
Jijé en Hubinon .
In Italië
Hugo Pratt .
____________
EDGAR ENDE
Those coming out of the earth
1931
[ 764 ] Ondertussen , West - Europa.
Manke _______
Haikuku Half - demokratie
al raatlend , naäpend dalend
naar half - tyrannie .
________
[ 765 ] Lezen en schrijven
Tankaku zijn kosmische reizen .
______
Lezen en schrijven
moeten verleiden , leiden
tot herbekijken
en herijken , verrijken ,
een eindeloos bereiken .
___________
PAN YULIANG
De Droomster
1955
[ 766 ] Kosmische omwentelingen
Tanka ______
Welk wonder het grootst ?
Wanneer zij ' ja ' zegt , of de
geboorte van 't kind ?
Welk van de twee mirakels
verandert uw leven 't meest ?
__________
* Confucius *
___
<< De volmaakte mens
is onvermoeibaar
in zijn verlangen te onderrichten ,
geen grenzen
kent zijn verdraagzaamheid ,
en heel zijn streven is er op gericht
de mensen te beschermen . >>
_____________
[ 767 ] " Waldemar , nooit vergeten ! "
Tankaku _____
Doen of 't verleden
niet bestaat is net zo erg
als erin leven .
Zeker , ik was zo even
mijn verleden vergeten .
__________
PAOLO MEDICI
Terug naar gedicht 700 ,
- onze protolanden
onze arme protolanden -
over ontstaan van Antwerpen ,
en de betekenis van de naam ,
ah , het nu bijna
2300 jaar oude Antwerpen ,
2270 ab urbe condita ,
arme protolanden ,
arme stad ,
de laatste stuiptrekkingen der
vrijh
e
i
d
?!
Antwerpen
in een Van Gogh ochtendgloren
Gastvrij Antwerpen
met een bezoekende
blauwe UFO
De deemstering van Antwerpen
Godendeemstering
STREETART
BORONDO
SASHA KORBAN
Lysychansk, Ukraine