'

FULVIO  ROITER

 Salvador Bahia

      Rond 1960

 

 

 

 

                                       * Yeshua *

                                               __

                                          Vertaald

                                                en

                              Bekommentarieerd

                                               door

                                    Bram Moerland

                                             ____

 

                                            Proloog

                 << Dit zijn de geheime woorden

                        die de levende Yeshua sprak

                      en die zijn opgeschreven door

                         Judas Thomas de Tweeling . >>

 

                     <<   Het Thomasevangelie

                         begint meteen al spannend :

                  " Dit zijn de geheime woorden . . . "

                                          _     _     _

         Laten we eerst eens stilstaan bij het woord

                                         ' tweeling ' .

                                           _     _     _    >>

 

 

      Hier spring ik ,

      nog vóór mijn

       kommentaar

                  en

       mijmeringen ,

            even in :

                   1

            ' Jezus '

     vervang ik door

          ' Yeshua '

                  2

  ik vraag iedereen

      indulgentie

 voor het feit dat ik

              ' je ' 

 vervang door het

  rijkere , sterkere

      ' gij ' en ' u '

 

           Dank U

 

 

 

                        << In het Thomasevangelie

                                             is ook

                                       ' tweeling '

                              een geheim woord ,

                    dat wil zeggen dat de betekenis

                                              niet

                                      alledaags is ,

                                            maar

                                      symbolisch . >>

 

 

                        3

             Ik gebruik

de Libertas schrijfwijze ,

    deze geeft veel beter 

        - onder andere -

           de nadrukken

                      en

         het ritme weer .

 

            Zij heeft wel

een verpletterend nadeel :

         zij verplicht tot

                  denken .

 

 

                       << Waar gaat het dan over ?

         

      Het gaat over de twee naturen van de mens .

                Die vormen samen een tweeling .

             We hebben als mens twee naturen .

               De ene is de persoonlijke natuur ,

                  waarbij men zichzelf ervaart

                       als in de tijd geplaatst ,

                 met een geboorte en een dood .

                                 Dat is de mens

                         met een geschiedenis

                  en een persoonlijke identiteit .

                                 Daarbij hoort

                   ' het persoonlijk bewustzijn '.

                De tweede natuur van de mens

                 is zijn tijdloze goddelijke kern .

     Deze tijdloze goddelijke kern van de mens

                            heet in de gnostiek

           ' de Christus ' of de ' Christusnatuur ' .

              ' De Christus ' woont in elke mens .

                          Doel van de gnostiek :

                    het persoonlijk bewustzijn 

                             te verbinden met

                        het Christusbewustzijn .

            Dat heet in de gnostiek symbolisch :

          ' de vereniging in het bruidsvertrek ' . 

                                  _     _     _

               Thomas zegt hier dus eigenlijk :

       ' Ik weet dat ik een tweeling in mij heb ,

                         en ik ga u vertellen

                                  hoe ook u 

        die tweeling in uzelf kunt leren kennen .' >>

 

 

                     Verscheidene malen

      heb ik reeds over Yeshua geschreven :

106             'Het Libertas manifest '

439                          ' Éénziel '

458                    ' Oorlogsnaam 

                        Waldemar Libertas '

467         ' De 2 grootste genocides '

547              ' Denkend aan Yeshua '

 

                               Verbijsterend

                                    voor mij

                             hoe de filosofie

          van deze leerling van Pythagoras ,

                     - méér dan leerling , 

                                 mens , ja ,

                           "enkel" mens ,

                      maar wat voor één ! , -

                               vaak raakt ,

                                   lijkt op 

                de modernste filosofieën ,

                   de vrijheidsfilosofieën ,

                      de Libertasfilosofie .

                                      Ook

                                   dankzij

                          het geniale werk

                 - geniaal , osons le mot -

                      van Bram Moerland ,

     ben ik mij er bewust van geworden ,

           heb ik het kunnen ontdekken .

 

                     1 voorbeeld uit velen :

                           géén wonderen ,

                           maar een mens ,

                                 een mens

                       die andere mensen

                                  oproept

                    zichzelf te herinneren ,

                            te ontdekken ,

                            te overstijgen .

 

 

              De 4 klassieke evangelieën

                                   geven

                          1/3 van de tijd

           de gedachten van Yeshua weer .

                          1/3 van de tijd ,

        de half bewust , half onbewust ,

                min of meer vervormde ,

                             in elk geval

                            schromelijk

    onvoldoende weergegeven gedachten .

                Wel de klok horen luiden 

               maar niet { meer } weten

                    waar de klepel hangt .

                                       En

                           1/3 van de tijd

                                     een

                              BEWUSTE

                 shaoulische vervalsing .

 En we nemen zelfs niet in aanmerking

               de evangelische teksten

                  over zijn afstamming              

           geboorte en 1ste levensjaren .

 

                 De filosofie van Yeshua

                               is een 100%

               anti-shaoulische filosofie ,

                      anti -"kristendom",

                                    zowel

              het rechts theofascistische ,

             { als het oppermachtig is } ,

                kompleet met vervolging ,

                                 inquisitie ,

                     godsdienstoorlogen ,

                onderwerping en moord ,

                                        als

               het links pipofascistische ,

                       { erin verzinkend 

                 als z'n macht tanende is }

            kompleet met 'softe' theologie

                                        en

                                     harde

                               toegevingen

                     aan zijn eigen lafheid ,

            aan kleine en grote diktatortjes ,

                              aan fascisme ,

                           - en niet alleen 

          de Chinese kommunistische partij .

 

                    De filosofie van Yeshua

                                          is

                                   TEGEN

                              elk fascisme .

 

 

 

                                            LOGION  I

 

          <<     GIJ ZULT DE DOOD NIET SMAKEN 

                                              _____

                                            Iedereen 

             die de betekenis van deze woorden vindt ,

                            zal de dood niet smaken . >>

                                    ____________

 

     <<  Heel verrassend is

     dat ons hier beloofd wordt

                     dat we

 ' de dood niet zullen smaken '

            door het verstaan

    van het Thomasevangelie .

             Dat is nogal wat .

   Worden we dan onsterfelijk ?

             Dat zal toch niet ?

                  Of toch wel ?

 

                    Is 'de dood'

                     misschien 

        ook zo'n geheim woord

                   dat we eerst

         moeten leren verstaan ?

 

                   Hier wordt

                         ( . . .)

              ons ook verteld

              dat die belofte

  alleen vervuld kan worden

       als we op zoek gaan ,

                    op zoek

          naar de betekenis

          van deze woorden .

    Ge hoeft niets te geloven .

   Ge moet zoeken en vinden .

 

               Die opvatting

              is kenmerkend

    voor de spirituele traditie

             van de gnostiek .

            _     _     _     _     _

       Gnosis betekent kennis ,

                    maar dan

                         niet

            in de betekenis van

                 ' iets weten '.

                     Zoals ge

                 bijvoorbeeld

kunt weten waar iemand woont .

                        Hier

                      wordt

                   een ander

        soort weten bedoeld ,

       een intuïtief verstaan

            waarin uw eigen

    diepste wezen weerklinkt .

 

               In de gnostiek

             speelt het geloof

      geen rol van betekenis . >>

 

 

             Met 'gnose' bedoelt

                  Bram Moerland

       ' de gnostische stroming

              van het kristendom '.

Voor ons is de filosofie van Yeshua ,

 { én die "gnostische" stromingen 

            die zo goed mogelijk

     trachten te behouden z'n leer , }

    minstens sterk beïnvloed door ,

                        meestens

                   een pertinente

                      verbetering

                              van

           de leer van Pythagoras .

 

 

       << Maar wat betekent het

    dat ge de dood niet zult smaken ,

  als ge waar dit allemaal over gaat

                   hebt begrepen ?

         In het Nieuwe Testament

                   wordt verteld

                      dat Yeshua

         mensen uit de dood wekte .

                Daar wordt dan ,

                      zo lijkt het ,

          een wonder beschreven .

                            Maar

             wat zeggen daarvan

                       de teksten

    uit de kruik van Nag Hamadi ?

       In de gnostische stroming

            van het christendom

          verwijzen de woorden

           ' dood '   en   ' levend '

                             niet

naar een toestand van het lichaam ,

maar naar een toestand van de ziel .  >>

 

 

    Dat is wel een verschil , ja .

 

        En een logische uitleg

            voor de "mirakels "

          die de evangelisten ,

                   de shaoulis

       er van hebben gemaakt .

 

 

            <<  Als ge als mens

              alleen maar vormgeeft

             aan een beeld van uzelf

                   dat u is opgelegd ,

                              en niet

      aan uw persoonlijke eigenheid ,

                          dan bent u

        volgens de gnostische traditie

                           een 'dode' .

             Dan bestaat ge niet eens ,

 zeggen sommige gnostische teksten .

         We hebben voor zo iemand

                   in het Nederlands

              een treffende typering :

                   een 'dode diender '.

          Zo iemand is niet zichzelf ,

                            maar is

       zoals 'men' verlangt dat hij is .

 

           Het Evangelie van Filippus ,

                    ook in die kruik

       bij Nag Hammadi gevonden ,

            zegt over zulke mensen :

          ' Ze hebben niet bestaan ,

                       bestaan niet

            en zullen niet bestaan .' >>

 

 

Beetje pessimistisch dat .

 

 

                << Als iemand ooit

                  tot het inzicht komt

                   dat zij tot dan toe

                          alleen maar

       een beeld heeft vormgegeven ,

                   dan zal zo iemand

                tegen zichzelf zeggen ,

volgens het Evangelie van de Waarheid :

                            ' Ik besta

                   als de schaduwen

                 en de schijngestalten

                        van de nacht ! '

                Maar als iemand dan

                 ' tot zichzelf ' komt ,

                        dan wordt ze

                        een ' levende ',

dan staat ze op uit de figuurlijke dood .

                      Ze wordt mens ,

          de mens die ze werkelijk is .

                Als individueel mens

                          kunt ge dus

            tijdens uw leven op aarde

               een proces doormaken

              waarbij ge u ontwikkelt

                                van

                          een ' dode '

                                 tot

                       een ' levende ' .

         Het Evangelie van Filippus

                      zegt daarover :

                   ' We moeten ons

                      de opstanding

                          verwerven

                           in de tijd

       dat we nog in deze wereld zijn .'

 

            Van Yeshua wordt verteld

      dat hij is opgestaan uit de dood ,

      en dan bedoelt men gewoonlijk

                 de lichamelijke dood

                     na zijn kruisiging .

In de gnostiek wordt dat anders gezien .

        Met de opstanding uit de dood

           wordt op symbolische wijze

           een groeiproces beschreven

                        dat elke mens

                      kan ondergaan

                                 en

                               niet

                             alleen

                            Yeshua .

 

                       De kerntekst

                    van de gnostiek

                   die daarop slaat

                                  is :

  ' Mens sta op en herinner u zelf . '>>

 

 

          Herinner u Nietzsche :

             ' Wordt wie gij zijt .'

 

 Ik vind deze prachtige filosofie

                       trouwens

      helemaal niet symbolisch :

                        het is een

                        werkelijk

                tot leven komen

                 van een psyche ,

                 persoonlijkheid ,

                          persoon .

 

 

 

                                             LOGION II

 

<<                GIJ ZULT ZIJN ALS EEN KONING

                                         ________

                                     Laat hij die zoekt

                               voortgaan met zoeken

                                       totdat hij vindt

                                 en wanneer hij vindt

                                  zal hij geschokt zijn

                                    en geschokt zijnde

                              zal hij zich verwonderen

                      en hij zal koning zijn over het Al . >>

                                ________________

 

 

              << De gnostiek is een weg .

                               De gnostici

                       werden in hun tijd

  wel ' de mensen van de weg ' genoemd . >>

 

 

       De filosofie van Pythagoras

                       is inderdaad

           een filosofie van de weg ,

            ook letterlijk trouwens .

 

 

       << . . . een soort reisbeschrijving

                                   _ _ _ _ _

                      Die teksten vertellen u ,

           volgens de gnostikus Valentinus ,

          in het Evangelie van de Waarheid ,

                     waar u vandaan komt

                  en waar u heen zult gaan :

                      ' Wie zo gnosis heeft ,

                                     wéét

              waar hij vandaan gekomen is

                  en waar hij heen zal gaan .

                                Hij wéét ,

                            zoals iemand

                         die dronken was

               weer nuchter is geworden ,

                                      en ,

                      tot zichzelf gekomen ,

     zijn zaken weer op orde heeft gesteld ' >>

 

 

                Bram Moerland

           maakt de opmerking

      dat het Thomasevangelie

   een soort avonturenroman is

  over een spannende zoektocht

       naar een verborgen schat .

         Een terechte opmerking

                  op voorwaarde

         dat er een uitmuntende ,

      uitzonderlijk getalenteerde

                           gids is .

              En dat is Moerland .

                  Bram Moerman .

Ik hou van de voor-én achternaam .

      Behalve dat het MoerLAND is .

                Minder alliteratie 

         maar toch ook nog goed .

 

 

                             << Die schat

                 zult ge alleen kunnen vinden

                  als ge naarstig blijft zoeken

                        en niet te snel opgeeft .

                 Blijft voortgaan met zoeken ,

                               zegt dit logion .

                                       Maar

                   wees er ook op voorbereid

                    dat ge geschokt zult zijn

                       als ge hebt gevonden .

 

             Het ' geschokt ' of ' verbluft ' zijn

                         { Grieks : ekplèxis }

                           door een verhaal

     is een traditionele , positieve waardering

             in de Griekse klassieke retorika

                      van een goed betoog ,

                              bijvoorbeeld

                             van een sofist

                    die voor een rechtbank

               een aangeklaagde verdedigt .

              Tegen de toehoorders zeggen

               dat ze ' geschokt ' zullen zijn

              is een manier om te beweren :

                    luister ,dit is een betoog

            dat met kracht van argumenten

                 een inzicht zal verschaffen

                dat ge eerder nog niet hadt ,

                    waardoor ge zult inzien

             dat de toedracht van een zaak

                           geheel anders is

                     dan ge eerst meende .

                          Maar bovendien

         zal het zo vanzelfsprekend kloppen

                      met wat ge eigenlijk

                               allang wist

                 dat ge geschokt zult zijn

           dat het nu pas tot u doordringt .

 

                       Dat slaat natuurlijk

                                   ook 

              op de bewering van Logion I

         dat ge de dood niet zult smaken .

         Ge hebt misschien eerst gedacht

dat daar een eeuwig leven wordt beloofd

                na de lichamelijke dood ,

                             maar nee ,

                              dat bleek

             heel anders bedoeld te zijn .

                    Nu wordt beweerd ,

 dat ge als een soevereine vorst zult zijn ,

        gezeten op uw innerlijke troon ,

                  heersend over het Al ,

                  als ge eenmaal hebt

                             gevónden .

                    Dat is ook niet mis .

             Wat betekent dat nu weer ?

             Het innerlijk koningschap

         is een veel voorkomend thema

                             _     _     _

           ook in de klassieke oudheid ,

   die koninklijke kwaliteit van de ziel .

          Die kwaliteit benoemde men

                       met het woord

                           autonomie .

              Van de Griekse woorden

                           autos = zelf

                                    en

                          nomos = wet .

             Een koning gold vroeger

                     als een wetgever

                                   én

                              rechter .

               Een autonoom iemand

                    is dus een koning

                           in die zin

            dat hij zichzelf de wet stelt

                            maar ook

           dat hij over zichzelf oordeelt . >>

 

 

 Op de goede manier .

 

 

      <<    Een moreel autonoom iemand

                          is zijn eigen wetgever

                                          en

                               eigen rechter .

                           _     _     _     _     _

                           Het christendom

                          modelleerde zich

                                      later

                    echter naar Augustinus ,

            met de mens als zondig wezen ,

                onbekwaam tot enig goed

                en geneigd tot alle kwaad ,

                          als onvrije slaaf

                   van zijn zondige natuur . >>

 

 

         Ons inziens

begon het reeds met

              Shaoul ,

           en hij won

            definitief

                begin

             IV° eeuw

 

 

                           << De gnostici ,

                  de christelijke vrijdenkers ,

                werden vervolgd als ketters

                                en tenslotte ,

                      met de massamoord

                            op de katharen

                           in de XIII° eeuw

    uit de westerse geschiedenis verwijderd .

 

                    In het Thomasevangelie

   wordt de koninklijke kwaliteit van de ziel ,

        dat wil zeggen de geestelijke vrijheid ,

            als een belangrijk aspekt gezien

                van de weg van de gnostiek .

                          Maar die vrijheid 

                    is geen doel op zichzelf .

                                     Zij is

                                   slechts

                          een voorwaarde

                             tot iets anders ,

                         voor iets waar het

                                      echt

                                  om gaat ,

                                 namelijk

            de levenspraktijk van de liefde . >>

 

 

              Voor de Libertasfilosofie

                     - géén evangelie ,

          en zich zo ook niet noemend ,

vervallen de ' slechts ' ' een ' en ' iets ',

                              en is het :

               ' Zij is de voorwaarde

               tot alle andere zaken '.

 

 

                       << Liefde en vrijheid

                     als onafscheidelijk koppel .

                            _     _     _     _     _

                            In de gnostiek geldt

                               dat ' de Christus '

                         in de mens zelf woont .

                               En dat betekent

                                    niet alleen

               dat de mens zijn eigen verlosser is ,

                             zijn eigen Messias ,

                         maar ook dat de mens

                          koning is over zichzelf .

                      Het woord Christusnatuur

                        kunt ge dus ook lezen als

          ' de koninklijke kwaliteit van de ziel '.

                                       In de tijd

     dat het Thomasevangelie geschreven werd ,

                              was de opvatting

                                 dat autonomie

            de koninklijke kwaliteit van de ziel is ,

                           een algemeen thema

                         in de klassieke kultuur . >>

 

 

                  Klassieke kultuur .

                         Die kultuur

          in de gehelleniseerde stad

                    vlak bij Nazareth

                        waar Yeshua

           in alle waarschijnlijkheid

                    in kontakt kwam

                 met verlichte Joden

     en een Pythagorasleerling werd .

          ' Het Judeo-kristianisme ,

                   basis van Europa ' ,

                                nee ,

     fundamenteel niet mee akkoord .

 

 

                            << Die autonomie

               werd als een natuurlijke kwaliteit

                             van de mens gezien .

                       Wat zegt Thomas hier nu ?

              Als we de weg van de gnostiek gaan ,

                                   zullen we ons

                                     op dat pad

                                leren verbinden

                              met die natuurlijk ,

        universeel menselijke kwaliteit van de ziel ,

                               de Christusnatuur ,

                 ofwel de koninklijke autonomie ,

                           de geestelijke vrijheid . >>

 

 

   Ik hou niet van de term

         'Christusnatuur' .

                   Yeshua

                zou er ook

                      niet

     van gehouden hebben .

 

 

                   << En waarom zou dat ?

                               Omdat we dan

                               in alle vrijheid

                                      onszelf

         de wet van de liefde kunnen opleggen .

     Zoals de persoonlijke natuur van de mens

                                          en

                          de Christusnatuur

                       een tweeling vormen

                             { zie de proloog }

                     zo gelden in de gnostiek

                        ook vrijheid en liefde

               als een onafscheidelijk koppel . >>

 

 

                  Uit Vrijheid ,

    de conditio sine qua non ,

                        komt

             de mogelijkheid

               van vele zaken ,

             waaronder liefde .

 

 

 

                                    << Liefde

                                          is niet

                      het gehoorzaam opvolgen

                         van opgelegde geboden . >>

 

 

                         Vollediger :

         ' van opgelegde geboden ,

                               enkel

omdat het opgelegde geboden zijn .'

 

 

                                    << Liefde

                        is de morele toetssteen

                              van de vrije mens . >>

 

 

                  Liefde

is een morele toetssteen

       van de vrije mens .

 

 

 

                                               LOGION  III

 

                     <<             HET KONINKRIJK
                             IS IN UW HART EN IN UW OOG

                                           ___________

                                 Als jullie profeten zeggen :

                       'Zie , het koninkrijk is in de hemel' ,

                             dan zullen vogels u voorgaan .

                                       Wanneer zij zeggen :

                                           'het is in de zee' ,

                              dan zullen vissen u voorgaan .

                                                     Maar ,

                               het koninkrijk is in uw hart

                                             én in uw oog .

                                           Als u uzelf kent

                            dan zult u ook gekend worden

                                         en u zult beseffen

                                                dat ook u

                       een kind bent van de levende vader .

                                   Maar kent u uzelf niet

                              dan verkeert u in armoede .

                              Dan bent uzelf de armoede .>>

                                               ________

 

 

                              <<Jezus sprak

                      tot Joodse toehoorders .

       De taal en de beelden die hij gebruikte

                 pasten in de Joodse kultuur .

                                        Maar

                                tegelijkertijd

                           is wat hij hier zegt

                          over het koninkrijk

                           verrassend anders

              voor de Joodse oren van die tijd .

                                            Ja ,

                                        dat is

                                     werkelijk

                                   heel anders .

 

                              Om te beginnen

                                    is de term

                                   koninkrijk

                                       nieuw .

                          Dat woord behoorde

                                          niet

    tot het gebruikelijke religieuze taalgebruik

                   van zijn Joodse tijdgenoten .

                           Maar tegelijkertijd

                             sluit hij daarmee

    toch ook aan bij een bestaand Joods thema ,

               namelijk van het beloofde land .

                           Wat was de bekende 

        algemeen gedeelde opvatting daarover

       onder de Joodse toehoorders van Yeshua ?

                              Het beloofde land

                 waarover de profeten spraken ,

                        dat is ergens op aarde ,

                                         waar

                                          ooit

           vrede en gerechtigheid zullen heersen .

                      Maar dat was er nog niet .

                         Het is er nog steeds niet .

 Misschien komt het pas aan het einde der tijden .

                         Of zelfs pas na uw dood ,

                                    in de hemel .

                                          Het is

                                             óf

                         ergens anders op aarde ,

                                             óf

                                 in de toekomst ,

                                             óf

                                    in de hemel .

                   Kortom , het is niet hier en nu .

 

                               Yeshua sluit aan

            bij dat thema van het beloofde land ,

                           alleen noemt hij dat

                               ' het koninkrijk ' .

                       Maar als ' het koninkrijk '

                    is het toch wezenlijk anders

                   dan de tot dan toe geldende

      Joodse voorstellingen over het Joodse land .

                             Dat nieuwe woord

                            is heel betekenisvol

                  en voor de Joodse tijdgenoten

                        wellicht schokkend zelfs .

                                      Het woord

             dat we in de bronteksten aantreffen

                                voor 'koninkrijk'

                                               is

                                      imperium .

                                   En dat woord

                                 kende in die tijd

       maar één algemene en erkende betekenis :

                               het Romeinse Rijk .

 Door het beloofde land nu imperium te noemen ,

                                geeft Yeshua daar

                                       een nieuwe ,

                    radikaal andere betekenis aan .

                   Het is niet alleen voor de Joden .

          Het is voor iedereen in het Romeinse Rijk ,

                                    wat in die tijd

              zoveel betekende als de hele wereld . >>

 

 

Pythagoras !

 

 

                                     << Maar

                             het is tegelijkertijd

                          toch geen werelds rijk .

                             Wat is het dan wel ?

               Misschien is het zelfs wel bedoeld

                               als tegenstelling

                   tot de gruwelijke wreedheid

                      van de Romeinse heersers . >>

 

 

                    Waarschijnlijk

                      niet specifiek

                          tegen hen .

                   Meeste heersers

           waren gruwelijk wreed .

  En zelfs voor Romeinse burgers

                            was het 

                               enkel

  een de iure demokratie gebleven .

Toch waren de Romeinse heersers

               met hun Pax Romana

                                  en

                              handel-

                                   en

industriebevorderende maatregelen ,

                                   en

                bescheiden integratie

           - een voorbeeld : Shaoul ! -

                                   en

                           onderwijs ,

                    op vele gebieden

                              meestal

               een stuk minder wreed

          dan de gemiddelde heersers .

 

 

                          << Dan is die tegenstelling

                                   heel uitdagend zelfs ,

                          zoals Yeshua zelf zou ervaren ,

                                          en niet alleen

                                vanwege de Romeinen . >>

 

 

                     Hier slipt

           Bram Moerland even .

                 Het was zelfs

                     véél meer

   vanuit een bepaald segment

        van de Joodse heersers .

Hier handelden ' de Romeinen '

      - die veralgemeningen , !

      de Romeinse gouverneur -

       niet werkelijk entousiast

      -en eerder als uitvoerder -

   op het zeer sterk aandringen

             vanuit een gedeelte,

                      een gedeelte

   van het Joodse establishment ,

              op het uitschakelen

                         van een

                  - vreedzame -

      burger van hun eigen volk .

 

   De invloed van het hellenisme ,

                   van verlichte ,

            { vaak beschermde ,

            zelfs geprilivigiëerde}

                           Joden ,

       was een bepaald segment

             van Joodse heersers

            een doorn in het oog ,

   en zeker wanneer het uitging

     van een zeer begaafde man

                      als Yeshua ,

            een man uit het volk ,

            meevoelend met dat

         in angst gehouden volk ,

                   edelmoediger

        dan de meeste Hellenen

                         en zelfs

     de Pythagorieërs onder hen .

                          Yeshua

                  . . . een man . . .

hoe meer ik er van te weten kom ,

         hoe meer ik er van hou ,

                        mijlenver

                            van de

                      ongerijmde ,

   niet kloppende peroonlijkheid ,

                         en te vaak

     onbruikbare verkondigingen ,

   en te vaak absurde handelingen

         van de shaoulevangelies .

                            Yeshua

                           een man

                     die met ironie

            soms zelfs scherpe spot

                    lijnrecht inging

       tegen het meeste van het O.T.

                     en die wist dat

     , ondanks zijn verbloemde taal ,

        hij in levensgevaar verkeerde

                              want

               een aanklacht tegen ,

                een bedreiging voor

waarschijnlijk het machtigste segment

        van het Joodse heersersschap .

 

       - En híj werd niet beschermd .

            Of gaf z'n bescherming op .

 

 

                                       << Yeshua

                           drijft op een subtiele wijze

                                              de spot

                met de bestaande heilsverwachtingen

                               van de Joodse profeten . >>

 

                             En

                    { dus ook }

                    met hun in

          totale onwetendheid

                          en in

    een angstpsychose houden

                   van het volk .

                 Controlavirus

                       anyone

                              ?

 

 

                         << 'Als het in de hemel is ,

                                   is het niet voor u ,

                      want u bent helaas geen vogel .

                                 Als het in de zee is ,

                                   is het niet voor u ,

                want u  bent jammer genoeg geen vis' .

 

                                               Nee ,

                                daar is het dus niet .

                    Waar is het koninkrijk dan wel ?

                              Wat is de verrassende ,

                                 nieuwe zienswijze

                        die ons hier getoond wordt ? >>

 

 

                      Echt nieuw

   was ze toen al lang niet meer

                 in een segment

           { het interessantste ! }

        van de Helleense wereld ,

      ik zou zelfs durven zeggen

           in de Hindouïstische

                        ook niet ,

            we gaan nog verder :

                      ook buiten

      de Indo-Europese wereld

                     bestond het .

                  En in dat deel

          van de Joodse wereld

                        dat toen

                   verlicht was ,

                 onder invloed

           van het hellenisme ,

      en waarvan een gedeelte

           enigszins meewarig

              en zelfs wrevelig

       zal neergekeken hebben

                  - verkeerd -

    op die hoofddoekdragende

               ultrareligieuze

     in angst en onwetendheid 

                  onder het juk

         van priesters levende

                        menigte .

        En er afstand van hield .

 

                    Niet Yeshua .

 

 

                              << Het koninkrijk

                            kan niet dichterbij zijn

                dan waar Yeshua het hier plaatst .

 

                             Wat zegt hij precies

                                                ?

                        In het koptisch origineel

                                   staat letterlijk :

                                ' Het koninkrijk

                              is in uw binnenste

                                   en in uw oog . '

                                               Ja ,

                                   dat is nieuw ,

                  werkelijk revolutionair nieuw . >>

 

 

 Voor het monotheïstische

                 Jodendom ,

                       zeker .

                       NIET

        voor het hellenisme .

 

 

                         << Het koninkrijk is

                                            niet

                         ergens anders op aarde .

                              Ge kunt er dus niet

               met de auto of het vliegtuig heen .

                  Het is ook niet in de toekomst ,

              dus ge hoeft er niet op te wachten ,

                   al zeker niet tot na uw dood .

             Wilt ge op zoek naar het koninkrijk ?

                           Zoek het dan in uzelf .

 

              En als ge het daar gevonden hebt ,

                  zult ge op een andere manier

                         naar de wereld kijken .

                    Dan zult ge het koninkrijk

                        overal om u heen zien .

 

                               Wie in zichzelf

                             ' het koninkrijk '

                                   realiseert

                      zal datzelfde koninkrijk

               in de hele wereld kunnen zien .

                   Niet omdat dan de wereld

                                      anders 

                                geworden is ,

                             maar omdat gij

                                      anders

                                        kijkt .

 

                      Het koninkrijk ' zien ' ,

                               in de kosmos ,

                               in de natuur ,

                       in uw medemensen ,

                                         is

                                       niet

                een afstandelijke observatie

               van een objektieve waarheid ,

         het is een aktieve manier van ' zien ' ,

                     van kijken met uw hart .

         Haal eerst de balk uit uw eigen oog ,

     daarna zult ge een andere wereld zien ,

                                 de wereld

                                       die

                                verbonden

                                         is

       met de gesteldheid van uw binnenste .

 

                         Dit is voor die tijd ,

           en misschien wel voor alle tijden ,

       werkelijk een revolutionair antwoord . >>

 

 

                     Nee

        Bram Moerland ,

             met respekt ,

         met veel respekt ,

    hij was niet de eerste .

     Wat niets wegneemt

van zijn enorme prestatie .

 

 

                             << Hiermee

                        wordt door Yeshua

            een volstrekt nieuwe zienswijze

                         { ja , ziens-wijze }

                             gepresenteerd .

                             Dit antwoord

                         maakt de Yeshua

                van het Thomasevangelie

                                    uniek . >>

 

 

        Het is een verbijsterend

                 goede weergave

          van zijn ware woorden 

                   en filosofie , ja .

                           De beste

  van alle gnostische evangelieën ?

    Ik heb een vermoeden van wel .

                Men zou beter van

                      ' leerboeken '

                            spreken ,

                    in mijn oordeel 

                              steeds

                           beter dan

                      ' evangelieën '.

                   Tekenend is ook

dat er niets over zijn leven instaat ,

               maar daarover meer

                               in de

                      Kommentaar

                                 en

                      mijmeringen

                                  bij

                  Bram Moerland's

                       interpretatie

                                 van

                             Yeshua .

 

 

                                 << Deze Yeshua

                                 spreekt weliswaar

                               in Joodse begrippen

                              maar zijn boodschap

                                       is universeel

                                          menselijk .

 

                                 Maar wacht even ,

           wat is dat koninkrijk in uzelf nu precies ?

                                         Want dat 

                               zal nog niet meteen

                                      duidelijk zijn .

                            Hoe kunnen we de weg

              naar het koninkrijk in onszelf vinden ?

                               Vraag het een kind ;

                           zie het volgende logion .

 

                      Toelichting bij de vertaling

                     Meestal wordt hier vertaald :

                          ' . . . het koninkrijk

                                              is

                                           in u

                                            en

                                      buiten u '

                              Dat klinkt mooi ,

              maar in het koptisch origineel staat

                                      letterlijk :

                              ' Het koninkrijk

                                             is 

                              in uw binnenste

                                            en

                                     in uw oog '

                                  ' Binnenste '

                                           en

                                        ' oog '

                               vormen samen

                                      literair

                     geen fraaie tegenstelling ,

                     dus is de verleiding daar 

                                    ' binnen '

                                           en

                                    ' buiten '

                               van te maken .

                       Maar dan verliest men

               de betekenis van het origineel

                                   uit het oog

                            { ja , uit het oog ! }

                           Het origineel zegt

                                  mijn inziens

                                  nadrukkelijk

        dat ge de gesteldheid van uw innerlijk

                        weerspiegeld zult zien

                       in de wereld om u heen .

                                Wie in zichzelf

                               ' het koninkrijk '

                                     realiseert

                                       zal dus

                           datzelfde koninkrijk

                   in de hele wereld herkennen

                      en ook in andere mensen . >>

 

 

                              I

Lees ook de prachtige inleiding

          van Bram Moerland

                             én

   het ontroerende voorwoord

                           van

            Annemiek Schrijver .

                           Dus

                    bekijk ook

            haar TV-opname

          ' . . . zelfs terwijl

           het heftigste stukje

               eruit geknipt is .

            -Een interviewer

               hoort tenslotte

            zelf niet te huilen ,

                     nietwaar ? '

 

                             II

Slechts enkele logia bespreek ik

                         maar 

     ALLE HONDERDVEERTIEN

                     zijn goed .

 

                           III

    Passen ze in de Yogacyclus ?

         Wat heeft Yeshua

                         met

                        Yoga

                   te maken .

                   Daarover

                           in

               Kommentaar

                          en

               mijmeringen

                          bij

    Marguerite Yourcenar's

   ' La Couronne et la Lyre '

 

                          IV

            Koop zijn boek

                            !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'

'

MARK  SELIGER

 

 

 

                                  _ _ _ _ _

                                  _ _ _ _ _

 

 

 

                                                LOGION V

 

              <<                        ZIE DE MENS !

                                                    ____

                           Zie wie voor uw aangezicht is ,

                      en wie eerst voor u verborgen was ,

                                 zal tevoorschijn treden .

                             Want er is niets verborgen

                                 dat zich niet zal tonen

                             en alles wat verdwenen is

                                       zal wederkeren . >>    

                                   ____________

 

 

          << In het Evangelie van Matteüs

              staat een opmerkelijke passage .

                       Twee blinde mannen

                          komen bij Yeshua .

                             Ze vragen hem

                 of hij hen ziende wil maken .

                            Yeshua doet dat ,

            de mannen worden weer ziende ,

                 van hun blindheid genezen .

                      Maar dan zegt Yeshua

                          iets merkwaardigs :

       ' Zorg dat niemand het te weten komt . '

 

                          Dat is heel vreemd .

 

                                        Stel

                            dat deze mannen

                                      fysiek

                                blind waren .

               En plots konden ze weer zien .

     Zoudt ge dat verborgen kunnen houden ?

              Dat is toch niet waarschijnlijk .

                   Het is dus maar de vraag

                        of er hier sprake is 

                                   van een

                                lichamelijk 

                                    wonder .

 

    In de geheime woorden van de gnostiek

                       betekent blindheid

                     en de genezing ervan

                           iets heel anders .

                      In het vorige logion

                    werdt ge opgeroepen

                          op zoek te gaan

                   naar het kind in uzelf .

                                     Dat

                                       is

                               het begin

            van de spirituele zoektocht

              die het Thomasevangelie

                            u aanraadt . >>

 

 

           ' Aanraadt '

                      !

        Wat een verschil

                met het

           shaoulisme

                      !

 

                  Ook :

            hier wordt

    op een eenvoudige ,

              en toch

  verpletterende wijze

          aangetoond ,

       1 der manieren

                  hoe

    een shaoulisering ,

       een vervalsing

                  van 

Yeshua's leer gebeurde .

 

 

                               << Als dat u lukt ,

                       als u verbinding kunt maken

                             met uw innerlijk kind ,

                                 kunt u vervolgens

                                           op een

                                          andere

                                          manier

                                 naar de wereld

                             en uw medemensen

                                          kijken .

                       Dan hebt u het koninkrijk

                               in uzelf gevonden ,

                                   en dat kunt u

                                            dan

                                     uitbouwen

                        in uw blik naar de wereld .

                                     Hoe is dat ?

                       Hier wordt u gevraagd om

                               , zoals een kind ,

                        door alle sociale etiketten ,

   die we gewoonlijk op onze medemens plakken ,

                                  heen te kijken ,

                            en in plaats daarvan

                                       de mens ,

                           het kind in de ander

                                              te

                                           zien .

 

                                  Zie de mens !

 

                     Als mens met de mensen ,

                     als kind met de kinderen ,

                             zal het koninkrijk

                                 dan werkelijk

                                    ' onder u '

                                           zijn .

                                                        { Lukas  17 : 21 }

                              De kern daarvan

                                         is het

                                       ' zien ' .

                          Als u oordelend kijkt

                          naar uw medemens ,

                              met het oordeel

                        als een balk in uw oog ,

                 ziet u alleen uw eigen oordeel .

                  Maar als u teruggekeerd bent

             naar het onbesneden kind in uzelf ,

                                       kunt u

                                  oordeelloos

                                       kijken ,

                                   en pas dan

                         kunt u uw medemens

                                   liefhebben

                                     als uzelf .

                                     Pas dan

                                       ' ziet '

                                           u

                              uw medemens .

                                        Dan

                                zal wat eerst

                                  verborgen

                                        was

                                 wederkeren :

                    de oorspronkelijke mens

                                  in de ander .

                                          Zie ,

                               het koninkrijk

                 is in het gelaat van de ander

                            _    _     _     _     _    >>

 

 

    Hoe het verandert

                    als

                    het

              letterlijk ,

                 fysiek

     wordt opgenomen 

                       !

 

          Zo gebeurden

                     de

           opzettelijke

                    en 

         onopzettelijke

          vervalsingen .

               Preciezer :

                  óók zo .

 

 

 

                                                  LOGION  VI

                                                      

                               << DOE NIET WAT GE HAAT .

                                                       _____

                              De leerlingen ondervroegen hem

                                         en zeiden tegen hem :

                                      ' Wilt ge dat we vasten ?

                                            Zullen we bidden ?

                                         Geven we aalmoezen ?

                                              Van welk voedsel

                                    moeten we ons onthouden ? '

 

                                          ' Vertel geen leugens ,

                                           doe niet wat ge haat ,

                                want in het licht van de hemel

                                               is alles zichtbaar .

                                                Wat ge verbergt

                                             zal ontdekt worden ,

                                              en wat ge toedekt

                                              komt tevoorschijn . >>

                                       ______________

 

 

                  << Het kind in uzelf

                             vindt ge niet

                   door allerlei leefregels

                     uit uw hoofd te leren ,

                     en die aan te wenden

         voor de vormgeving van uw leven ,

                 en ge kunt uw medemens

                al helemaal niet leren zien

                         door die leefregels

             ook op te leggen aan anderen .

                                Wezenlijk is

              dat ge trouw blijft aan uzelf .

                                      Stel ,

     ge staat voor een echt levensprobleem .

           Ge verkeert in een morele krisis .

            Ge weet niet meer wat te doen .

                        Hoe lost ge dat op

                                        ?

                       Stel de juiste vraag .

                               Vraag niet :

                                 wat doet

                                   ' men ' ,

        of in de symbooltaal van de gnostiek

                             ' de menigte ' ,

                           in deze situatie

                                        ?

                                  Maar :

                           wat moet ik ,

                      deze unieke mens

            in deze unieke situatie doen

                                       ?                       >>

 

 

     Dit is een begin

               maar

     niet voldoende .

Maar ik ben te snel :

 

 

         << Als ge die vraagt zo stelt ,

             en ge eerlijk wilt luisteren

           naar wat zich in u aandient ,

     zal er een antwoord in u opwellen .

        Maar misschien ervaart ge dat

        innerlijk opwellend antwoord

                               wel als

     een ongewisse sprong in het duister .

         Dan moet ge moed verzamelen .

                    Als ge de moed hebt

    voor uw innerlijk antwoord te kiezen ,

    zal dat een groeiproces in u opwekken

              waardoor het verborgene ,

            het oorspronkelijke kind in u

                 tevoorschijn zal treden .

                             Misschien

           is dat antwoord achteraf bezien

                  wel helemaal verkeerd

              en betreurt ge uw beslissing .

                         Dat zou kunnen .

                Maar neem daar dan toch

            de verantwoordelijkheid voor .

                Gij hebt verkeerd gekozen ,

                          ziet ge achteraf ,

                       maar ge accepteert

                     de gevolgen daarvan .

                            Dat is nu juist

                          het groeiproces

                               dat ge start

                            door te kiezen

               voor uw innerlijk antwoord .

                                    Door

                        onvoorwaardelijk

                trouw te blijven aan uzelf ,

ook door de verantwoordelijkheid te nemen

           voor uw eerder gemaakte keuzes ,

              leert ge door vallen en opstaan

                    het kind in uzelf kennen .

                       Dat kunt ge heus niet

        zomaar van de ene dag op de andere .

                                Daar zult ge 

                                     risiko's

                        voor moeten nemen ,

                een spirituele krijger worden

                  die onversaagd verder gaat .

 

                         Innerlijk verlangen

                               In elke mens

                      schuilt een verlangen

                 om met uw diepste wezen

              aanwezig te zijn in de wereld ,

                en daarin gekend te worden .

                                         Vaak

                         wordt dat verlangen

                                     geofferd

                 aan de sociale gemeenschap

                         waartoe we behoren ,

                               aan ' de menigte '

                                       aan het

                                    schijnbaar

                               zo koesterende

                                            en

                                     schijnbaar

                             veilige wij-gevoel .

                                    Maar altijd

                              zal dat verlangen

                                         weer

                          worden geaktiveerd .

                     Een of andere gebeurtenis

                            wekt dat verlangen .

     We worden bij onze ware naam geroepen .

                       De roep of het verlangen

                maant u misschien iets te doen

                        wat helemaal niet kan .

                                   Er zijn wel

              1001 goede redenen te bedenken

        om niet aan de roep te beantwoorden .

              De medeleden van de wij-groep

                          waartoe ge behoort

                                zullen wellicht

                               meer of minder

                                      subtiel

                                     dreigen

                              met uitstoting ,

    gerechtvaardigd met allerlei argumenten :

                 wie denkt ge wel dat ge zijt ,

                    wat een uitslover zijt gij ,

       ge kunt ons toch niet in de steek laten ,

            dat is toch niet voor u weggelegd ,

                     dat kunt ge niet maken ,

                     ge verraadt uw wortels

                                   enz . enz .

                     Ze appelleren daarmee

                              aan uw angst

                     voor de eenzaamheid ,

                                die dikwijls

                           een reden vormt

                                       om

                                       niet

                                   de roep

van het innerlijk verlangen te beantwoorden .

                        Als ge dat wel wilt ,

         dan vraagt dat om een ferm besluit ,

                          een wilsbesluit

                       of misschien meer

                   een daad van overgave ,

            die dikwijls het karakter heeft

                              van bewust

                         de eenzaamheid

                                  durven

                             binnengaan .

 

      Als ge die eenzaamheid

                         durft

                  binnengaan

                      wacht er

 helemaal geen eenzaamheid .>>

              

             Behorend

          tot de top 10

     der belangrijkste

filosofische uitspraken .

 

 

                   << In plaats daarvan

                           zal er juist dan

                              een ervaring

                       van verbondenheid

                      tevoorschijn komen ,

                             met al wat is . >>

 

 

              ' ervaring ' ,

      een zéér . . . aparte .

        ' verbondenheid '

   dit woord schiet tekort  .

 

         Plicht , eer , adem . . .

             en zoveel meer .          

 

 

                            << Achteraf

                          kunt ge dan zien                              

               dat niet de eenzaamheid zelf

                           de barrière was

                   die ge moest overwinnen ,

                       maar uw eigen angst

            voor de vermeende eenzaamheid .

 

                                       Maar 

                           uw medemensen

                     kunnen u natuurlijk

                                        ook

                               tot steun zijn .

                U mag uzelf gelukkig prijzen

                            als er iemand is

                            die in u gelooft

                        en u bemoedigt uw

                                      eigen

                               weg te gaan .

                                        Dat

                    zijn de helpers op uw pad ,

                               die niet met

                                 hun eigen

                                 waarheid

                             te koop lopen ,

                                     maar

      hun zoekende en tastende medemens

hun onvoorwaardelijk vertrouwen schenken .

 

             Zo iemand kunt gij ook worden .

 

          Ook daarin valt een keus te maken .

                    Vangt gij uw medemens

                      in uw eigen waarheid

                            als ge een ander

               in de problemen ziet zitten ,

                                        of

                      wordt ge een helper

                       die anderen steunt

                   hun eigen weg te gaan ,

                           ook al kijkt ge 

               soms hoofdschuddend toe ?

 

                                     Zelf

                         zult ge dikwijls

pas aan de positieve reakties van anderen

 bemerken dat ge werkelijk veranderd zijt .

                               De keuzes

                 die ge soms moet maken

           kunnen behoorlijk radikaal zijn ,

                                    maar

                          innerlijke groei

                                    gaat

                                    vaak

               zo langzaam en geleidelijk

                  tussen de schokken door ,

     dat ge dat vaak zelf niet eens ervaart .

                     Het is misschien pas

      in de reakties van uw medemensen

                  dat ge uw verandering

                       weerspiegeld ziet .

 

       Wij mensen hebben elkaar nodig .

                                    Niet

               als gevangenbewaarders

                van absolute waarheden ,

                                  maar 

                                    als

                              moedige ,

                         vrije mensen

          die elkaar het licht gunnen . >>

 

 

                  Dit is

             een mooie

             vaak ware

                   maar

             onvolledige

te snel getrokken konklusie .

 

   Het houdt geen stand

                tegenover

         de voorbeeldwet .

 

                      Er

                    zíjn

   absolute waarheden

                     die

     verdedigd hoeven .

 

               Voorbeeld :

                 Dutroux

    dringt uw huis binnen .

           Is het uw plicht

  uw familie te verdedigen ?

 

                Zoek zelf ,

              als moedige ,

             vrije mensen

             voorbeelden .

 

 

<<                                    Meneer Pastoor

                                          Een voorbeeld .     >>

 

 

        Ah !

Uitstekend .

 

 

                                     << Laten we ons

                                       in gedachten eens

            een rooms-katholieke pastoor voorstellen ,

                                        een echte herder

                    in de goede betekenis van het woord ,

                         met hart voor zijn parochianen .

                     Op een dag ontvangt hij een bericht

                       dat in een gezin uit zijn parochie

                                     een kind geboren is ,

                                  dat echter kort daarna

                                  ongedoopt is gestorven .

                         De pastoor kent het gezin goed

                                 en gaat er meteen heen .

                                                Hij weet

                             hoe vol blijde verwachting

                            de moeder en vader waren ,

                                           en beseft dus

                              de maat van hun verdriet .

                              Wat moet hij daar zeggen ?

                                   Kerkvader Augustinus

                                              beweerde

                                          in de V+ eeuw

                                            dat een kind

                                     al bij zijn geboorte

                                één en al zondigheid is .

                                  Hij voegde er aan toe

                               dat een pasgeboren kind ,

             wanneer het sterft zonder gedoopt te zijn ,

                                     niet door de doop

                    gereinigd zou zijn van de erfzonde .

                                         Die opvatting

                      is door de rooms-katholieke kerk

                               als geldig overgenomen . >>

 

 

                     Het was

                        1 der

            doeltreffendste ,

                  geduchtste ,

                       laagste ,

          monsterachtigste

                      wapens

         van het shaoulisme .

 

 

                  << Laten we nu eens aannemen

                        dat de pastoor uit dit verhaal

                     ook die overtuiging is toegedaan .

                             Dat heeft hij zo geleerd ,

                     en hij heeft dat nooit betwijfeld .

                                       Hij weet dus

                                  wat hij de ouders

                            als dienaar van de kerk

                                  te vertellen heeft .

              We kunnen aanvoelen dat de pastoor

      op weg naar het huis van de bedroefde ouders

                   steeds langzamer zal gaan lopen .

                              Hij moet hen immers

                                    mee gaan delen

                                       dat hun kind

                                              niet

                                 in gewijde aarde

                           begraven mag worden .
                                            Want

                                     dan zou het

                      met zijn zondig lichaampje

                               de gewijde aarde

                                      ontheiligen .

 

                                            Maar ,

                                           als hij

                                        werkelijk

      hart voor de mensen uit zijn parochie heeft ,

                                     zal er in hem

                               een protest opleven

                                   tegen zijn taak

                 als hoeder van de leer van de kerk .

                We kunnen ons daarom indenken

                                  dat zich in hem

                       een tweestrijd zal afspelen

                                           tussen

                      de zekerheid van zijn geloof

                       zoals hij dat heeft geleerd ,

                                              en

                         de innerlijke weigering

                           daarnaar te handelen .

                          Wat zal hij straks doen ?

                                Wat zal hij volgen ,

                                       zijn geloof

                                               of

                        zijn innerlijke weigering

                                                ?

 

                                      Oog in oog

                      met de verbijsterde ouders

                             staat zijn mond hem

                                            niet

                                            toe

                            de dingen te zeggen

                      die hij zou moeten zeggen

                vanuit de augustijnse zondeleer .

                       Er rest hem niets anders

                             dan trouw te zijn

                       aan het innerlijk protest .

                  We kunnen in het midden laten

               wat zijn antwoord precies inhoudt .

                                           Maar

                                       het kind

                wordt in gewijde grond begraven ,

                          tot troost van de ouders .

 

                                Meneer pastoor

                                        weigert

                  zijn aangeleerde plicht te doen

                 als hoeder van de kerkelijke leer .

                                           Dát

               is wat in dit logion bedoeld wordt .

                       Hij ' doet niet wat hij haat . '

           Die weigering is hem niet aangeleerd .

                                 Die dient zich

                   zomaar vanzelf in hem aan .

                                            Dát

                                    is de gnosis ,

                        het weten van de liefde

              zoals die in elke mens aanwezig is .

                    Als dat weten zich aandient

                     en ge daar trouw aan bent ,

                            zal dat u niet alleen

                         steeds dichter brengen

                                bij het kind in u ,

                        uw oorspronkelijke zelf ,

                           maar ook bij de Bron

                   waar die liefde aan ontspruit .

 

                                      Maar eh . . .

                              alleen maar doen

                     waar ge lekker zin in hebt ,

        is dat dan de boodschap der gnostiek ? >>

 

 

 

                                                LOGION  VII

 

           <<                                 EGOÏSME

                                                        OF

                                   LOTSVERBONDENHEID

                                                         ?

                                             __________

                                 De leeuw die mens wordt ,

                                     gegeten door de mens

                                                is gezegend .

                                 De leeuw die mens wordt ,

                                    gegeten door de leeuw ,

                                                 is armzalig .         >>

                                   __________________

 

 

 

                   Hier

wordt nogmaals duidlijk

                    hoe

                Yeshua

                  tegen

  het Oud Testament was .

 

 

                                  _     _     _     _     _

 

                        << De christelijke gnostiek

                                     is van oorsprong

                                         een beweging

                                               binnen

                              de Joodse gemeenschap

                                      waarbij van de

                 wraakzuchtige en gewelddadige kant 

                                        van Yahweh ,

                           zoals in sommige boeken

                 uit het Oude Testament beschreven ,

                          afstand werd genomen . >>

 

 

                     Het is me

reeds een paar keer opgevallen

          dat Bram Moerland

                mijn insziens ,

                    heel soms ,

        in sommige passages

                   de grenzen

       van het té voorzichtige

                     benadert .

 

 

                << Die beweging beroept zich

                                     op Yeshua

                               als de inspirator

                      van een ander godsbeeld ,

                                  God als liefde ,

                                             en

                                           niet

                           als rechter en wreker . >>

 

 

           Mijn insziens

komt Jahweh in het O.T.

                vaak over

          als beschreven

      door oude mannen ,

                    hevig ,

   onbeheerst jaloers op

             jonge mannen

                   alsook

                volkeren 

die materieel en kultureel

           verder staan

                     en

                    die

                  hem

                   dus

            voorstellen ,

        laten handelen 

     als een afgunstige

       niets ontziende ,

          omnipotente

          moordenaar ,

              genocist .

 

 

                              << De bewuste breuk

                          met die oudtestamentische

                                        God der wrake  >>

 

 

            Is

         puur

Pythagorisme .

 

 

                                  << is een kenmerk

                                       van de gnostiek .

                    Die breuk wordt soms voorgesteld

                                                  als

                                          anti-Joods ,

                          maar dat is een misvatting . >>

 

 

     ' Misvatting '

is zwak uitgedrukt .

 

 

                                   << De gnostiek

                                            keert zich

                                                 niet

                                      tegen de Joden ,

                                              maar

                                       als een protest

                                      door Joden zelf

                        tegen een bepaald godsbeeld

                            binnen hun eigen kultuur . >>

 

 

                         Tegen 

                           een

                      segment

        van hun machthebbers ,

     het meest versmachtende .

                 Agnosticisme

                           tegen

                  monotheïsme .

                      Uiteindlijk

                         vrijheid

                           tegen

                        geboden ,

                     verstikking ,

                        diktatuur .

 

 

                                         _ _ _ _ _

 

 

                                    << Als hier

                                         de leeuw

                           het volk Israël voorstelt ,

                          en meer in het bijzonder

                     Jahweh en de wet van Mozes ,

                      wat wordt hier dan gezegd ?

 

                       ' De leeuw die mens wordt '

                                               =

            een wettische Jood die gnostikus wordt .

 

                            Als die verandering

                          werkelijk doorleefd is ,

                       wordt de leeuw van Juda

                        opgegeten door de mens .

                                             De 

                                       uiterlijke

                                 wet van Mozes

                                    verandert in

                                   verinnerlijkte

                                          liefde .

 

                               Maar dat proces ,

                                       als ge dat

                                          alleen

                         van horen zeggen hebt

                                             en

                                            niet

                                            zelf

                                      doorleefd ,

                      kunt ge ook weer verstaan

               als nieuwe regels en voorschriften ,

                                    in wetten dus ,

           precies waar de leerlingen van Yeshua

                 naar vroegen in het vorig logion .

 

                        De leerlingen vroegen om

                               een uiterlijke wet ,

           terwijl het Thomasevangelie gaat over

                          het leren ervaren van

                                de innerlijke wet .

 

                                       Als liefde

                                   alleen maar

                                          weer

                       een uiterlijke wet wordt ,

                            dan is de boodschap

                          van de menswording

                      opgegeten door de leeuw ,

         de wettische en wraakzuchtige leeuw

                                           van

                          Juda , Mozes , Jahwe .

                                 En dat is dan

                        een armzalig resultaat

                           van een boodschap

   over een prachtige menselijke mogelijkheid . >>

 

 

[ 186 - I ]

            De Koersel catechismus .

                              _____

                      Terugdenkend

                                  aan

                     het vorig logion ,

                                  over

                    mijnheer pastoor . . .

                        het niet dopen . . .

                     hadden de ouders

   het stervend kind niet kunnen dopen ?

             Vele dekaden terugreizen ,

    in de tijd dat de dieren nog spraken ,

                  naar de lagere school

                             in Koersel ,

                         2de studiejaar ,

            meester Truyens geloof ik ,

  -het waren nog allemaal meesters ,

                      er was in het dorp

                                  enkel

                 een katholieke school ,-

                die sloeg de leerlingen ,

              de andere meesters niet ,

             waren zelfs goede leraars ,

                    ik herinner me nog 

                     dat die van het 3de

                        een olijkerd was

             die ons liet schaterlachen

               dat we er bijna inbleven

                       met zijn verhalen

                       over Keizer Karel

                   en de boeren van Olen ,

             de andere meesters dus niet ,

                    maar die van het 2de 

                  sloeg de leerlingen nog ,

                     op het lichaam , hard ,

                               - moeder

       had de verontschuldigende uitleg :

                  ' de mensen van hier

                             hebben hem

            totaal overspannen gemaakt '

                       het was ook de tijd

                                    dat we 

                                     thuis

                                    nooit

                  kloegen over de leraars ,

                           we wisten goed

                               dat ouders

                                     altijd

                    de leraars gelijk gaven .

 

                       Nu is het andersom .

 

               We moesten allen tesamen

                        naar voren komen ,

               knielen naast zijn lessenaar ,

                         en het onze vader ,

                       wees gegroet Maria ,

         en de akte van berouw opzeggen ,

                               uit het hoofd ,

                       - als goede atheïst

                        ken ik ze , van toen ,

                                  nog altijd 

                                  van buiten .

         Degenen die het zonder stamelen 

               foutloos konden opzeggen 

            mochten terug naar hun plaats ,

                  er waren altijd dezelfden ,

                          de ongelukkigen ,

                  die er na 4 of 5 pogingen

           nog steeds moeite mee hadden ,

          geknield moesten blijven zitten  ,

                        opnieuw proberen ,

                             ze kregen slaag .

 

               Ik heb 1 x een slag gekregen ,

                      de jongen naast mij

                      wou me iets zeggen ,

             maar ik deed hem snel teken

                                te zwijgen ,

                   want meester Truyens

                 keek net in onze richting .

                                   Te laat .

               Hij stormde op de jongen af ,

                         en gaf hem slaag ,

                  ik kreeg er per ongeluk 1 ,

                 hij verontschuldigde zich ,

         en sloeg voort op m'n buurjongen

     zo , dat er  inkt uit onze inktpot spatte .

 

                                         Ja ,

                              andere tijden .

 

               In elk geval herinner ik me

                    dat in de katechismus ,

                 - er bij ons ingestampt ,

                          ook letterlijk dus -

                            zoiets stond als :

         " Mag iedereen in de nood  dopen ? "

                            " Ja , in de nood

               mag en moet iedereen  dopen . "

                           Dus toch vreemd ,

                                 als ik denk

             aan het mijnheer pastoorverhaal

                              van Moerland .

                                       Maar

                                 het verhaal

                      waar of niet helemaal

                                   verklaart

                                 openbaart

                                     maakt

                                wonderbaar

                        alles helder en klaar .

 

                  Waren de tjden toen beter ?

  Jonge mensen vragen me dat regelmatig .

 

                                        NU

                                    BETER :

 Materiële rijkdom

                                 reizen

                                         technologie

                                                         geneeskunde . 

 

                                         NU

                                  SLECHTER :

 Veiligheid

                warmte - verbondenheid - de liefde

                                                                             respekt .

 

                                           En

                                        sinds

                            midden jaren 90 ,

                           minder en minder

                                      vrijheid .

                                  En dat doet

                                   uiteindlijk

                                        ALLES

                                    instorten .

                                    _ _ _ _ _

                               Slaag op school .

                                  Was het toen

                                            erg

                                    in Koersel ?

                                           Nee ,

                                  want er was

                                    de familie ,

                                  de vrienden ,

         de natuur , we speelden altijd buiten .

                                   We vochten ,

                          maar steeds 1 tegen 1

                              en nooit iemand

                           die op de grond lag ,

                                       meestal

                                voor knikkers

                                   of het recht

             om de boekentas te mogen dragen

                                 van het meisje

                       met de blonde vlechten .

                       Over meisjes gesproken ,

                     de buren aan de linkerkant

                                het meisje daar ,

                                           Mia ,

                  ik zou de autoplaatjes krijgen

                         als ik me zou uitkleden 

                               en ik zou haar ook 

                     in haar blootje  mogen zien ,

                        ik kreeg de autoplaatjes

                                maar geen bloot ,

                        ze was véél ouder dan ik ,

                                         11 jaar ,

             de volgende avond lukte ik er echter

                                        wél in ,

                                          náh ! ,

                   m'n eerste vrouwelijk naakt ,

                                 leve Koersel .

                                 Patrick en ik

                          groeven in het zand

                                  lange banen

                              om te knikkeren ,

                     we bouwden boomhutten

                                 en onze knieën

                    waren steeds bloedbekorst .

                              Bij Patrick's vader ,

                            de rechter buurman

                              - een aannemer

                        met grote hopen stenen ,

                             ideaal speelterrein , -

                                 daar met tienen

                    naar de zwart - wit TV kijken ,

                       echtscheiding bestond niet

                                     ondenkbaar !

           papa en mama waren immers familie ,

                                      en er waren

                                           begot

                               andere voordelen .

                                   En de nadelen

                           waren voor de ouders .

                                   Toen ik 9 was

                 verhuisden we naar Antwerpen

            want de klanten kwamen niet meer

              omdat de ouders hun Opel Record

                              verkocht hadden

                           en een Opel Kapitan

                                       gekocht .

                                            Dát

                          is hetzelfde gebleven .

                                 Na 3 maanden

                       op het Xaveriuskollege

                 sprak ik geschaafd Antwerps ,

                      -  ik gebruik soms nog

                          het Limburgse ' mich ' ,

                                       vreemd . . . -

                                    die 3 jaren ,

                 tot het Atheneum van Deurne ,

                       de ergste van m'n leven ,

         maar dat heeft óók z'n leervoordelen ,

                                         meer

                          dan het onze vader

                           of de katechismus :

                         goed gehumeurd zijn

                             is een beleefdheid

                tegenover uzelf én de anderen .

                               _________

 

 

 

                                             LOGION VIII

 

       <<                                         VOLG

                                 UW EIGEN MOMENTEN
                                      VAN HERKENNING

                                               ________

                           De mens is als een wijze visser ,

                               die zijn net wierp in de zee ,

                                         en het ophaalde ,

                             vol kleine vissen uit de diepte .

                                      Te midden van hen

                                     vond de wijze visser

                                     een grote , mooie vis .

                              Hij wierp alle kleine vissen

                                          terug in de zee 

                   en koos zonder aarzeling de grote vis .

                   Wie oren heeft om te horen die hore .>>

                                     ______________

 

 

                                         _ _ _ _ _

                    << Maar de mystieke kern

                       van elke spirituele traditie ,

                                  hoe zuiver ook ,

                                              zal

                                  onherroepelijk

                               verduisterd raken

                                    onder allerlei  

                                             niet

                  ter zake doende aangroeisels .

             Dat geldt dus ook voor de gnostiek .

                        Voelt ge u aangetrokken

                       tot een spirituele traditie ?

                     Werp dan gerust uw net uit

                in de zee van schriftgeleerdheid

                           die de traditie u biedt .

                 Uw net zal al snel vol raken met

                                        dogma's

                                  leerstellingen

                                       geboden

                                      verboden

                                       oordelen

                                      leefregels

                            verplichte rituelen

                            en wat al niet meer .

                  Alsof het daarover zou gaan .

                  Die hoeft de wijze visser niet .

                      Hij gooit ze respektvol

                              terug in de zee .

                            Maar in dat alles

                    is ook iets dat hem raakt ,

                             die ene grote vis ,

                 de mystieke kern van de leer .

                Hij herkent die van binnenuit .

                            Die zegt hem iets

                         waarvan hij ervaart :

                        ' Dat wist ik altijd al . ' 

                            Juist die ervaring

              dit altijd al geweten te hebben ,

                              is het kenmerk

                    van de innerlijke gnosis .

        Die grote vis neemt hij mee naar huis ,

                   die bewaart hij in zijn hart ,

              want die is voedsel voor zijn ziel .

 

                      Wilt u zich verdiepen

                  in een spirituele traditie ?

                                   Doe dan

                                       niet

                             wat anderen

               u vertellen wat u doen moet .

                                 Volg uw

                                   eigen

              momenten van herkenning

               en leer daarop vertrouwen .

                Het zijn de richtingwijzers

                        op uw eigen pad .

                               Alleen zo

                 zult u tot de mystieke kern

      van die traditie kunnen doordringen .

 

                Er is een groot verschil

                   in sfeer en betekenis

              met de vergelijkbare tekst

                  uit Matteüs 13 : 47 - 50 :

 

               ' Het hemelse koninkrijk

                       lijkt op een visnet

              dat in de zee is uitgegooid

 en waarin allerlei vissen terecht komen .

                  Wanneer het net vol is ,

        trekken de vissers het op de oever .

                     Ze gaan daar zitten

                     om de goede vissen

           bij elkaar in een kuip te doen ,

             de oneetbare gooien ze weg .

                     Zo zal het ook gaan

             bij het einde van de wereld .

        De engelen zullen er op uit gaan

                  en de slechte mensen

              tussen de goede uithalen

     en ze in de brandende oven gooien .

                                 Daar

                             zullen ze

              huilen en knarsetanden . >>

 

 

                      Hier

                  zien we

             overduidelijk

    hoe Yeshua's filosofie

              is verdraaid

                misdraaid

                  ontaard

       in een angstwapen ,

        een controlavirus

              ideologisch

            leugenwapen .

 

 

                          << Om te beginnen

                   is het koninkrijk bij Matteüs

                                 in de hemel .

                   En dat is niet zo in Thomas .

 

                   Daar is het in de mens zelf .

 

                       Ook is er een verschil

             in wat er met de vissen gebeurt

           die volgens Matteüs oneetbaar zijn :

                    ze worden weggegooid .

                                 Bij Thomas

                      worden ze respektvol

                        teruggezet in de zee .

                     Maar het grote verschil

                         zit hem in de uitleg .

                            Volgens Matteüs

               verwijzen de oneetbare vissen

                           naar de zondaars

                   die op de dag des oordeels

                                 door engelen

                     zullen worden opgehaald

                     om in de brandende oven

                          gegooid te worden .

       Daar zullen ze huilen en knarsetanden .

 

                       Matteüs zwaait angst .

 

                                   Thomas is

              - en niet alleen in dit logion -

                    steeds vervuld van liefde . >>

                                    _ _ _ _ _

 

 

 

                                               LOGION  XV

 

   <<                             Het licht in de ander ,

                                            dat bent u zelf .

                                                     ____

                                         Als u iemand ziet

                      die niet geboren werd uit een vrouw ,

                        werp u dan op uw aangezicht neer 

                                            en vereer hem .

                                           Dat is uw vader .        >>

                                         _____________

 

 

                    <<   In een

                     waarachtige

 ontmoeting met een medemens ,

                     als u beiden

               respektvol luistert

                              en

               eerlijk antwoordt ,

                     kunt u soms

          iets bijzonders ervaren ,

                 iets dat uitstijgt

                          boven

  de tijdelijkheid van het bestaan .

             Maar dat bijzondere

        is niet alleen in die ander ,

                   het is ook in u .

   De boodschap van dit logion is :

            wat u ziet in die ander ,

              is ook uw eigen Bron ,

                   uw eigen ' vader ' .

 

                     Als u het licht

           in een ander zoudt zien ,

             weet dan dat het licht

                       in de ander

              ook uw eigen licht is .

           Maak niet de vergissing

                         te denken

                       dat het licht

              dat u in de ander ziet

             een unieke eigenschap

                    van die ander is ,

                         waar u zelf

          geen deel aan zou hebben .

                     Dat is de valkuil

              van de slaafse verering

              van spirituele meesters

         of de bestempeling van uzelf

                             als leek

                  in vergelijking met

                            priesters 

        die beweren boven u te staan .

            Een waarachtige leraar ,

                       zoals Yeshua ,

      zal die verering niet accepteren ,

                             maar

                          naar uw

                             eigen

                             licht

                    terugverwijzen ,

          zoals al bleek in logion 13 ,

     waar hij Thomas terugverwees

    naar het meesterschap in hemzelf .

 

             Er is een Aramese versie

                   van het Onzevader

                 uit de eerste eeuwen .

               Yeshua sprak Aramees , >>

 

 

 Daarover

later meer .

 

 

                  << en het Onzevader

                           zal door hem 

         dus in die taal zijn uitgesproken .

          Het Onzevader dat wij kennen

                is een Latijnse adaptatie ,

     aangepast aan het Griekse dualisme . >>

 

 

 Preciezer Bram Moerland :

 'aan een bepaald segment

    van het Griekse denken ,

      namelijk het dualisme' .

                       Dit

                        is

              essentieel .

 

 

       << dat zo'n grote invloed heeft gehad >>

 

 

                       Ja ,

                      een

          verpletterende

                 invloed .

 

 

                            << op de vorming

                   van de christelijke dogmatiek ,

                             eeuwen na Yeshua .

                        Het Aramees Onzevader

                     begint met de volgende zin :

 

                                     ' Bron van alle zijn

                       die ik ontmoet in wat mij ontroert '

 

                      Dat is heel wat anders dan

                 ' Onze Vader die in de hemel is . ' >>

 

 

[ 186 - J ]

                   Over ontroering

                                ___

                  Is uiteindlijk niet

                          het goede

                        dat wat ons

                   oprecht ontroert .

                           ______

 

 

                                          _ _ _ _ _

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       

'

MARK  SELIGER

 

 

 

                                                  LOGION  XVI

 

 <<                                            DE DROOM

                                                          VAN

                                                     EENHEID

                                 DIE ZICHZELF TENIETDOET

                                                    ________

                                   Mensen denken misschien

                                          dat ik gekomen ben

                           om vrede op de wereld te brengen .

                                                Zij weten niet

                                          dat ik gekomen ben

                      om verdeeldheid te zaaien in de wereld :

                                      vuur , zwaard en oorlog .

                         Want er zullen er vijf zijn in een huis ,

                                    drie zullen tegen twee zijn ,

                                            en twee tegen drie .

                                      De vader tegen de zoon ,

                                      de zoon tegen de vader .

                             En zij zullen staan als eenlingen . 

                                            ______________         >>

 

 

                      << Er zijn heel veel mensen

                                        die menen

                    dat er pas vrede op aarde zal zijn

             als we allemaal dezelfde mening hebben ,

                                of als we allemaal

                      hetzelfde geloof aanhangen ,

                              als we het allemaal

                     met elkaar eens zouden zijn .

                              Die moeten daarom ,

           in het zogenaamde belang van de vrede ,

                                  worden bekeerd ,

                                       uitgedreven

                                of zelfs uitgeroeid .

                                               En ,

                                         o ironie ,

                daarmee maken deze gelijkmakers

                               het leven op aarde

                                   zelf tot een hel . >>

 

 

       'Politiek korrekt '

                        !

                      En

             de 3 andere

               fascismes .

 

            " Spelregels "

      moeten vastgelegd

                in wetten

                       en

               Grondwet

       om dit te vermijden .

 

 

                            << Wat Yeshua bedoelt

                                        is gans anders .

                                   De vrede op aarde

                         zal pas dan bereikt worden

                  als we onze medemensen toestaan

                                              anders 

                                   te zijn dan wijzelf ,

                               als we elkaar gunnen

                         onze persoonlijke eigenheid

                                       te ontplooien ,

                                   als we bereid zijn

                                             onszelf

                                en onze medemensen

                                  als unieke eenlingen

                                         te ervaren

                   en daarvan de schoonheid te zien ,

                                        als we elkaar

                                                niet

                                        klein houden

                                              maar

                                 elkaar bemoedigen ,

                                        als we elkaar

                           ieders eigen lucht gunnen . >>

 

 

                         Hier

                      komen

     St-Exupéry's woorden

               voor de geest ,

    vrij vertaald , een tanka :

 

               << Laat ze werken

  aan een gemeenschaplijk project

                en het zijn broeders ,

maar werp hen een homp brood toe

          en ze verscheuren mekaar . 

                          ________          >>

 

 

                                    << Maar dat

            zullen de fundamentalistische ideologen

                         van de eenheidsgedachte

                                       niet dulden .

                                            Dat zal 

                            vuur , zwaard en oorlog

                                          oproepen ,

                       brandstapels en kruistochten

                          heropvoedingsgestichten

                                                en

                           terroristische aanslagen .

 

                                    Maar dit logion

                                    gaat niet alleen

                                   over onze relatie

                              tot onze medemensen .

                          Het gaat ook over onszelf .

                                                Wie

                                          werkelijk

                                vrede op aarde wil ,

                                              moet

                                              eerst

                      de strijd tegen zichzelf staken

                       en vrede sluiten met zichzelf .

                                     Pas wie vrede

                                      met zichzelf

                                     gesloten heeft ,

                             kan zijn medemensen

                                           in vrede

                      hun eigen waarheid gunnen .

                                   Wie verdeeld is 

                                        in zichzelf ,

                           zal zijn innerlijke strijd

                                         botvieren

                                     op de wereld .

                                     Een vrede die

                                             niet

                                      verankerd is

                                  in de harten van

                                        eenlingen ,

                                  zal vroeg of laat

                     als een zeepbel uiteenspatten .

                                       Dit logion

           is een logische aanvulling op het vorige .

                  Als ge het licht in een ander ziet ,

                                      bedenk dan

                          dat dat licht ook in u is ,

                               werd daar gezegd .

                  Maar hier geldt de andere kant .

                                     Als ge meent

                 de duisternis in een ander te zien ,

                                      bedenk dan

                                dat die duisternis

                                             ook

                                             in u

                                          schuilt . >>

 

 

                          Dit

                           is 

                         iets

                           te

                   gemaklijk .

 

            Kan niet de toets

der voorbeeldwet doorstaan .

 

 

                                    << Laat 

                                          eerst

                               het licht in uzelf

                                      schijnen

                       op de duisternis in uzelf .

                   Pas dan is er vrede mogelijk .

 

                                Maar ook dat

                                          zal

                     vuur , zwaard en oorlog

                                   oproepen ,

                            namelijk in uzelf .

                                Beter gezegd :

            het zal de oorlog zichtbaar maken

                      die u tegen uzelf voert .

                      Veel mensen verkeren

          in een permanente staat van oorlog

                                 met zichzelf .

                        En nog beter gezegd :

                    allerlei subpersonen in u

                    voeren oorlog met elkaar ,

                              stuk voor stuk

                         eigenwijze ego'tjes

        die niet voor elkaar willen onderdoen .

 

                                           5

                              is het symbool

                              van de volheid ,

                de alles omvattende eenheid . >>

 

 

   Wel wel wel .

Het Pentaïsme .

 

 

                       << Er is in elke mens

                                  een volheid ,

                                  of heelheid .

                            Maar die heelheid

                                 is verscheurd .

                                          Er is

                                            de

                                             2 ,

       symbool van de innerlijke verdeeldheid ,

                                die oorlog voert 

                                          met

                                           de

                                            3

                          hier symbool van de

                                  3-eenheid

                                         van

                        lichaam , ziel en geest .

 

                                 Wie niet eerst

                 die oorlog in zichzelf beslecht

                          zal niet in staat zijn

           in de buitenwereld vrede te stichten .

             Hij zal zijn innerlijke verdeeldheid

                                   projekteren

                           op de buitenwereld

                                          en zo

                                      ook daar

                          verdeeldheid zaaien .

                                     Want wie

                                           niet

                                de andere kant ,

                                    het duistere ,

                    van zichzelf kan accepteren ,

                                 wat dat ook zij ,

                                         zal ook

                                            niet

              het anders zijn van de medemens

                               kunnen verdragen .

               Dan wordt ge 1 van die mensen

                                      die denken

          dat er alleen vrede op aarde kan zijn 

                                 als we allemaal

                                hetzelfde vinden .

                                        _ _ _ _ _

 

 

 

                                             LOGION XVII

 

 <<                                      WAT YESHUA

                                  TE VERTELLEN HEEFT ,

                                     IS ONBESCHRIJFLIJK .

                                               _________

                                              Ik zal u geven

                                                       wat

                                    geen oog heeft gezien

                                   geen oor heeft gehoord

                              geen hand heeft aangeraakt

                                                     en wat

                                       boven elke gedachte

                                                 verheven is .

                                       _______________

 

 

          << Kan een tekst nog duidelijker zijn ?

                 Gewoonlijk wordt Yeshua gezien

             als de vervulling van het Oud Testament . >>

 

 

             Juist .

 Dat is inderdaad

        verkeerd 

          gezien .

           Dat is

             niet

 de ware Yeshua .

 

 

                     << Maar niet in de gnostiek .

                              Daar betekent Yeshua

                         juist een breuk met het O. T . >>

 

 

                     In plaats van

         ' Judeo - Christianisme '

       zou men beter spreken van

 ' Yahwe - Shaoulisme '.

 

                    Niet alle Joden

                     waren en zijn

                       pro - Yahwe ,

             en Shaoul 's ideologie 

        heeft zeer weinig te maken

            met Yeshua 's filosofie ,

                        is er in feite

                     vijandig tegen .

 

 

                            << De God van Yeshua

                                           is een God

                                            van liefde

                     en kan

                                         onmogelijk

                                                                      dezelfde zijn

                            als de wraakzuchtige God

                              uit het Oude Testament

 

                                             _ _ _ _ _

 

                               Maar dat is zeker niet

             de enige vernieuwing die Yeshua inbracht .

                                       Allerlei woorden

                               die in de joodse kultuur

                een traditionele uitleg hadden gekregen ,

                                   werden door Yeshua

                     van een nieuwe betekenis voorzien .

                           Zo wordt bijvoorbeeld herzien

                                het opstandingsverhaal

                                     uit het boek Daniel .

                                   Onder de opstanding

                     werd in de joodse traditie verstaan

                                    de opstanding uit de

                                            lichamelijke 

                                                    dood

                                                  _ _ _ _ _

 

                                 aan het eind der tijden .

                             Maar de gnostische Yeshua >>

 

 

De ware Yeshua

 

 

                                         << beschrijft

                                         de opstanding

                                als een spiritueel proces

                                         in de mens zelf . 

 

                                       Daarom past hier 

                                      een waarschuwing ,

                                        misschien vooral

                         voor de eigentijdse toehoorders

                                            van Yeshua : >>

 

 

                         Hij is weer

                 hypervoorzichtig .

                          Moerland ,

de mensen weten ondertussen wel

                             eksakt

                    wat u bedoelt ,

                    en weten zelfs

                   diep van binnen

            dat het de waarheid is ,

                 maar als ze het al

                             dúrven

                              weten ,

                   gaan de meesten

                                toch

voor iets " georganiseerd " kiezen .

 

 

                                        << Pas op ,

                                        dit is anders

                                              dan u

                                         misschien

                               al meende te weten .

                                          Het is iets

                                              wat u

                                               niet

                met uw zintuigen kunt waarnemen .

                                        U kunt het

                                          ook niet

                                            vatten

                                 met het denken . >>

 

 

 Pardon

     ? ? ?

 

 

                            << Het is echt anders . >>

 

 

        Het is

de logika zelf .

 

 

                               << Daar hoort ook

                 een andere manier van verstaan bij . >>

 

 

                   Maar nee .

                 " Gewoon "

      de moed  na te denken .

 

 

                          << Noot bij de vertaling

 

                       De laatste zin van dit logion

                            wordt vaak vertaald als

                                        ' en wat

                                        nog niet

                         in het hart is opgekomen '

                                               of

                       een vergelijkbare vertaling

                       met daarin het woord hart .

                     Hier staat in plaats van hart :

                                      ' gedachte '.

                             In de tijd van Yeshua

                             had het woord ' hart '

                            een andere betekenis .

                                        _ _ _ _ _

                                     Wij zeggen 

                dat een mens denkt met zijn hoofd .

                                      Maar toen

                                   meende men

                            dat een mens denkt

                                   met zijn hart .

                                         _ _ _ _ _

                  In sommige Engelse vertalingen

                          kwam ik hier het woord

                                          ' mind '

                                            tegen .

                             Daar volgt men dus

             voor de vertaling in hedendaags Engels

                                ook de betekenis

                       die het woord ' hart ' had

                            in de tijd van Yeshua . >>

 

 

                     Vroeger al

              er over nagedacht

         een adekwate vertaling

                            van

                         ' mind '.

 

                      Zeker niet

                          ' geest ' .

 

 Het hangt van geval tot geval af .

 

                        Verstand .

                        Gedachte .

               Het denken , denk .

                             Zelfs :

                          de denk .

 

        " What's on your mind ? "

      Wat hebt ge in gedachten ?

              " The mindkiller "

                   De denkdoder .

         " He has a good mind "

     Hij heeft een goed verstand .

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARK  SELIGER